Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 106: Disney's 'Mulan' topomzet blijkt nepnieuws | 'Letterboxd' als toekomst van de filmkritiek | Overleeft popcorn de coronacrisis?

Deze week start de veertigste editie van het Nederlands Film Festival. Het had een prachtige jubileum
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 106: Disney's 'Mulan' topomzet blijkt nepnieuws | 'Letterboxd' als toekomst van de filmkritiek | Overleeft popcorn de coronacrisis?
Door Nico van den Berg • Editie #106 • Bekijk online
Deze week start de veertigste editie van het Nederlands Film Festival. Het had een prachtige jubileumeditie moeten worden, met volle filmzalen, een lekker druk festivalcafé, rumoer in het centrum van Utrecht en een bomvolle conferentie voor de professionals. Nu blijft er een mini-programma over voor de festivalbioscopen, maar het meeste wordt nu online gedaan, inclusief het onderdeel ‘Alle veertig goud’ met klassiekers uit de NFF-geschiedenis. Interessanter is de samenwerking tussen NFF, Cinekid, IDFA en IFFR om een streamingplatform te bouwen. Ieder festival houdt zijn eigen 'voorkant’, maar de techniek erachter wordt gedeeld. Klinkt als een slimme zet. We gaan het vanaf 25 september online zien.
Verder kwam ik weer veel bijzonder filmnieuws tegen uit alle krochten van social media en het internet, variërend van het rumoer rond de online box office van Mulan tot een eerbetoon voor een voormalige Brussels pornobioscoop. Laat me vooral weten wat je ervan vindt via een comment of een reply op deze nieuwsbrief.
Elke week bericht ik op onafhankelijke wijze over de film en bioscoopsector. Dat kan ik niet zonder jullie steun! Meer weten over hoe je me met een kleine óf wat grotere donatie kunt supporten? Check dan mijn website: 
Alvast bedankt!

Disney's Mulan al uit de kosten? Volgens experts gaat dat nog niet gebeuren
Het was zelfs in Nederland nieuws vorige week: ’Mulan is hit ondanks hoge prijs: Disney al uit de kosten’ kopte RTL Nieuws. Ze baseerden zich op een artikel op Yahoo waarin een opbrengst van 262 miljoen dollar werd voorspeld, alleen al in de VS. De film, waarvoor 30 dollar betaald moet worden (en in de EU 22 euro), zou op die manier nu al uit de kosten - zo'n 200 miljoen dollar - zijn.
Maar een zeer gedegen stuk van The Entertainment Strategy Guy laat overtuigend zien dat die aantallen zeer waarschijnlijk helemaal niet kloppen. Ze zouden namelijk flink lager liggen. Als money-maker is de bioscoop voorlopig dus nog niet uitgespeeld.
De toekomst van de filmkritiek bestaat al - en heet 'Letterboxd'
Dat Letterboxd één van de meest interessante social mediasites is voor filmliefhebbers, is waarschijnlijk wel bekend (al win ik elke maand wel weer een paar nieuwe zieltjes voor dit geweldige filmplatform).
Op de website The Ringer schreef de Amerikaanse filmjournalist Scott Tobias een uitgebreid stuk over Letterboxd. Niet alleen over de ontstaansgeschiedenis, maar ook over de waarde ervan. En dat de site meer is dan een plek waar je bijhoudt wat je allemaal hebt gezien, wordt wel duidelijk als je het hele stuk leest. Even wat quotes:
  • A barometer of masculine outrage and vilified as an instigator of the same.
  • The safest space for film discussion.
Letterboxd wordt steeds meer een site waar filmliefhebbers op hoog niveau aan filmkritiek doen, zonder de pretenties die er om professionele filmcritici hangen. Onderstaande ‘recensie’ laat dit wel zien. Tegelijk zoekt Letterboxd festivals en filmprofessionals steeds meer op en betrekt ze bij de site, zo legt Tobias ook uit in zijn stuk.
Ikzelf ben er ook op te vinden, als cinemonkey ;)
Eerbetoon aan de Brusselse pornobioscoop
De pornobioscoop lijkt inmiddels wel een fenomeen uit een grijs verleden, maar pas in 2013 sloot de laatste seksbioscoop van Brussel. Over de geschiedenis van deze bioscoop die veertig jaar heeft bestaan, is net een boek verschenen onder de titel: Cinéma ABC. La nécropole du porno (ofwel: het kerkhof van de porno). De Belgische nieuwssite Bruzz.be heeft er een smeuïg artikel aan gewijd.
De bioscoop is altijd een plek voor vrijbuiters geweest, waar tot op het eind nog echt van filmrollen werd gedraaid, onder het motto No video tapes! See the real thing! En elk uur was er tussen de films door een live striptease. Kortom: na het verlekkerde lezen wil je meteen het boek wil kopen ;)
Popcorncrisis: hoe overleeft de Amerikaanse maïsboer in coronatijd?
Als er één slachtoffer in de filmbusiness is aan te wijzen, dan is het wel popcorn. De zoete of zoute bioscoopsnack ziet zichzelf, met de vele dichte zalen of een mondkapjesplicht op plekken die wel open zijn, naar een marginaal bestaan verdreven. Alhoewel in de VS 70 procent van alle popcorn thuis wordt gegeten (wist ik niet!) zijn er genoeg maïsboeren die voor een groot deel afhankelijk zijn van bioscoopketens. De Washington Post dook in de creatieve manieren waarmee deze boeren toch hun maïs en popcorn kunnen slijten in deze coronatijd.
Te koop: woonhuis met vervallen bioscooppaleis
Dat ik een voorliefde voor België heb, mag wel duidelijk zijn als je mijn filmnieuwsbrief al wat langer volgt. Maar af en toe kom je iets prachtigs tegen waar je niet omheen kan (met dank aan Sander voor de tip). In Luik staat namelijk een oud huis te koop inclusief een vervallen bioscoop uit 1910. Van de grandeur is weinig over als je de foto’s ziet van de zaal, inclusief groot balkon. De bioscoop heette ooit Splendid, maar zo ziet het er al lang niet meer uit. Niet voor niets staat het al een tijd te koop. Voor een kleine drie ton mag je je de eigenaar noemen van deze nostalgische bouwval.
Filmfittie: regisseur Charlie Kaufman vs filmcriticus Mark Kermode
Filmregisseurs hebben vaak een haat-liefde verhouding met filmcritici. Sommige makers kan het weinig schelen, maar anderen lijken het relativeringsgen te missen. Eén ervan is Charlie Kaufman, die voor Netflix het sterke en vervreemdende I’m Thinking of ending Things maakte. Maar in een boekje maakt Kaufman nu de Britse filmjournalist Mark Kermode belachelijk, waarschijnlijk vanwege een aantal van zijn films die door Kermode negatief werd beoordeeld. Het leest wat puberaal weg (“I Mark Kermode, am an asshole”)maar geeft toch een mooi inkijkje in het brein van Kaufman. En het zegt wat over de rol die de filmcriticus in deze tijd inneemt of zou moeten innemen.
'Chicago Film Society' leent filmprojectoren uit voor huiskamervertoningen
Dat is nog eens een mooi gebaar: beroemde filmvereniging in Chicago leent 16mm projectoren uit inclusief filmrollen, aan iedereen die thuis een ouderwetse filmbeleving wil hebben. Je weet niet van tevoren welke film je mee krijgt, maar je moet er wel een kleine beschrijving van maken. Zo kan de Chicago Film Society meteen ook op een makkelijke manier zijn archief ontsluiten, waar de filmrollen vaak jaren lagen te verstoffen zonder dat er bekend was wat er in de blikken zat.
Video-essay: aan tafel met Brad Pitt
Dat Brad Pitt wel heel veel draaidagen aan een eettafel heeft moeten doorbrengen, wordt wel duidelijk in het video-essay van Luís Azevedo onder de titel Dinner with Brad. Daarin zien we de lieveling van Hollywood vooral met eten bezig. Wel fijn aan elkaar gemonteerd hoe Pitt achter elkaar dingen in zijn mond stopt ;)
Dinner with Brad Pitt
Dinner with Brad Pitt
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam