Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 115: Boxofficerecord in China | Filmkritiek onder vuur | Netflix verprutst nasynchronisatie

De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 115: Boxofficerecord in China | Filmkritiek onder vuur | Netflix verprutst nasynchronisatie
Door Nico van den Berg • Editie #115 • Bekijk online
Terwijl vandaag iedereen druk was met wel of geen avondklok, is er in de filmwereld ook geharrewar, over filmjournalistiek. Zo is er in de VS een relletje over het openlijk afvallen door Variety van een van hun filmredacteuren. En in België maken filmsites en -tijdschriften zich erg druk over hun voortbestaan, en daarmee ook van de Belgische filmcultuur.
Maar er zijn ook hoopgevende ontwikkelingen, rond bioscopen die open zijn in China en Spanje. En als we ‘s avonds misschien toch weer gedwongen thuis moeten zitten, kijk dan het fijne video-essay over de split screen cinema.
Feedback of suggesties? Mail me op cinemonkey@me.com. Een fijne filmweek en tot de volgende editie!
In deze Filmnieuwsbrief bericht ik op onafhankelijke wijze over de film en bioscoopsector. Dat kan ik niet zonder jullie steun! Meer weten over hoe je me ook in 2021 met een kleine óf wat grotere donatie kunt ondersteunen? Check dan mijn website. Alvast bedankt!

Overal zijn de bioscopen nog dicht, maar in China worden bioscooprecords gebroken
Het lijkt de omgedraaide wereld, als je februari 2021 vergelijkt met februari 2020. Vorig jaar waren overal in de wereld de bioscopen nog open en leek het virus ver weg. Behalve in China, waar de meer dan 10.000 bioscopen toen dicht moesten. Nu, precies een jaar later, zijn bijna overal bioscopen dicht. Behalve in China, waar - zelfs met een beperkte capaciteit - een boxofficerecord werd gebroken. In het weekend van het Chinese Nieuwjaar werd er voor omgerekend 637 miljoen euro aan bioscoopkaartjes verkocht, een absoluut record.
Bij gebrek aan Hollywood blockbusters zijn het nu Chinese films die voor alle omzet zorgen. De grootste film is de crime-comedy Detective Chinatown 3, die hard op weg is om de best bezochte Chinese film aller tijden te worden. Zelfs in deze tijd…
In Europa naar de bioscoop? In Spanje kan het nog steeds
Je zou het niet verwachten, maar in het door corona zwaar getroffen Spanje zijn de bioscopen sinds vorig jaar zomer continu open geweest. Weliswaar meestal niet elke dag en met beperkte capaciteit, maar met de hashtag #culturesafe werd het publiek opgeroepen gewoon naar de film te gaan. Alleen wreekt zich nu het minimale aanbod uit Hollywood. De Spaanse film doet het erg goed, maar kan ook niet alle schermen vullen. Daarom worden nu klassiekers uit de kast getrokken. Bioscopen worden er nu ook als vaccinatielocaties gebruikt. Niet vreemd, want door alle coronamaatregelen zijn het al zeer veilige plekken.
Disney+ is aan een opmars bezig om koppositie van Netflix over te nemen
Voor iedereen die dacht dat Netflix nog jarenlang onaantastbaar aan de top van de streamingmarkt zou staan, had een analist in de Hollywood Reporter een opmerkelijk bericht. Disney+ zou die koppositie over een paar jaar wel eens kunnen overnemen.
Disney+ zit sowieso in een enorme spurt. In een half jaar hebben ze hun abonnee-aantal verdubbeld naar bijna 100 miljoen. Ter vergelijking: Amazon Prime staat nu op 150 miljoen en Netflix op 200 miljoen. Alledrie blijven ze groeien, maar Disney+ flink meer dan de rest.
Opmerkelijk is wel dat die koppositie waarschijnlijk zal worden bereikt door één land: India. Het aan Disney+verbonden label Hotstar zorgt in India voor honderd miljoen abonnees, terwijl Netflix er op 13 miljoen uitkomt.
Met 'Lupin' laat Netflix zien hoe beroerd nasynchronisatie kan zijn
De Franse serie Lupin is een enorme hit op Netflix. En niet alleen in Frankrijk, maar ook in de VS, waar het zelfs een tijd de best bekeken serie was op Netflix. Maar als je denkt dat ze in Amerika ineens verslingerd zijn aan de Franse taal, kom je bedrogen uit. De serie wordt namelijk nagesynchroniseerd. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar hier is het volgens een criticus van de Spectator zo beroerd gedaan, dat het gewoon pijnlijk was om naar te kijken.
The French use more words than us, so the characters sound like a coked-up malfunctioning Alexa.
Ook filmcriticus Michael Phillips van de Chicago Tribune ziet het broddelwerk van Netflix met lede ogen aan.
Making things ‘easier’ on American audiences usually means making things less authentic. And dumber.
Het is dan ook niet vreemd dat volgens Netflix de gedubde versie van Lupin vele malen populairder is in het VK en de VS dan de ondertitelde versie.
Belgische noodkreet om de filmjournalistiek te redden
Vorige week stond er een opmerkelijke open brief op de site van het Belgische culturele medium Rekto:Verso. Hierin luidden zes filmsites en -tijdschriften de noodklok over de filmkritiek in België die volgens hen flink onder druk staat. Aanleiding is de wankele positie van Filmmagie, het oudste nog bestaande filmblad van België. Maar de problemen zijn breder, aldus de schrijvers van het stuk.
Momenteel is de ruimte voor substantiële filmkritiek in de mainstreampers en op de openbare omroep echter nagenoeg onbestaande.
Verder wordt in het stuk grote kritiek geuit op het Vlaams Audiovisueel Fonds (de Vlaamse variant van het Filmfonds) dat maar bar weinig zou doet aan het stimuleren van filmpublicaties en daarmee van de filmcultuur.
Wij zijn van mening dat een voldragen en divers filmlandschap zich enkel blijvend kan manifesteren wanneer dat gepaard gaat met de ontwikkeling van een scherpzinnige en diepgaande filmkritiek. Red de filmcultuur, investeer in filmkritiek!
Filmvakblad 'Variety' valt medewerker openlijk af - en krijgt de hele Amerikaanse filmpers over zich heen
Toen op 26 januari 2020 (!) in het filmvakblad Variety een recensie stond van Promising Young Women waarin filmcriticus Dennis Harvey wat kritische noten plaatst bij hoofdrolspeelster Carey Mulligan, gebeurde er eerst niet veel. Maar toen Mulligan eind vorig jaar in een stuk voor de New York Times zei dat Harvey haar met een seksistische blik had bekeken, kwam Variety ineens met onderstaande verklaring die ze boven de oude recensie plaatsten.
EDITOR’S NOTE: Variety sincerely apologizes to Carey Mulligan and regrets the insensitive language and insinuation in our review of Promising Young Woman that minimized her daring performance.
Dat lijkt me niet meer dan een dolkstoot in de rug van hun eigen filmmedewerker, zeker omdat het stuk - ook bij meerdere keren herlezen - een afgewogen oordeel geeft over Mulligans acteerprestatie.
De zaak is nu opgepikt door de Amerikaanse vereniging van filmjournalisten (National Society of Film Critics) die in een uitgebreide verklaring - naar mijn mening zeer terecht - pal staan voor Dennis Harvey en zijn stuk. Zeker omdat Variety het stuk een jaar lang probleemloos op de site liet staan.
Op de website Awards Daily staat, naast de NSFC verklaring, een scherp stuk over de gevolgen van de Variety-actie.
This compliance and conformity to a strict standard has no place in art, and certainly no place in film criticism. Calling for this critic to be fired for “offending” one person and therefore all of Twitter is beyond ridiculous. (…) Bravo to the NSFC. Stop apologizing. Start speaking out. It is the only way out of this mess, as the alternative is intolerable.
En zo is dat!
Video-essay: de split-screen cinema
In dit fijne video-essay onderzoekt regisseur Mike Figgis het fenomeen split-screen cinema aan de hand van zijn eigen film Timecode, maar ook met klassiekers als Napoléon en Lola Rennt. een hele film is vermoeiend, maar het kan soms erg effectief zijn, zo blijkt uit deze video, die trouwens gemaakt is door de onvolprezen video-essayist Leigh Singer.
Mike Figgis on Timecode and Split-Screen Cinema
Mike Figgis on Timecode and Split-Screen Cinema
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam