Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 105: Controverses alom!!! Netflix, mondkapjes, Oscars, Mulan | Meest angstaanjagende 'single shots' | Blade Runner 2049 - maar dan in het echt

Dat ook in deze tijd kunst en cultuur niet hoog op de politieke agenda staat, bleek wel uit de Troonr
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 105: Controverses alom!!! Netflix, mondkapjes, Oscars, Mulan | Meest angstaanjagende 'single shots' | Blade Runner 2049 - maar dan in het echt
Door Nico van den Berg • Editie #105 • Bekijk online
Dat ook in deze tijd kunst en cultuur niet hoog op de politieke agenda staat, bleek wel uit de Troonrede, waar de woorden ‘kunst’ of 'cultuur’ slechts 1x werden genoemd. Op de website van de NOS bleef in het bericht over de nieuwe kabinetsplannen het hele onderwerp zelfs onbenoemd. En dat terwijl de cultuursector - waaronder de Nederlandse filmbranche - klap na klap krijgt.
Dan maar naar de VS. Ondanks het grote gebrek aan blockbusters in de bioscoop, was het wel weer Hollywood waar de meeste filmcontroverses afgelopen tijd vandaan kwamen. Zo was er het nieuws rond de Oscars die diversiteitscriteria in gaan voeren voor te nomineren films. Verder blijkt Tenet toch niet het succes waar Warner op hoopte, want na een tegenvallende box office is de release van de volgende blockbuster, Wonder Woman 1984 verplaatst van begin oktober naar (voorlopig) eind december. En Disney’s Mulan blijft voor controverses zorgen. Over dit alles straks meer.
Gelukkig kwam het goede filmnieuws uit Europa, waar aan het eind van een prima verlopen Filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw werd uitgereikt aan Chloé Zhao voor Nomadland. Volgens Coen van Zwol (NRC) een terechte winnaar, want: “een inspirerende ode aan de Amerikaanse geest, niet zozeer de Amerikaanse droom”. Komen we toch weer uit bij de VS.
Voordat ik hieronder de meest opmerkelijke artikelen van de afgelopen week op een rij zet, eerst het meest stupide stuk dat ik in tijden las. Onder de kop Streamingdiensten halen de bioscoop in berichtte de NOS over een rapport van accountantskantoor PwC over de door hen geraamde omzet van streamingdiensten die volgens hen dit jaar groter zal zijn dan die van bioscopen. Op zich niets mis met deze conclusie - de bioscopen zijn immers lang gesloten geweest (en op veel plekken waaronder New York en Los Angeles zijn ze dat nog steeds). Maar over het feit dat de bioscoopomzet in Nederland - en wereldwijd - jaar na jaar nog steeds groeit geen woord. Ook de moneymakers IMAX, Dolby Cinema en 4DX blijven onbenoemd. Dat Disney de film Mulan online streamt, heeft alles te maken om het wat zieltogende Disney+ meer abonnees te geven. De enorme kosten van de film worden met een online release bij lange na niet terugverdiend. De NOS neemt ook klakkeloos de aanname over dat streaming platforms in razend tempo door blijven groeien, terwijl de waarheid is dat de groei van marktleider Netflix juist afvlakt. De NOS heeft duidelijk geen filmexperts hiervoor benaderd.
Met mijn eigen filmexpertise probeer ik elke week op onafhankelijke wijze te blijven berichten over de film- en bioscoopsector. Daar heb ik ook jullie hulp bij nodig. Meer weten over hoe je me met een kleine óf wat grotere donatie kunt steunen? Check dan mijn website: 
Alvast bedankt!

Vloek of zegen I: Mondkapjes in de bioscoop
Maandag deed de Raas voor Cultuur een nieuwe duit in het opflikkerende debat over mondkapjes in theaters en bioscopen. In een brief aan minister Van Engelshoven pleitte de raad voor een mondkapjesplicht in film- en theaterzalen om zo de maximale bezetting op te krikken van 25 procent naar 50 procent. Met een mondkapje op en maar 1 stoel tussen jou en je buurman (m/v) in zou de sector wat meer inkomsten kunnen genereren, zo is de gedachte.
Volkskrant filmcriticus Bor Beekman gooide er in zijn column recent nog een schepje bovenop: er zou een mondkapjesverplichting in de bioscopen moeten komen, net als in landen als het VK, de VS én België. Maar in het laatstgenoemde land zien bioscoopeigenaren hun omzet na de invoering in elkaar donderen. Causaal verband? In elk geval denk ik dat zo'n plicht hier niet gaat werken. Jongeren willen snacken en drinken tijdens de hele film. En ouderen zullen met 1 stoel ertussen gevoelsmatig te dicht naast de ander zitten.
Vloek of zegen II: Diversiteitseisen voor de Oscars
Het was vorige week groot nieuws in alle media: de Academy heeft na een jarenlange discussie over het ontbreken van diversiteit bij de Oscaruitreiking (#OscarsSoWhite) nu eindelijk een aantal eisen opgesteld waaraan films die mee willen dingen naar de Oscar voor Beste Film aan moeten voldoen. Je zou kunnen zeggen dat de lat laag is gehouden, maar je kunt ook zeggen dat er tenminste iets gebeurt. Al moet je daarvoor blijkbaar wel alles weten van cast en crew: van etnische afkomst tot seksuele oriëntatie. Je zal die vraag maar aan je acteurs moeten stellen. Om maar te zwijgen dat de regel over diversiteit in de verhaallijn inbreuk kan doen op de artistieke vrijheid.
De beste analyse hierover kwam van Floortje Smit in de Volkskrant. Alle twijfels die ik zelf ook bij deze maatregel hebt, staan hier netjes onder elkaar.
Check ook de discussie op NPO Radio 1 hierover tussen de regisseurs Martin Koolhoven en Bobby Boermans.
Ook filmfestivaljury's onder vuur vanwege gebrek aan diversiteit
Het is dat ‘corona’ - met de enorme impact die het virus heeft - hét woord van 2020 zal worden, maar anders had 'diversiteit’ een goede kans gemaakt. Net noemde ik al de nieuwe richtlijnen voor de Oscars, maar ook de grote filmfestivals (Cannes, Berlijn, Venetië) moeten aan de bak om hun jury’s veelkleuriger te maken, aldus een onderzoek van Variety. De festivals hebben zich eerder al uitgesproken over het streven naar gendergelijkheid, maar over het gebrek aan niet-witte juryleden is het nog angstvallig stil gebleven.
Netflix ligt met 'Cuties' onder vuur vanwege seksualisering van jonge meisjes
Het in een film laten zien van de ontluikende seksualiteit van jonge meisjes is in de VS nu zó verdacht, dat een film die dat laat zien (het Franse Mignonnes, ofwel Cuties) meteen wordt afgebrand. De deels autobiografische film van de Frans-Senegalese regisseur Maïmouna Doucouré ligt onder vuur door een aantal Amerikaanse conservatieve politici en organisaties die de film zelfs in de ban willen doen. #cancelnetflix was zelfs een tijdje trending topic. Maar goed, je telt pas echt mee met een #trendingtopic op zak, zo blijkt maar weer.
Volgens Netflix zelf - en de regisseur - is de film trouwens “een sociaal commentaar tegen de seksualisering van jonge kinderen”. Precies het tegenovergestelde dus…
Nog meer Netflix controverse: waarom krijgen witte jongens altijd het meisje?
Geen hoog oplopende controverse, maar dit stuk op Little White Lies zorgt wel voor interessant leesvoer: “waarom krijgt de witte jongen altijd het meisje in Netflix romkoms?”
Nog meer Netflixnieuws zag ik in Vanity Fair waar een uitgebreid interview met de grote baas Reed Hastings stond. Met nog een leuk stukje over het Nederlandse kijkgedrag:
He says that the American “shit-sandwich” model of feedback—couching criticism in between flattery—sounds inauthentic to the Dutch, for example. “It’s easy to think that that’s just human, but it’s very specifically cultural,” explains Hastings.
Ook Disney heeft het lastig: 'Mulan' flopt in China
Dat een film flipt in China hoeft niet per se erg te zijn. Maar wel als het om een blockbuster van Disney gaat. Mulan is geflopt in China, en niet zo'n kleine beetje ook. Met dank aan de enorme piraterij van perfecte HD-kopieën en politiek onhandig opereren van Disney. China heeft trouwens deze week ook alle binnenlandse media verboden op over deze zaak te publiceren. Tot zover de democratie.
Filmgetikt door het leven gaan
Sommige verhalen over filmnerds die je leest, zouden zo verfilmd kunnen worden. Bijvoorbeeld onderstaand artikel, over een Brit die met een ouderwetse typemachine portretten van filmsterren maakt. ‘Getikt’ is een te flauwe woordspeling, dus ik houd het maar op creatief.
De meest angstaanjagende 'single shots' uit de cinema
Op Twitter zag ik een geweldige thread waar filmliefhebbers hun favoriete ‘scary single shots’ lieten zien. Het draadje (scroll hem vooral tot het eind door!) levert inderdaad een aantal angstaanjagende beelden op uit de filmgeschiedenis…
James Gunn
What’s a single shot from a film that will haunt you forever? https://t.co/O5bitDCZ73 https://t.co/se4xX2qu3F
'Blade Runner 2049'... maar dan in het echt
De roodachtige beelden uit Californië de laatste tijd als gevolg van de enorme bosbranden heeft iedereen wel voorbij zien komen. Op YouTube zag ik een erg mooi gemaakte video waarin de muziek uit Blade Runner 2049 werd gecombineerd met echte roodachtige beelden van San Francisco nu. Het echte leven haalt wederom de film weer in…
San Francisco Looking Like Blade Runner / Mars / Chernobyl
San Francisco Looking Like Blade Runner / Mars / Chernobyl
Fijne blogserie over filmlocaties
De Nederlandse filmgoeroe Jeroen Huijsdens heeft de afgelopen maanden op zijn eigen website een mooie serie geplaatst over zijn zoektocht naar bijzondere filmlocaties. Echt de moeite waard voor cinefielen die het verhaal achter de filmplek willen weten. De laatste blogpost gaat over oude bioscopen die als filmdecor hebben gediend - een kolfje naar mijn hand ;)
Kan er trouwens iemand een fijne app ontwikkelen voor filmlocaties in Nederland? Daar moet het Nederlands Filmfestival toch wel iets mee kunnen doen? Ze ontwikkelen al iets voor Utrecht, maar dat lijkt me veel te beperkt. NFF: kom maar op!
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam