Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 108: Netflix start lineair webkanaal | Nieuwe Jurassic World film rampproductie | Van gevangenis naar luxe bioscoop

Nu de bioscopen sinds afgelopen woensdag weer voor minimaal twee weken dicht zijn, moeten filmliefheb
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 108: Netflix start lineair webkanaal | Nieuwe Jurassic World film rampproductie | Van gevangenis naar luxe bioscoop
Door Nico van den Berg • Editie #108 • Bekijk online
Nu de bioscopen sinds afgelopen woensdag weer voor minimaal twee weken dicht zijn, moeten filmliefhebbers zich weer behelpen met het online aanbod. Maar in tegenstelling tot dit voorjaar, toen de bioscopen ruim een maand gesloten waren, gaat het plezier in bingen er zo langzamerhand wel af. Ik be niet de enige die de gezamenlijke ervaring in een filmzaal mist. Ik moet ook zeggen dat nog steeds niet begrijp waarom bouwmarkten wel open mogen zijn, maar bioscopen niet. Iets met neoliberalisme gok ik…
Verder ben ik nog steeds niet helemaal over het nieuws van het overlijden van de Vlaamse filmjournalist Ward Verrijcken (47) heen. Mooi dat de Nederlandse collega René Mioch één van de ondertekenaars was van een rouwadvertentie in een Vlaamse krant. Ik zelf zal Ward vooral herinneren vanwege zijn inspirerende stukken over de LHBTQ-cinema. Hij zal worden gemist.
Dan een wat leuker bericht over filmjournalistiek: recent is de Ketelhuis Podcast gelanceerd. Het is een nieuwe filmpodcast, geïnitieerd door het gelijknamige Amsterdamse filmtheater, waar ondergetekende ook aan meewerkt. De tweede aflevering staat nu net online, waarin Hans Beerekamp mij ontvangt in zijn persoonlijke filmarchief. Hij heeft het daar over Sean Connery en over de NPO-serie Vliegende Hollanders en verwijst daarbij naar een curieuze speelfilm uit 1957 over het ontstaan van Fokker en KLM. Verwacht in de Ketelhuis Podcast vooral boeiende gesprekken met bevlogen filmmakers, -kenners en -liefhebbers.
In deze Filmnieuwsbrief bericht ik op onafhankelijke wijze over de film en bioscoopsector. Dat kan ik niet zonder jullie steun! Meer weten over hoe je me met een kleine óf wat grotere donatie kunt ondersteunen? Check dan mijn website: 
Alvast bedankt en tot de volgende Filmnieuwsbrief!

Netflix test met lineair internetkanaal in Frankrijk
Het lijkt een vreemd idee: een on demand kanaal als Netflix waar je elk moment kan kiezen wat je wil zien ombouwen tot een gewoon tv-kanaal waarbij Netflix bepaalt wanneer je wat ziet. In Frankrijk wordt er nu geëxperimenteerd met zo'n online lineair kanaal.
“In France, watching traditional TV remains hugely popular with people who just want a ‘lean back’ experience where they don’t have to choose shows.”
Frankrijk is met 9 miljoen abonnees een belangrijke markt voor Netflix. Ter vergelijking: Nederland heeft zo'n 3,5 miljoen abonnees.
Op de techsite Quartz las ik verder dat maar drie procent van de best bekeken content op Netflix door de streaming gigant zelf wordt geproduceerd. De rest is allemaal aangekocht. Daarmee maakt Netflix zich dus nog altijd zeer afhankelijk van anderen voor de successeries.
Eigen producties van Disney+ zorgen voor abonneepieken
Ondertussen las ik een interessant rapport op AntennaData over het belang van eigen producties voor Disney+. In de grafiek hieronder zie je wat het effect is van films en series als Hamilton en The Mandalorian: het zorgt voor een flinke piek aan nieuwe of terugkerende abonnees. Interessant is vooral te zien welke producties daar vooral voor hebben gezorgd en in welke mate.
Lees hier trouwens meer over de conclusies van het rapport over de groei van de verschillende streamingdiensten (in de VS).
Matthew Belloni
Further proof that hit originals drive streaming sign-ups: A lot of people are re-subscribing to Disney+ for S2 of #Mandalorian  (deleted previous tweet to include full graph here via @AntennaData) ... https://t.co/xYA8tEXm8t
Hoe overleven bioscopen en distributeurs dit coronavirusjaar?
In NRC las ik een uitgebreid stuk over de onzekere tijden voor bioscoopketens, filmtheaters en distributeurs in Nederland. Daarbij blijkt dat er grote verschillen bestaan. De een kan het moeiteloos nog tot medio volgend jaar uithouden, de ander staat binnenkort op omvallen als er niets gebeurt. Van “Tot nader order zitten we wel goed” (Het Ketelhuis in Amsterdam) dus tot “einde van dit jaar op het tandvlees, daarna is het ongewis” (Fraterhuis in Zwolle). Leestip!
Bijzonder is dat er in december een grote en dure Nederlandse film uitgaat - De slag om de Schelde - waarmee distributeur September Film een behoorlijk risico neemt. Maar door steun van diverse bioscoopketens en het Filmfonds zou het zomaar kunnen slagen.
Nieuwe Jurassic World film was rampproductie
Een draaiperiode van 18 maanden, tienduizenden coronatesten, en een bubbel waarin cast en crew al die tijd moesten zitten zonder contact met anderen. Het klinkt als een nachtmerrie, het filmen van Jurassic World: Dominion. Toch noemde een producent de periode ‘inspiring’, al zal 'emotional rollercoaster’ meer op zijn plaats zijn. Het is nog even wachten op het resultaat: zomer 2022 moet de film te zien zijn - als een nieuw virus tenminste geen roet in het eten gooit.
'Fantastic Beasts' blijken onheilsdieren voor Johnny Depp
Ook op de Fantastic Beasts franchise (gebaseerd op de boeken van J.K. Rowling) rust geen zegen. Eerder was er al gedoe rond Johnny Depp, die een verrassingsrol zou spelen in de nog te filmen delen. Depp verloor een zaak tegen de Britse krant The Sun die hem een ‘wife beater’ noemde na geruchten van mishandeling door Depp van zijn vrouw. Hierop gooide Warner Bros. hem zonder pardon uit de film, zo bleek uit een Instagram post van Depp zelf.
Tot overmaat van ramp moet de release van de film nu ook worden uitgesteld naar zomer 2022. Weinig fantastisch allemaal…
Waarom hoort popcorn zo enorm bij de bioscoop?
Nu bioscopen dicht zijn, mis je niet alleen de filmbeleving, maar ook de verse popcorn die zo verbonden is met een avond naar de bios. Maar waar komt die popcorntraditie eigenlijk vandaan? Natuurlijk is het de VS, maar wat ik niet wist is dat het tijdens de Great Depression in de jaren ‘30 van de vorige eeuw echt doorbrak als 'bioscoopvoer’. Mer hierover, inclusief een paar heerlijke oude reclamefilms, in onderstaand artikel waar ik toevallig langs kwam.
Historische gevangenis ongebouwd tot luxe bioscoop
In Haarlem wordt momenteel volop gebouwd aan de inpassing van een filmtheater in de verdiepte vloer van de voormalige Koepelgevangenis. Maar in Melbourne is pas echt een ruig-romantisch project opgeleverd. In de gevangenis in Victoriaanse stijl bevinden zich achter de monumentale gevels maar liefst 15 luxe filmzalen. Het levert een bijzondere mix op van historisch (buitenkant) en modern (binnenkant).
Video-essay: 'Fear Itself'
Op Vimeo kwam ik de documentaire Fear Itself tegen uit 2015. De docu heeft hier een paar jaar geleden op wat festivals en in een paar zalen gedraaid, maar is absoluut de moeite waard om nog eens te zien. Het is een persoonlijke reis door het genre van de horrorfilm aan de hand van bakken vol oude films en archiefmateriaal en daarmee ook een mooie inleiding tot de horrorcinema. Voor een avond goed griezelen thuis ;)
Fear Itself on Vimeo
Fear Itself on Vimeo
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam