Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 120: Bioscopen lokken bezoekers met gratis kaartjes de zaal weer in | Hollywood blijft scoren in China | Liefde voor filmstudio-logo's

De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 120: Bioscopen lokken bezoekers met gratis kaartjes de zaal weer in | Hollywood blijft scoren in China | Liefde voor filmstudio-logo's
Door Nico van den Berg • Editie #120 • Bekijk online
Allereerst welkom aan de vele nieuwe abonnees van de Filmnieuwsbrief die zich de afgelopen week hebben aangemeld! Altijd leuk om te zien dat de interesse in deze nieuwsbrief over film en de filmindustrie nog steeds groeiende is.
De Oscars blijven in het nieuws. Nu weer omdat ze hebben verklaard dat het verboden is voor winnaars om via Zoom hun speech en dankwoord te geven. Dat wordt vooral lastig voor Britse acteurs en de genomineerde makers in de categorie voor beste internationale film.
“It is a fluid day-to-day situation, but there are no plans to go virtual in any way at this time.”
Dat wordt nog een leuk (virtueel) gevecht tot de uitreiking op 25 april.
Daarnaast gooit Disney ook nog eens olie op het vuur door een grote film als Black Widow tegelijk in de bioscoop en via hun eigen streamingkanaal uit te brengen. De Amerikaanse bioscopen lijken machteloos te staan. Geen goed voorteken voor de Europese ketens.
In deze 120e Filmnieuwsbrief veel nieuws over bioscopen - die door Netflixbaas Sarandos weer als ouderwets worden gezien. Maar ook een fijn video-essay over logo’s van filmstudio-logo’s én een waanzinnige retro-video over de computergestuurde beeldkrant op de Amsterdamse City bioscoop in de jaren ‘80.
Heb een fijne filmweek, hou vol en tot nummer 121!
*****
Meer weten over hoe je mijn Filmnieuwsbrief met een donatie kunt ondersteunen? Check dan mijn site: https://www.nicovandenberg.net/support. Alvast bedankt!

Britse bioscoopketen lokken bezoekers met speciale screenings voor gevaccineerden
Langzaamaan neemt het aantal bioscopen dat de deuren weer opent toe. Een belangrijke horde die genomen moet worden is het wegnemen van het gevoel van onveiligheid dat veel potentiële bioscoopbezoekers nog hebben. In Engeland - waar de zalen nog steeds dicht zijn - denkt de keten Curzon Cinemas al aan het moment van heropening. Daar denken ze nu aan aparte screenings voor gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Het lijkt me een vreemd gevoel van saamhorigheid in zo'n zaal. Of het doorgaat, is nog niet zeker, maar het geeft aan dat er alle kanten op wordt gedacht door de bioscoopsector.
kj.jklkjjkj
Amerikaanse bioscopen gokken op gratis popcorn en bioscoopkaartjes als lokmiddel
De New York Times maakte een overzicht van plannen van Amerikaanse bioscopen om publiek weer de net heropende zalen in te lokken. Daarbij hopen ze met het gratis weggeven van popcorn, filmkaartjes, popcorn, donuts en meer de voorzichtige bioscoopbezoeker over te halen tot een filmbezoek. Creatief is het in elk geval, nu nog kijken of het effect heeft.
Ondertussen verklaart Delhi bioscopen tot 'corona super-spreaders'
Terwijl bioscopen wereldwijd verklaren de meest veilige plekken te zijn die je kunt vinden, roepen overheidsinstanties in Delhi bioscopen juist uit tot superverspreiders van covid-19, ofwel ‘corona superspreaders’. Bioscopen komen nu, net als winkelcentra, metro’s en religieuze gebouwen, onder verscherpt toezicht te staan, zo meldt de Indiase nieuwssite Mint.
In Rusland loop je zelfs in een dichte bioscoop kans op een virus
Tot slot kun je ook nog wat oplopen in een dichte bioscoop, zo bleek in Rusland. Daar brak een stelletje in in een gesloten filmzaal om er vervolgens seks te hebben. Uiteraard gingen de beelden van de beveiligingscamera’s viral. Benieuwd of er na afloop nog een SOA-test is afgenomen. Er is meer dan corona wat je op kunt lopen ;)
Netflixbaas Sarandos ziet het redden van het huidige bioscoopsysteem als totaal kansloos
Netflixbaas Ted Sarandos is nooit te beroerd om in interviews wat gepeperde uitspraken te doen. Tegenover KCRW zei hij tegen quota te zijn voor gelijkheid in gender en kleur, maar wel gevoelig te zijn voor (on)gelijkheidsmetingen. Een paar opmerkelijke uitspraken:
  • Our Black representation on-screen exceeded the [proportion of the] Black population in the United States.
  • I have directors who work at Netflix who have more greenlight authority than the president of a network or studio.
  • Once your primary role is trying to save a business [cinemas], you’re dead.
Lees vooral het hele interview voor meer uitspraken en voorspellingen van Sarandos die zeker nog terug gaan komen.
Deze Hollywood blockbusters scoorden beter in China dan in de VS
De afgelopen maanden was het makkelijk voor Chinese bioscopen om box-office records te breken, omdat de meeste Europese en Amerikaanse bioscopen dicht waren. Nu vooral in de VS steeds meer bioscoopcomplexen weer open gaan, komt langzaam de oude balans weer terug. Maar een nieuwe Hollywoodfilm als Godzilla Vs. Kong lijkt het in China veel beter te doen dan in de VS, ondanks de vele heropende bioscopen in bijvoorbeeld New York en Los Angeles.
In het verleden zijn er meer Amerikaanse blockbusters geweest die in China flink beter scoorden dan in eigen land. Forbes maakte hier een mooie opsomming van.
Hoe bioscoop City in 1983 de blits maakte met de 'computergestuurde beeldkrant'
Op YouTube kwam ik op het kanaal van Beeld en Geluid een fascinerend Polygoonjournaal tegen over de computergestuurde beeldkrant die vanaf 1983 lange tijd aan de gevel van de City bioscoop in Amsterdam heeft gehangen. Het computergestuurde deel was trouwens zeer beperkt, want om de afbeelding in gekleurde hokjes op het scherm te krijgen was vooral veel handwerk nodig. Maar dan ratelt James Bond toch echt op de gevel van de grote bioscoop op het Amsterdamse Leidseplein.
Op Twitter las ik nog dat dit ‘blokjesbord’ gemaakt werd door het bedrijf Avnet/Avtel/Avsco, dat begin jaren ‘90 failliet ging. Benieuwd of het bord nog ergens is opgeslagen.
Achter de schermen bij bijzonder display (1983)
Achter de schermen bij bijzonder display (1983)
Waar keken Letterboxd-gebruikers het afgelopen lockdownjaar het meeste naar?
Op Letterboxd las ik een blogpost over welke films er de afgelopen 12 maanden - de periode van de wereldwijde lockdown - door de gebruikers van deze filmsite het meest zijn bekeken. Bovenaan staan Soul, Tenet en Knives Out, maar ook wat meer curieuze films als I’m Thinking of Ending Things en Palm Springs. Die laatste is pas sinds kort hier op Amazon Prime te zien, maar was vorig jaar een grote online hit voor het in de VS bekende streamingplatform Hulu (tegenwoordig eigendom van Disney). Opmerkelijk is trouwens dat de film door Disney’s concurrent amazon Prime in een handvol landen buiten de VS wordt uitgebracht, en niet op Disney+.
Vooral de post zelf is interessant, met een uitgebreide toelichting op de titellijst.
Video-essay: de kracht van een filmstudio-logo
Niets is zo herkenbaar als het logo van een filmstudio aan het begin van een film. Of het nu de leeuw van MGM is of de berg met sterren van Paramount, de iconische logo’s trekken je meteen de film in. Maar hoe zijn de logo’s veranderd en hoe gaan filmmakers hiermee om? Luís Azevedo maakte een geweldig video-essay over de kracht van filmstudio-logo’s, waarbij ook wat mooie variaties voorbij komen.
What Makes a Great Film Company Logo?
What Makes a Great Film Company Logo?
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam