Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 10: Filmland België zet de toon, maar Nederland doet het met filmrobots

Revue
 
Dat was een mooi vermelding in de nieuwsbrief van Oene Kummer vorige week. Het leverde me meteen een
 

De Filmnieuwsbrief

19 mei · Editie #10 · Bekijk online
Elke zaterdag de meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Dat was een mooi vermelding in de nieuwsbrief van Oene Kummer vorige week. Het leverde me meteen een flink aantal nieuwe abonnees op. Welkom iedereen! En inmiddels heb ik ook al mijn eerste betalende lid. Voor maar 5 euro per maand krijg je binnenkort exclusieve extra nieuwsbrieven. En je steunt mij deze nieuwsbrief te blijven maken. Alle info vind je onderaan deze nieuwsbrief. Alvast bedankt voor jullie steun!
Terug naar de filmwaan van de dag. Je krijgt deze nieuwsbrief iets later dan normaal, omdat ik nog het laatste Cannes nieuws wilde meenemen, al zit de echte spanning natuurlijk vanavond rond de uitreiking van de grote prijzen, inclusief de Gouden Palm. In België hebben ze sinds gisteren in elk geval al een reden om een filmfeestje te vieren met de prijzen voor Girl. En er gebeurt nog meer bij onze zuiderburen. In Nederland gooien we het - bij gebrek aan opzienbarende filmmakers - op een nieuwe filmrobot. Iets met Artificial Intelligence doet het altijd goed in deze tijd.
Veel lees- en klikplezier weer met deze tiende Filmnieuwsbrief. Alle oude edities kun je teruglezen via Filmnieuwsbrief.nl. Opmerkingen zijn zoals altijd weer welkom via mail of Twitter. Tot volgende week!

Cannes: weinig rumoer maar des te meer goede films
Het Cannes filmfestival verliep  dit jaar uiterst rustig, zo viel overal in de filmvakbladen en op diverse filmblogs te lezen. En de focus lag dit jaar weer ouderwets op goede wereldcinema, zonder ‘storende’ Hollywoodfilms. De waarderingen in het dagelijkse Screen Daily lijstje zijn ongekend. De film Burning van de Zuid-Koreaanse regisseur Lee Chang-dong wist zelfs de hoogste score ooit onder critici te halen. Maar ook Shoplifters van Hirokazu Kore-ada, Lazzaro Felice van Alice Rohrwacher en Cold War van Pawel Pawlikowski scoren erg hoog. De Gouden Palm uitreiking is vanavond live te volgen op het YouTube-kanaal van Cannes.
And the winner is ... Belgium!
Ik heb de afgelopen filmbrieven wel vaker aandacht besteedt aan de Belgische filmproductie. Het is zeker geen halleluja-verhaal - zo draaien de betere films van eigen bodem vaak ook voor halflege zalen - maar er worden in elk geval bijzondere films gemaakt. Zo maakte vorige week in Cannes het transgender-balletdrama Girl, het debuut van de jonge regisseur Lukas Dhont (26 jaar) en de nog jongere acteur Victor Polster (16 jaar), grote indruk. Niet alleen bij de filmpers, maar ook bij de jury van de Un Certain Regard sectie waar de film deel van uitmaakte. Gisteren (vrijdag) werd hoofdrolspeler Victor Polster bekroond met de prijs voor beste acteerprestatie. Bijzonder, omdat deze prijs zowel naar een man als naar een vrouw kan gaan. En dat past wel heel mooi bij het transgender-thema van de film. De film won gisteren ook nog eens de Queer Palm voor beste LGBT-film van het festival.
Hoofdrolspeler Victor Polster is nu ineens de ster van België. Al was hij niet eens bij de prijsuitreiking, zei hij tegen de Vlaamse Radio 1.
16-jarige hoofdrolspeler Vlaamse film "Girl" bekroond op Filmfestival Cannes: "Dit had ik niet verwacht" | VRT NWS 16-jarige hoofdrolspeler Vlaamse film "Girl" bekroond op Filmfestival Cannes: "Dit had ik niet verwacht" | VRT NWS
Met een knipoog naar de reisreportages van VPRO coryfeeën als Thomas Erdbrink (Onze man in …) bracht de benjamin-coryfee Cesar Majorana een paar dagen door met de ontwapenende Girl-regisseur Lukas Dhont.
Onze man in Cannes met Lukas Dhont - YouTube
Girl is trouwens al aangekocht door Cinemien en draait vanaf 18 november 2018 in de Nederlandse filmtheaters. 
Google eert Chantal Akerman
Meer Belgisch filmnieuws deze week. De befaamde Google Doodle - de tekeningen of animaties die Google voor speciale dagen maakt - was 14 mei speciaal gewijd aan filmmaakster Chantal Akerman. Dit omdat op die dag precies 43 jaar geleden het prachtige 3,5 uur durende Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles in wereldpremière ging op het Cannes Filmfestival.
Helene Leroux, die de doodle ontwierp, legde in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws uit wat ze hiermee wil bereiken: “Ik hoop dat het mensen aanzet om haar verbazingwekkende en grensverleggende oeuvre te ontdekken.”
Waarom Google vandaag de Belgische Chantal Akerman eert Waarom Google vandaag de Belgische Chantal Akerman eert
Meer Google Doodles rond het thema film vind je trouwens hier.
EYE doet het met robots
Vrijdag lanceerde EYE een tof nieuw project onder de wat suffe naam Jan Bot. Ze omschrijven het zelf als volgt: “Jan Bot is een computerprogramma dat ontworpen is om korte experimentele films te genereren op basis van het oude beeldmateriaal in de collectie van Eye en actuele thema’s op sociale media. Jan Bot brengt het filmerfgoed naar het tijdperk van het algoritme.”
Jan Bot's official trailer - YouTube
Jan Bot is een samenwerking tussen Eye Filmmuseum en Stichting Modern Times, en is mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). Filmmakers Bram Loogman en Pablo Núñez Palma zijn de ‘creatieve breinen’ achter het project. Op de Facebookpagina zijn al een flink aantal voorbeelden te zien. 
Jan Bot - Hello world. Today I made this video. Jan Bot - Hello world. Today I made this video.
Onduidelijk is of je zelf ook met de filmpjes aan de slag kunt gaan of dat het alleen maar eenrichtingsverkeer is van de makers naar het internetpubliek. Terwijl algoritmes toch twee kanten op horen te werken. Maar goed, het project is nog in beta en wordt 26 mei officieel gepresenteerd op de Collectiedag in EYE. Met een heel tof programma dit jaar trouwens.
Nieuw project van Brimstone producent Els Vandevorst
Een interessant bericht in Screen Daily afgelopen week over een nieuw Nederlands-Brits filmproject werd opmerkelijk genoeg niet opgepikt door de Nederlandse media. Het gaat om Truly Naked, het speelfilmdebuut van de Nederlandse regisseur Muriel d’Ansembourg en geproduceerd door Els Vandevorst (de vaste filmpartner van Martin Koolhoven). D’Ansembourg studeerde in Nederland, maar werkt vooral in Engeland waar ze een paar jaar geleden zelfs een BAFTA-nominatie kreeg voor haar film Good Night.
'Brimstone' producer bares all for 'Truly Naked' (exclusive) 'Brimstone' producer bares all for 'Truly Naked' (exclusive)
Films die bijna ten onder gingen - en toch werden gemaakt
Nu vanaf komende week de Star Wars spin-off Solo: A Star Wars Story in première gaat, duikt Coming Soon in de wereld van films die met horten en stoten toch de eindstreep haalden. Het levert een leuk lijstje op, waaronder Cursed (2005) en The Emperor’s New Groove (2000).
30 Movies That Stopped Filming and Started Over 30 Movies That Stopped Filming and Started Over
Duitsers doen het in het donker
Tot slot: een nieuwe bioscoopcampagne moet Duitse jongeren weer de filmzalen in krijgen. Met - dat moet gezegd - prikkelender teksten dan de gemiddelde Nederlandse campagne. Blijft de vraag of na het zien ervan de doelgroep YouTube en Netflix opzij schuift voor een avontuur in het donker.
Foto: Cinemaguru (https://twitter.com/patrickvons)
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam