Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 102: Mondkapjes verplicht in Belgische filmzalen | 'Hamilton' release vooral prestigeproject voor Disney | 'Drijf-in' bioscoop in Parijs

Afgelopen week was het grootste filmnieuws ongetwijfeld het overlijden van (film)componist Ennio Morr
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 102: Mondkapjes verplicht in Belgische filmzalen | 'Hamilton' release vooral prestigeproject voor Disney | 'Drijf-in' bioscoop in Parijs
Door Nico van den Berg • Editie #102 • Bekijk online
Afgelopen week was het grootste filmnieuws ongetwijfeld het overlijden van (film)componist Ennio Morricone. Op YouTube zijn talloze compilaties te vinden, maar ik wil er een paar uitlichten: een BBC documentaire uit 1995 met en over Morricone, en twee ARTE uitzendingen (in het Duits): één over Morricone’s tijd in de VS en één over zijn muziek voor de Italowesterns.
En er is natuurlijk heel veel over hem geschreven. Hans Beerekamp maakte op zijn Schimmenrijk website een uitgebreide necrologie en elke krant had wel een groot stuk over zijn filmwerk. Maar dat Morricone veel meer dan dat was, stond in een mooi artikel in de New York Times: ’He was one of the great composers, period.’
Ook in de podcast MovieInsiders een eerbetoon aan de grote componist. In diezelfde podcast hoor je trouwens ook mijn column over het gedoe rond Gooische Vrouwen 2, waar regisseur Will Koopman met terugwerkende kracht twee scènes met ‘racistische stereotyperingen’ uit wil knippen. Wat mij betreft een typisch staaltje van achteraf je eigen straatje schoonvegen. De film is een product van zijn tijd, waar meer dan twee miljoen bioscoopbezoekers heen zijn gegaan. Natuurlijk kun je nu anders kijken naar wat je in 2014 hebt gemaakt, maar om achteraf zelfcensuur op de film toe te passen, is het uit de weg gaan van de discussie. In NRC had Stine Jensen een soortgelijk betoog.
Voordat ik zo verder ga met deze nieuwsbrief, wil ik heel graag de nieuwe donateurs bedanken die mij recent met een gift hebben gesteund. Heel fijn! Het stelt me in staat om met jullie steun ook na ruim 100 nieuwsbrieven te blijven berichten over de film- en bioscoopsector. Meer weten over hoe je me met een kleine óf wat grotere gift kunt steunen, om zo de titel Filmnieuwsbriefvriend te krijgen? Check dan mijn donatiepagina: 
Meer filmnieuws hieronder weer, in deze bomvolle 102e Filmnieuwsbrief. Tips en suggesties zijn zoals altijd weer welkom op cinemonkey@me.com. Een fijne filmweek!

Verplicht een mondkapje op in de Belgische filmzalen
In België wordt het vanaf dit weekend op meer plekken verplicht om een mondkapje te dragen. Naast winkels en musea moet je ook in bioscopen continu je halve gezicht ermee bedekken. Maar waar de verplichting bijvoorbeeld in Frankrijk alleen geldt voor de foyers, daar geldt de regel in België ook voor de bioscoopzaal zelf. Tegelijk mag er gewoon drinken en popcorn worden verkocht en in de zaal in worden opgegeten. “Om iets te eten of een slokje te drinken, mag het mondmasker even af” aldus het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken. Overigens zegt een woordvoerder van Kinepolis desgevraagd aan de Vlaamse krant De Morgen: “We gaan niet in de zaal controleren”.
Je zou zeggen dan - net als in het OV - met een mondkapje de afstandsregel van 1,5 meter ook in de bioscoopzaal vervalt. Maar nee, die blijft gewoon staan. Wel overweegt de Belgische corona adviesraad om de verplichte afstand te verkleinen: van 1,5 meter naar… 1,2 meter! Ik houd even wijselijk mijn mond nu 😷
In Nederland zijn de regels nog onveranderd, ondanks de lobby van de NVBF (de Nederlandse bioscoopbond). Al is de vraag hoeveel bioscopen, filmtheaters en distributeurs het eind van het jaar halen. Distributeur Cinemien, al jaren in zwaar weer, redt het niet meer alleen en is nu overgenomen door OUTtv Media. In ScreenDaily legt Marc Putman, topman van OUTtv Media, uit wat zijn plannen zijn. “We intend to keep Cinemien as the brand for distributing films in theatres,” aldus Putman. Cinemien zal ook niet-LHBT films blijven uitbrengen, maar zal wel onderdeel worden van een Europees netwerk voor LHBT-films.
Ondertussen heeft marktleider Pathé een reorganisatie aangekondigd. Er moeten op termijn tientallen mensen uit. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten.
Want dat de box office nog steeds achterblijft, dat lijkt me een understatement. In Frankrijk, waar de bioscopen sinds 22 juni weer zijn heropend, is iets merkwaardigs te zien. De bezoekersgroep van 60 jaar en ouder - dé corona risicogroep dus - is oververtegenwoordigd in de bioscoopcijfers.
En in Frankrijk organiseren ze deze zomer een drijvende variant van een drive-in bioscoop. Meer een drijf-in bioscoop dus [insert lachband]. Het ziet er in elk geval een stuk romantischer uit dan een veld vol met autoblik op elkaar gepropt.
IJslands enige arthouse bioscoop van de ondergang gered
Ondertussen dreigde in IJsland de enige arthouse bioscoop van het eiland de deuren te moeten sluiten. Gelukkig heeft een actie van de regering hier een stokje voor gestoken. Nu kan IJsland met een gerust hart de European Film Awards organiseren, die half december worden uitgereikt in Reykjavik. Als er tenminste genoeg films zijn die mee kunnen dingen…
Prachtige posterart voor 'Parasite'
Over de Koreaanse Oscarwinnaar Parasite raken we maar niet uitgepraat. Gelukkig maar, want de posterart voor de zwart-witversie is weer een juweeltje. Het is namelijk het omgedraaide perspectief van de originele poster. Simpel bedacht maar geniaal uitgewerkt.
Bioscoopreus AMC stelt toekomst zeker - voor even
De grootste bioscoopketen van de VS, AMC, heeft zijn toekomst voor nu even veilig gesteld door een herfinanciering van leningen. Dat was hard nodig, want de toekomst van het door schulden geplaagde AMC hing aan een zijden draad. Ook het feit dat de beroerde coronasituatie in de VS ervoor zorgt dat een goede heropening steeds maar wordt uitgesteld, maakte de situatie bij AMC niet veel beter. Er zijn al honderden mensen ontslagen, terwijl blockbusters als Mulan en Tennet steeds maar worden uitgesteld.
2020: het jaar zonder zomerblockbusters...
In Forbes las ik een goed stuk over de komende film- en bioscoopzomer. Het is onwaarschijnlijk dat het blockbusters van formaat gaat opleveren. Maar wat dan? VOD als redding? Lees vooral wat analisten hiervan zeggen en wat de plannen van de studio’s op dit moment zijn. Duidelijk is dat iedereen zich nu maar richt op zomer 2021.
... maar de eerste terugblik op de corona-impact voor bioscopen is er al
En terwijl we nog midden in de coronacrisis zitten, heeft de website Boxofficepro al een uitgebreide tijdlijn van de impact van de pandemie op bioscopen wereldwijd. Treurig, maar wel heel informatief. En om te bewaren voor later…
Een nieuwe bizarre toevoeging aan deze tijdlijn is het feit dat bioscoopketens in New Jersey de staat hebben aangeklaagd. De reden? De ketens vinden dat de verplichte sluiting van bioscopen ingaat tegen het First Amendment, ofwel de vrijheid van meningsuiting en samenkomsten. Ideetje voor hier? ;)
Online release van 'Hamilton' levert Disney vooral prestige op in plaats van geld
De grote online hit van dit moment is de live-registratie van de succesvolle Broadwaymusical Hamilton. Het bezorgt Disney+ een enorme boost in het aantal abonnees, zeker omdat ze stilletjes het gratis proeflidmaatschap hebben afgevoerd. De film zou oorspronkelijk in 2021 een grote bioscooprelease krijgen.
In een stuk voor Forbes betoogt Scott Mendelson dat je dit succes voor Disney niet als een nieuw model moet zien:
“[The new subscriptions] translates into around $5.26 million in new revenue for Disney, which would have been a pretty miserable “opening weekend” had the film played in theaters. Had Hamilton opened in theaters, it could have earned domestic grosses over/under the $65-$73 million.”
De onzekerheid van VOD blijft te groot om er een goed businessmodel op te kunnen bouwen. De reden om Hamilton nu uit te brengen, ligt veel meer in het oppoetsen van het eigen imago. Een marketingstunt dus.
“The debut of Hamilton was a success in terms of viewership (…), publicity, social engagement and arguably prestige. It once again allowing Disney to position itself as “the room where it happens” in terms of multi-generational blockbuster entertainment, one that more closely resembles “America now” no less (…). But a buzzy Disney+ debut is still no match for a blockbuster theatrical launch.”
Geld over? Het ruimtepak uit '2001: A Space Odyssey' is te koop!
Ben je een filmfan met een dikke portemonnee? Hou dan de filmveiling in de gaten waar eind deze week onder meer het ruimtepak uit Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey wordt geveild. Verwachte opbrengst: zo'n 300.000 dollar. Eigenlijk hoort dit pak natuurlijk thuis in het nog te openen Academy Museum of Motion Pictures. Voor Hollywood moet dit bedrag makkelijk op te brengen zijn.
Video-essay 1: Tien verrassende filmmanieren om alledaagse geluiden na te maken
Het begrip ‘foley’ zegt niet iedereen wat. Je kunt het vertalen als: iemand die een alledaags geluid namaakt voor film. Want het geluid van een galopperend paard komt meestal niet van een paard zelf. Net als geluiden van een stevig man-tot-man gevecht. Movie Insider zet er tien op een rij. Een aantal kende ik al, maar een paar zijn echt nieuw, waaronder het gebruik van een opgerold afgeplakt telefoonboek ;)
10 Surprising Ways Sounds Are Made For Movies | Movies Insider
10 Surprising Ways Sounds Are Made For Movies | Movies Insider
Video-essay 2: Fellini's epische La Dolce Vita
Omdat er zoveel moois aan video-essays wordt gemaakt, hier een tweede. Leigh Singer maakte een mooie analyse van de klassieker La Dolce Vita. Je zou zeggen dat alles over deze film al is gezegd, maar Singer levert desondanks een boeiende en informatieve video af.
La Dolce Vita | Federico Fellini's Stylish Cinematic Landmark
La Dolce Vita | Federico Fellini's Stylish Cinematic Landmark
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam