Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 103:' Tenet' kan eindelijk worden vertoond | Scandinavië koploper in steun aan bioscopen | Digitale ode aan analoge filmvertoning

Terwijl de bioscopen nog altijd op halve kracht draaien, zijn dinsdag de nominaties voor de Emmys bek
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 103:' Tenet' kan eindelijk worden vertoond | Scandinavië koploper in steun aan bioscopen | Digitale ode aan analoge filmvertoning
Door Nico van den Berg • Editie #103 • Bekijk online
Terwijl de bioscopen nog altijd op halve kracht draaien, zijn dinsdag de nominaties voor de Emmys bekendgemaakt. De prestigieuze Amerikaanse prijs voor beste series op TV en VOD leverden een spectaculaire overwinning op voor Netflix, aldus deze uitgebreide analyse in Variety. De streaming gigant sleepte maar liefst een recordaantal van 160 nominaties binnen, op afstand gevolgd door HBO met 107 nominaties. Daar weer ver onder staat Disney (inclusief tv-zender ABC) met 55 nominaties (waaronder 19 voor Disney+) en Amazon Prime met 30 nominaties.
En waar de series met de meeste nominaties niet voor Netflix waren (The Watchman van HBO: 26 nominaties, The Marvelous Mrs. Maisel van Amazon Prima: 20 nominaties) pakte Netflix juist de volle breedte, met nominaties voor in totaal 52 (!) shows en series.
Voordat ik zo verder ga met deze nieuwsbrief, wil ik heel graag de nieuwe donateurs bedanken die mij recent met een gift hebben gesteund. Heel fijn! Het stelt me in staat om met jullie steun ook na ruim 100 nieuwsbrieven te blijven berichten over de film- en bioscoopsector. Meer weten over hoe je me met een kleine óf wat grotere gift kunt steunen, om zo de titel Filmnieuwsbriefvriend te krijgen? Check dan mijn donatiepagina: 
Meer filmnieuws hieronder weer, in deze Filmnieuwsbrief nummer 103. Tips en suggesties zijn zoals altijd weer welkom op cinemonkey@me.com. Een fijne filmweek!

'Tenet' krijgt eindelijk een releasedatum - maar de VS blijft onzeker
Geen filmtitel waar zo mee geschoven is als Christopher Nolans Tenet. De film zou eerst op 17 juli uitkomen. Dat werd daarna 31 juli, vervolgens 12 augustus, toen werd een releasedatum helemaal losgelaten, en nu is het 26 augustus geworden. Althans, buiten de VS dan. Daar is de film pas vanaf 3 september te zien. En voor China - een zeer belangrijke markt voor Hollywood - is nog helemaal geen releasedatum bepaald. Dat kan komen omdat bioscopen in China alleen films mogen draaien die maximaal twee uur duren. Dat is pech voor Nolans Tenet, die 2 uur en 30 minuten klokt.
Variety heeft een lijstje gemaakt waar de film wanneer in première gaat, met Nederland in de eerste groep en de VS dus een week later. Maar het is dan nog maar de vraag hoeveel bioscopen er in de VS dan open zullen zijn. Voorlopig mogen filmtheaters in New York en Los Angeles nog niet opengaan. Onderstaand kaartje geeft precies de problemen aan waar de Amerikaanse film- en bioscoopbranche mee te maken hebben. In elk geval hebben de grootste ketens - AMC en Regal - al gezegd eind augustus weer open te gaan. Het zal Nolan, die er in maart een vlammend opiniestuk over schreef, goed doen.
Ander interessant bioscoopnieuws komt eveneens uit de VS. Daar heeft Universal de strijdbijl met AMC, de grootste bioscoopketen in Amerika, begraven. Eris nu afgesproken dat de Universalfilms al na drie weekenden in de bioscoop te hebben gedraaid, mogen worden uitgebracht op (premium) VOD. De ‘bioscoopwindow’ daalt hiermee van 90 naar 17 dagen. Een voorbode voor de andere distributeurs?
Ook las ik nog een verhaal over de verschillen in staatssteun die bioscopen in de verschillende Europese landen hebben gekregen. Vooral de Scandinavische landen hebben de zaken goed geregeld. In landen als Noorwegen en Denemarken krijgen bioscopen bijvoorbeeld 85 procent van hun vaste lasten vergoed. En ook de Zweedse regering komt bioscoopeigenaren flink tegemoet.
In Frankrijk is de situatie schrijnender. Na een redelijke eerste week is de box office met 70 procent ingestort. En de iconische bioscoop Le Grand Rex in hartje Parijs moet voorlopig de deuren sluiten.
Half juli maakte de Filmkrant de trieste balans op van de situatie in Nederland. De meeste filmtheaters en bioscopen houden het nog wel een aantal maanden tot een half jaar uit, maar langer moet het niet duren voordat er echt klappen gaan vallen. Gelukkig is door een speciale regeling er nu geld om vooral filmtheaters voorlopig vooruit te helpen. Zo krijgt LantarenVenster in Rotterdam 400.000 euro en het Amsterdamse filmtheater Het Ketelhuis zo'n 250.000 euro. “Maar”, zo waarschuwt Alex de Ronde, baas van Het Ketelhuis: “de echte klappen gaan vallen in het najaar.”
Venetië maakt zich op voor een echt film festival
Alle filmogen zullen begin september gericht zijn op Venetië, waar het eerste echte fysieke filmfestival sinds de start van de coronacrisis zal plaatsvinden. De officiële selectie werd dinsdag bekendgemaakt en menig filmjournalist zal met een gevoel van heimwee en spanning dit nieuws hebben gelezen.
Het festival opent met een Italiaanse film, voor het eerst weer sinds 11 jaar: Daniele Luchetti’s  Lacci. Er zijn geen Nederlandse films geselecteerd, of je moet de minoritaire coproductie Quo Vadis, Aida? van Jasmila Zbanic meetellen.
Behalve het feit dat Venetië überhaupt wordt gehouden in plaats van een virtuele editie, was er nog een opmerkelijk nieuwstje rond de selectie:
Cédric Succivalli
8 films out of 18 in competition are directed by female directors!

#Venezia77
Een digitale ode aan het ouderwetse analoge operateursvak
Jonge bioscoopbezoekers hebben er vaak geen idee van dat het projecteren van films vroeger een echt ambacht was. Tegenwoordig is het met de digitalisering van de filmvertoning - waar Nederland samen met Noorwegen pionier in was - een kwestie van een computerprogramma bedienen, meer niet.
Ik was dan ook blij verrast met de website The Cinema Projectionist waarin een eerste aanzet werd gegeven om de verdwenen analoge filmprojectie een plek in de filmgeschiedschrijving te geven. Weliswaar alleen in het VK, maar zeer de moeite waard om uitgebreid digitaal rond te klikken.
Over analoge projectie gesproken: Tenet zal vanaf 27 augustus in Nederland op twee plekken op 70mm te zien zijn: in Eye Amsterdam én in KINO Rotterdam. Frank Groot, programmeur van KINO kan niet wachten, zo zei hij een paar weken geleden in NRC.
Voor alle liefhebbers van dit machtige formaat: ga vooral ook naar de website 70mm.nl, een schatkamer van informatie over hoe groot 70mm ooit in Nederland was.
Hollywood maakt eindelijk werk van LHBTQ-representatie
In deze week van Pride maakte de LHBTQ-belangenvereniging GLAAD bekend dat 2019 een recordjaar was voor de representatie van LHBTQ in de film. Niet alleen als je kijkt naar personages in film, maar ook als je kijkt naar de verhaallijnen waar LHBTQ-relaties steeds gewoner worden. Al is er nog altijd veel te winnen, hoor je dan aan het eind van zo'n bericht te zeggen.
Een ode aan Olivia de Havilland
Het kan geen enkele filmliefhebber zijn ontgaan dat Hollywood icoon Olivia de Havilland afgelopen week is overleden. Ze werd bekend door haar rol in Gone With The Wind, maar ze heeft nog veel meer gedaan. In deze documentaire - hoewel wat conventioneel gemaakt - krijg je een aardig beeld van haar betekenis voor Hollywood.
Olivia de Havilland Documentary.
Olivia de Havilland Documentary.
Monty Python's 'Life of Brian' is volgens de Britse filmkeuring nu pas verantwoord
Het is een echte klassieker: Monty Python’s Life of Brian. In 1979 kreeg de film nog een X-rated label van de Britse filmkeuring, waardoor de film in veel bioscopen in het VK niet werd vertoond. Nu ineens heeft de British Board of Film Classification (BBFC) de rating verlaagd naar 12 jaar en ouder. De BBC heeft er een heerlijhk stuk over gemaakt, met een aardig kijkje in het proces van film(her)waardering.
Daarnaast is het in deze tijd van #cancelculture en (zelfcensuur) erg verfrissend om nu eens een mildere blik op de film te krijgen ;)
Wat 'The Piano' voor mij én voor de filmgeschiedenis heeft betekend
Onlangs gaf ik in Eye Filmmuseum een inleiding bij de vertoning van een mooi gerestaureerde versie van Jane Campions meesterwerk The Piano (1993), inclusief wat persoonlijk ontboezemingen. Ik heb het zelf vastgelegd, dus beeld en geluid zijn niet perfect, maar ik wilde het jullie toch niet onthouden.
Inleiding 'The Piano'
Inleiding 'The Piano'
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam