Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 117: Weg met de Golden Globes! | Pornobox als steunactie voor Belgische bioscoop | Privéscreenings redden box-office VS

De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 117: Weg met de Golden Globes! | Pornobox als steunactie voor Belgische bioscoop | Privéscreenings redden box-office VS
Door Nico van den Berg • Editie #117 • Bekijk online
De afgelopen week hebben we in de media veel noodkreten gehoord van sectoren waar het water tot aan de lippen staat. Woensdagavond sloot de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) aan bij de groeiende rij aan noodkreten. In een persbericht waarschuwen ze voor het omvallen van bioscopen en filmtheaters na 15 maart, omdat de huidige steunmaatregelen tekort zouden schieten. Vooral omdat er voor de branche nu geen geen financiële compensatie voor de vaste lasten is. De kans op een heropening half maart lijkt me klein, dus ik hoop dat de NVBF de afgelopen maanden een spoedcursus ‘politiek lobbyen’ heeft gevolgd. We willen natuurlijk niet dat een bioscoop als Tuschinski straks alleen nog maar op een Time Out lijst te zien is (bekijk trouwens ook alle andere prachtige filmtheaters op de lijst, en dan vooral de rijkdom aan bijzondere bioscopen in Parijs).
Dromend van een paar uur in een fijne bioscoop of filmtheater zeg ik: tot de volgende Filmnieuwsbrief!
In deze Filmnieuwsbrief bericht ik over de film- en bioscoopsector in de volle breedte. Dat kan ik alleen niet zonder jullie support. Meer weten over hoe je me met een donatie kunt ondersteunen? Check dan onderstaande link. Alvast bedankt!

Wie neemt de Golden Globes nog serieus?
Afgelopen zondag werden in de VS de Golden Globes uitgereikt. De uitslag was niet heel opzienbarend (Netflix won de meeste prijzen), maar het gedoe eromheen des te meer. Zo was er ophef over het feit dat de nog geen honderd leden die de Globes kiezen allemaal wit zijn. En dat ze flink worden gefêteerd op geld en dure cadeaus. De Globes organisatie antwoordde met de mededeling: We understand that we need to bring in black members. Waarop de activistische organisatie Time’s Up antwoordde met: Your stated version of change is cosmetic — find Black people. That is not a solution.
Vreemder vind ik de verbazing in de media over de flinke daling van de kijkcijfers van deze Golden Globes. Om films ging het dit jaar sowieso nauwelijks, na alle uitgestelde releases. En fans van series kijken nauwelijks naar een regulier en ouderwets tv-kanaal als NBC die voor (te)veel geld de rechten voor dit curieuze prijzencircus heeft gekocht. Opheffen dus, die archaïsche Golden Globes!
Onderstaande tweet komt van de New York Times filmredacteur Manohla Dargis, als antwoord op haar eerdere tweet met de retorische vraag: Why in the fuck is anyone watching the Golden Globes? Het kan niet duidelijker ;)
Manohla Dargis
They’re stupid. Everyone knows that they’re stupid and bad for movies (and your brain). No one needs to watch them, except for the unfortunate reporters who are actually paid to watch them. So why do people insist on watching this shit, even “ironically”? Go watch a movie, FFS. https://t.co/jSIbaBBwtl
Als je kijkt naar de winnaar op filmgebied - Nomadland van Chloé Zhao, dan is er wel wat interessants aan de hand. De film van distributeur Fox Searchlight - tegenwoordig eigendom van Disney - draait sinds half februari in de Amerikaanse bioscopen, maar was meteen vanaf dat moment zonder extra kosten ook al te zien op het streamingkanaal Hulu - ook van Disney. Disney’s grote baas Bob Chapek - bevestigde deze week nog eens eigenlijk af te willen van de windows: “I’m not sure the’re coming back [to the cinemas]”, aldus Chapek. De bioscopen - als ze het al allemaal overleven - mogen straks braaf opzitten en pootjes geven.
Voor wie meer wil weten over Golden Globe winnares Chloé Zhao is hieronder een mooie introductievideo van haar werk tot nu toe.
A Beginner’s Guide to Chloé Zhao
A Beginner’s Guide to Chloé Zhao
'Tom & Jerry' hit in bioscoop door massale privé zaalhuur
Je zou ironisch kunnen zeggen dat de strijd tussen bioscopen en streamingdiensten wel wat weg heeft van een kat-en-muisspel. En dat die strijd nu wordt gesymboliseerd door de uitbreng van een nieuwe animatiefilm rond Tom & Jerry, die door Warner tegelijk op HBO Max én in een aantal bioscopen wordt getoond. Maar wat blijkt bij de bioscopen: de film scoort daar vooral goed door de vele privévertoningen, als een groep mensen een eigen bioscoopzaal afhuurt. Voor veel Amerikaanse bioscopen blijkt dit een mooie opsteker in deze lastige tijd. Maar het geeft ook de toenemende spanning aan tussen de gewenning van de kijksituatie thuis versus met een volle zaal naar een film kijken. Is een privéscreening de ultieme polderoplossing?
Grote Britse filmnamen flankeren Erdoğan bij heropening Turks filmmuseum
De Turkse president Erdoğan wilde voor de heropening van het filmmuseum in Istanbul wat grote namen hebben. Hij wist de Britse regisseur Guy Ritchie en Brits acteur Jason Statham hiervoor te strikken die in Turkije waren voor de opnames van de film Five Eyes. Ze konden meteen Erdoğan feliciteren met zijn verjaardag, want die viel eveneens op de dag van de heropening. Misschien ging het de grote Turkse leider vooral hierom, want veel heeft hij niet met cinema, getuige het aantal filmfestivals dat wordt verboden of gecensureerd.
Online porno-evenement als steunactie voor Belgische bioscoop
Noem een actie Dirty Movies Dirty Dancing – The Bedroom Edition en je weet dat je meteen de aandacht hebt. In dit geval is het ook nog eens voor een goed doel. De Sphinx Cinema in het Belgische Gent verkoopt onder de eufemistische naam ‘lentebox’ een pakket met onder meer kamasutra olie, een playlist van ‘geile pornobeats’, een filmlijst met opwindende films op een aantal streamingdiensten en een toegangscode tot een vintage pornofilm die op 19 en 20 maart online kan worden bekeken, inclusief een (ongetwijfeld zwoele) inleiding.
Dirty Movies Dirty Dancing werd voor de coronacrisis twee keer in de Sphinx Cinema gehouden, waarbij vintage pornofilms werden vertoond in een ‘nightlifeconcept’ van de bioscoop. Nu is er dus een online editie, waarbij de opbrengsten van de lentebox naar Sphinx Cinema gaan.
Video-essay: de typemachine in de cinema
De schrijver zwoegend achter zijn of haar typemachine, het blijft een dankbaar onderwerp in films. Nu is er eindelijk een fijne compilatievideo met (on)bekende typemachine-scenes uit de filmgeschiedenis. Tikken maar!
The Typewriter (supercut) on Vimeo
The Typewriter (supercut) on Vimeo
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam