Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 12: Ophef over Redbad-trailers PR-stunt en Japanse Gouden Palmwinnaar genegeerd in eigen land

Revue
 
Dat was een heerlijk weekje Nederlands filmnieuws! Er is zoveel, dat ik het aparte blokje De Nederlan
 

De Filmnieuwsbrief

2 juni · Editie #12 · Bekijk online
Elke zaterdag de meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Dat was een heerlijk weekje Nederlands filmnieuws! Er is zoveel, dat ik het aparte blokje De Nederlands Filmblik maar achterweg heb gelaten en het in de hele nieuwsbrief heb gestopt.
Om te beginnen was er de commotie over de Redbad trailer. Wel of niet verwijderd, wel of geen censuur, het was een mistig gedoe. Ik probeer hieronder wat helderheid te krijgen.
Verder was het opnieuw EYE dat deze week de harten van cinefiel Nederland sneller deed kloppen met de aankondiging van de Oscarwinnende VR-installatie CARNE y ARENA. Ik kan niet wachten om dit spektakel te mogen ervaren!
Spektakel wordt het hopelijk ook in het komende Voorjaarsoverleg, de debatavond in het Amsterdamse Ketelhuis Als eerste meld ik in deze Filmnieuwsbrief de complete line-up. Het lijkt een toffe avond te worden.
Ook heb ik me de afgelopen dagen echt verbaasd over de positieve recensies van My Generation, waarin Oscarwinnaar en Brits filmicoon Michael Caine zich als jaren ‘60 rebel opstelt. Pijnlijk, want hij is inmiddels het prototype van een reactionaire oude man. Op HP/De Tijd.nl geef ik wat tegengas aan de ophemeling van deze documentaire.
Veel leesplezier weer deze week! Tips en suggesties zijn zoals altijd weer welkom via Twitter of email. En je kan voor maar 5 euro per maand ook lid worden, voor extra nieuwsbrieven, speciaal voor abonnees.
Tot volgende week!

Ophef rond 'Redbad'-trailer schoolvoorbeeld van nepnieuws
Precies een week geleden kwam producent Klaas de Jong met het nieuws naar buiten dat zijn nieuwe film Redbad (geregisseerd door Roel Reiné) onder vuur lag. De film gaat over de Friese held Radboud (Gijs Naber) die in de middeleeuwen vocht tegen de christenen die probeerden hun geloof op te dringen aan de lokale bevolking. De entertainment nieuwsdienst BuzzE kwam met het nieuws dat zowel YouTube als Facebook de producent hadden gevraagd de vechtlustige trailer offline te halen omdat deze “beledigend voor grote bevolkingsgroepen zou zijn”. “Het is bizar dat Amerikanen nu willen gaan bepalen wat voor Nederlanders aanstootgevend moet zijn.” aldus De Jong in een reactie.
Koren op de molen voor veel media, waaronder NU.nl, die meteen groot uitpakte. Ook Omroep Brabant probeerde de Eindhovense regisseur Reiné via een staaltje beschamend slechte journalistiek op het schild te hijsen. “We laten ons niet stoppen door YouTube!” roeptoeterde Reiné op de regionale omroep, kritiekloos aan het woord gelaten door een arm Brabants schaap met een microfoon. Waarbij hij meteen zijn tweede trailer van Redbad aankondigde: “Ik ben bezig met een nieuwe trailer die vanaf donderdag in de bioscopen gaat draaien en die nog veel heftiger is”. Een ordinaire reclamestunt dus. Omroep Brabant heeft inmiddels een nieuwspagina hierover ook wat lafjes verwijderd. Gelukkig biedt YouTube eigenaar Google via een cache uitkomst ;-) 
Youtube wil dat trailer Redbad verwijderd wordt - YouTube
De eerste correctie kwam een paar dagen later. Facebook zou er niets mee te maken hebben. Maar de eerste beeldvorming was al neergezet. Uiteraard kwam ook de politiek in actie met wat obligate Kamervragen (in dit geval van D66 die het referendum-imago wat probeerde weg te poetsen). Producent De Jong bleef volhouden dat de trailer niet zou worden aangepast.  Daarna sijpelde langzaam het nieuws naar buiten dat de trailers niet van YouTube (of Facebook) hoefden, maar dat het met Google Adwords te maken had. Kortom: veel minder spectaculair dan eerst bleek.
Uiteindelijk bracht een nuchtere journalist van uitgerekend de Leeuwarder Courant (ironisch, want Redbad gaat over Friese helden) de zaak terug tot de ware proporties. Van censuur was geen sprake, de producent en regisseur hebben bewust nepnieuws verspreid en veel journalisten gingen gretig mee in het frame van een kwaadaardig Facebook en YouTube. De trailers zijn namelijk nog steeds via deze platforms te zien, inclusief de nieuwe ‘nog heftiger’ trailer. Liegen om je product te verkopen. Nederlandser kan haast niet. 
Facebook weigerde ‘Redbad’-trailer niet, YouTube trouwens ook niet - Leeuwarder Courant
Gedoe rond nieuwe vertrouwenspersonen filmbranche
Na het vermeende misbruikschandaal rond castingkoning Job Gosschalk vorig jaar haastte de branchevereniging NBF zich om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Maar dat was november 2017. Sindsdien bleef het angstvallig stil. Alleen Beau van Erven Dorens bracht het in april op RTL4 weer onder aandacht met het verscheuren van een dreigbrief van de advocaat van Gosschalk.
Vorige week maandag zou de NBF voor haar leden eindelijk een bijeenkomst organiseren waarbij de vertrouwenspersonen (twee maar liefst) zouden worden voorgesteld. Maar toen ik bij de NBF en de NAPK (de overkoepelende vereniging van alle podiumkunsten waar het branche-overstijgende meldpunt onder gaat vallen) informeerde naar de avond, kreeg ik ineens een afwerende houding. Hoe ik dit wist (openbare uitnodiging), het stelde niets voor (er zou toch echt een presentatie zijn) en er mocht niets naar buiten komen (“leden mogen niet twitteren hoor”). En ja hoor, even later annuleerde de NBF de bijeenkomst, om deze naar het najaar te verplaatsen. Nog langer wachten dus, de website van het toekomstige meldpunt blijft voorlopig nog leeg. De NBF en NAPK hebben voor de vertrouwenspersonen trouwens een deal gesloten met Bureau De Vertrouwenspersoon. De twee komen volgens de NAPK nadrukkelijk niet uit de culturele sector.
NBF - GEANNULEERD – Voorlichting vertrouwenspersoon in de filmsector
Voorjaarsoverleg 2018: de onderwerpen en gasten!
Op donderdag 7 juni is het Ketelhuis in Amsterdam het podium voor het Voorjaarsoverleg 2018: dé debatavond over actuele kwesties uit de Nederlandse filmwereld. De agenda is rond, de gasten zijn bevestigd. En de Filmnieuwsbrief heeft uiteraard de primeur. Disclaimer: ondergetekende werkt als redacteur mee aan de samenstelling van de avond ;-) De agenda staat hieronder:
Vurig filmdebat aan de Ketelhuistafel
  • De nieuwe festivaldirecteuren voorgesteld. Gasten: Silvia van der Heiden (NFF), Orwa Nyrabia (IDFA).
  • VOD: het aantal Nederlandse streaming aanbieders groeit enorm. Is deze fragmentatie handig voor de consument? En hoe staat producenten hierin? Gasten: Rick Hartman (directeur CineMember en manager home-entertainment September Film), Ruud Lamers (mede-eigenaar Pathé Thuis), Sander van Meurs (managing director/partner Pumpkin).
  • Filmpolitiek: de Raad voor Cultuur over film, wat is de rol van EYE nog rond filmeducatie, wie profiteren er wel en niet van het nieuwe BTW convenant en willen de filmtheaters nog wel samen met de bioscopen in 1 vereniging? Gasten oa: Ido Abram (adjunct directeur EYE), Pien Houthoff (directeur LUX), Gerard Huisman (directeur Contact Film), Guido van Nispen (voorzitter Commissie Audiovisueel Raad voor Cultuur).
Tot slot eindigen we de avond met een bijzonder prijzencircus…
Kaarten via de site van het Ketelhuis.
Oscarwinnende VR-installatie CARNE y ARENA naar EYE en IFFR
Om me nu al op te verheugen: de bijzondere VR-installatie CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible) van Alejandro González Iñárritu komt naar Nederland! In  EYE Amsterdam van 15 juni t/m 26 augustus 2018 en in de Rotterdamse Fenixloods, waar de installatie te bezoeken is tot en met International Film Festival Rotterdam (oktober 2018 t/m 3 februari 2019).
Japanse premier schoffeert Gouden Palm winnaar Hirokazu Kore-eda
Ook Japan had deze week een interessant relletje rond een regisseur. Niet zomaar iemand, nee de kersverse Gouden Palm winnaar Hirokazu Kore-eda. De Japanse premier Shinzo Abe heeft namelijk Kore-eda niet gefeliciteerd met zijn grote prijs voor het bejubelde Shoplifters. Het niet feliciteren schijnt zeer ongebruikelijk te zijn in het land dat van beleefdheid aan elkaar hangt. Sporters en schrijvers werden eerder wel uitgebreid door de premier gelukgewenst, zo meldt The Hollywood Reporter. Misschien houdt Abe gewoon niet van films.
Japan's Prime Minister Snubs Cannes Palme D'Or-Winning Director - Hollywood Reporter Japan's Prime Minister Snubs Cannes Palme D'Or-Winning Director - Hollywood Reporter
Frisdrank in Britse bioscopen vol met bacteriën
De meeste ophef rond frisdrank in bioscopen komt door de afmeting en het suikergehalte ervan. De 1-liter bekers cola zijn al jaren onderwerp van debat: moeten ze niet verplicht kleiner en suikervrij? Maar de BBC heeft na een uitgebreid onderzoek in 30 bioscopen van grote ketens als Cineworld, Odeon en Vue hier nog een gevaar aan toegevoegd: bacteriën! De waardes lagen soms duizenden malen boven de toegestane waardes. Zelfs de gevaarlijke salmonella-bacterie werd twee keer aangetroffen. Wie start er een onderzoek naar de Nederlandse situatie bij Pathé, Kinepolis en Vue?
Cinema fizzy drinks contain 'concerning' bacteria levels - BBC News Cinema fizzy drinks contain 'concerning' bacteria levels - BBC News
Video-essay - Film over film: niets leuker dan meta-films
Niets leuker voor de filmliefhebber dan film over film. Meta dus. Het kan erg nerdy worden, maar Fandor bracht er recent een erg tof video-essay over uit: The Heady Joy of Meta Movies. Aanrader!
The Heady Joy of Meta Movies on Vimeo
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam