Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 118: Geen sneltest in bioscoop | Gebrek aan diversiteit kost Hollywood 10 miljard | Unieke setfoto's van Ben Hur (1925) ontdekt

De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 118: Geen sneltest in bioscoop | Gebrek aan diversiteit kost Hollywood 10 miljard | Unieke setfoto's van Ben Hur (1925) ontdekt
Door Nico van den Berg • Editie #118 • Bekijk online
Goedemiddag! Omdat ik laatst mijn eigen website heb vernieuwd, heb ik meteen maar even deze nieuwsbrief een fris nieuw design gegeven. De foto van de Cinemastraat heb ik trouwens een paar jaar geleden in de Brusselse wijk Molenbeek genomen. Deze wijk is vaak negatief in het nieuws, maar heeft een rijk bioscoopverleden, zo is te lezen op BRUZZ.
Deze keer veel divers filmnieuws, onder meer over diversiteit, waarin Frankrijk zich laat gelden, McKinsey Hollywood een tik op de vingers geeft en er prachtige oude setfoto’s van Ben Hur (de versie uit 1925) zijn ontdekt.
Een fijne filmweek en tot de volgende editie!

De Franse filmindustrie protesteert luidkeels tegen dichte bioscopen...
Vrijdag werd de uitreiking van de César Awards (de belangrijkste Franse filmprijzen) door de Franse actrice Corinne Maseiro aangegrepen om een uitgesproken protest op het podium te laten zien tegen de gedwongen sluiting van de bioscopen die inmiddels al meer dan drie maanden duurt. Ze kwam op in een met bloed doordrenkt ezelskostuum. Toen ze dit uittrok, was op haar lichaam te lezen “No culture, no future”. En op haar rug stond geschreven “Rend nous l'art Jean!”, wat letterlijk betekent: “Geef ons de kunst terug, Jean!” [doelend op de Franse premier Jean Castex]. Maar als je het hardop voorleest, hoor je ook: “Geef ons ons geld terug!
My children can go to Zara but not the cinema… it’s incomprehensible” aldus scenarioschrijver Stephane Demoustier later die avond. Begrijpelijk, want in Frankrijk zijn - in tegenstelling tot bij ons - de winkels dus wel gewoon open.
... maar in Nederland blijft de roep tot heropening bescheiden
In Nederland blijft het protest over de dichte bioscopen nog beperkt, al was er vanuit de NVBF (de vereniging van bioscopen en filmtheaters) wat rumoer over het idee vanuit de politiek om een ‘sneltestheffing’ van een paar euro bovenop een bioscoopkaartje te gooien. Daar heeft de bioscoopbranche duidelijk geen zin in.
Het aardige is trouwens dat je op 17 maart in een flink aantal Pathé-bioscopen ook kan stemmen, misschien wel op een partij die niet voor deze heffing is ;)
McKinsey: gebrek aan diversiteit kost Hollywood miljarden dollars
Op het moment dat ik deze nieuwsbrief schrijf, is het wachten op de bekendmaking van de Oscarnominaties op maandag. Eerder is al veel gezegd over het gebrek aan diversiteit bij de beroemdste filmbeeldjes ter wereld, maar na wat maatregelen door de Academy zou het dit jaar beter moeten worden. Vorige maand schreef de New York Times al dat er meer moet gebeuren dan alleen wat nominaties van kleur. Het gaat om de lange termijn en een structureel andere manier van werken, niet om een enkele opleving.
Back in 2014, there were people of color in most of the acting categories and Alfonso Cuarón (Gravity) won the directing Oscar. The very next year kicked off #OscarsSoWhite.
Maar Hollywood wordt vooral gedreven door economische motieven. Misschien dat de verandering gaat komen door een recent rapport van McKinsey waarin staat dat Hollywood tien miljard dollar laat liggen door het gebrek aan diversiteit.
Worden de Oscars uitgereikt in een treinstation?
Ondertussen is ook nog niet bekend waar de Oscars eind april precies gehouden moeten worden. Het bekende Dolby Theatre is een lastige plek vanwege Corona, en dus wordt er gekeken naar andere locaties om de prijzen veilig uit te kunnen reiken. Een serieuze optie is nu het Union Station, het prachtige oude treinstation van Los Angeles.
Geen vreemde plek, want het ruim 80 jaar oude station heeft al in talloze Hollywoodfilms een rol gespeeld. Op deze site staat een kleine greep: The Driver, Bugsy, Blade Runner. Wat mij betreft dus een mooie nostalgische plek voor de Oscars.
Het gemis van het lachen van zwarte bioscoopbezoekers - als uitbundig klein protest
Op Paste Magazine las ik in het kader van diversiteit nog een aardig stuk over iets wat de schrijver nu moet missen: het lachen van zwarte bioscoopbezoekers in een Amerikaanse bioscoop. Dit in het kader van de online release (op Prime) van Coming to America 2. De film kreeg overwegend negatieve recensies, maar juist bij zo'n film mis je de ervaring van een volle enthousiaste bioscoopzaal met zwarte bezoekers. Voordat je denkt dat dit een wat vreemde racistische gedachte is, raad ik je aan vooral het hele stuk te lezen, waarin ook de geschiedenis van criminalisering van zwart vermaak in de VS wordt uitgelegd. Dan snap je ook deze conclusie:
I wanted to see Coming 2 America with a bunch of other Black people not only because it was a salient cultural moment, but because I consider every moment of communally experienced Black amusement to be a tiny revolution.
Unieke setfoto's van 'Ben Hur' - de duurste stille film ooit gemaakt - ontdekt
Dat Ben Hur (1925) de duurste stille film ooit gemaakt was, wist ik niet eens. Sterker: als ik aan deze filmtitel denk, komt meteen de versie uit 1959 bij me naar boven, het spektakel-epos van William Wyler. De versie uit 1925, van regisseur Lew Wallace, kostte toen maar liefst vier miljoen dollar en het filmen nam twee jaar in beslag.
Recent zijn nu een groot aantal foto’s ontdekt die tijdens het draaien zijn gemaakt en waar hier een deel van te bekijken is. Om zowel nostalgisch bij weg te dromen, maar ook om je te vergapen aan de knappe technieken van toen.
*****
Met veel plezier alles hierboven gelezen? In mijn Filmnieuwsbrief bericht ik regelmatig over de film- en bioscoopsector in de volle breedte. Dat kan ik alleen niet zonder jullie support. Meer weten over hoe je me met een donatie kunt ondersteunen? Check dan onderstaande link. Alvast bedankt!
*****
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam