Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 122: Oscarfavoriet 'Nomadland' onder vuur | Streamingrecord in VS | Doek valt voor iconische Cinerama Dome in Hollywood

De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 122: Oscarfavoriet 'Nomadland' onder vuur | Streamingrecord in VS | Doek valt voor iconische Cinerama Dome in Hollywood
Door Nico van den Berg • Editie #122 • Bekijk online
De heropeningsdatum van de bioscopen in Nederland staat voorlopig op 26 mei, maar ik zou voor deze datum allerminst mijn hand in het vuur steken. Een paar dagen na de bekendmaking van de routekaart gaf Rutte al aan dat het nog wel langer kan duren. Dat eerste bioscoopbezoek wordt dus op zijn vroegst ergens in juni, denk ik. Een flinke tegenvaller voor het International Film Festival Rotterdam, dat afgelopen week juist het filmaanbod bekend maakte voor het jubileumprogramma van 2 tot en met 6 juni en aankondigde dat “filmliefhebbers ook welkom zijn in bioscopen in Rotterdam en de rest van het land”. Ik help het ze hopen.
Ondertussen is filmfestival Imagine net afgelopen en Movies that Matter net gestart, beide uiteraard volledig online. En het Nederlands Film Festival maakte deze week de openingsfilm voor de 41e editie bekend. Op 24 september gaat (dan hopelijk toch echt in meerdere bioscopen in het land) de film Mijn vader is een vliegtuig van regisseur Antoinette Beumer in première. Qua titel past hij mooi in het rijtje Toen mijn vader een struik werd, Mijn vader is een detective, Mijn opa de struikrover en Mijn vader is twee mensen. Ik zie een mooi thematisch programma ontstaan ;)
Verder in deze 122e Filmnieuwsbrief aandacht voor Amazon en de Oscars, streamingrecords en bioscoopsluitingen. Tips en feedback zijn altijd welkom op cinemonkey@me.com en het doorsturen of delen van deze nieuwsbrief wordt altijd gewaardeerd. Tot Filmnieuwsbrief 123!

Oscarfavoriet 'Nomadland' onder vuur vanwege Amazon-rel
Over een week worden de Oscars weer uitgereikt. En dat zal een ander feestje worden dan in voorgaande jaren. Niet alleen omdat het vooral gaat om kleinere films - bij gebrek aan grote Hollywoodproducties vorig jaar - maar ook omdat de show kleinschalig van opzet is. De regisseur van de show zei dit weekend dat het een “intimate gathering” wordt, en dat de genomineerden een “fast-moving evening” kunnen verwachten. Klinkt goed, al verwacht ik niet dat we na een uur al klaar zijn. De uitreiking is in Nederland live op Fox te zien. Voor wie wat live filmjournalistiek commentaar erbij wil horen, luister en kijk dan vanuit je eigen bank of bed naar de livestream van de mannen van de MovieInsiders podcast, gehost door het Rotterdamse filmtheater LantarenVenster.
De grote kanshebber voor de belangrijkste Oscars is nog altijd Nomadland van Chloé Zhao, met Frances McDormand in een mooie hoofdrol. Maar is er recent ophef ontstaan over het rooskleurige beeld dat de film zou laten zien van het werken in een Amazon distributiecentrum. Extra pikant vanwege de recente overwinning van Amazon om de vakbonden wederom buiten de deur te houden.
Zeker in de VS is alles politiek, zo blijkt uit de uitgebreide discussie die in veel Amerikaanse kwaliteitsmedia wordt gevoerd over de ‘dubieuze’ rol van Nomadland in het Amazon-debat. Benieuwd of iemand daar nog wat over gaat zeggen tijdens de Oscarceremonie.
[Werkt de link niet? Open hem dan in een privé- of incognitovenster]
Ondertussen betaalt Amazon 465 miljoen dollar voor 'Lord of the Rings' remake
Amazon mag dan wel hun eigen sorteerwerknemers voor weinig geld en met slechte arbeidsomstandigheden afschepen, voor de serie-remake van Lord of the Rings voor hun VOD-kanaal Prime betalen ze grif het recordbedrag van 465 miljoen dollar. Hiervoor krijgen ze maar liefst één seizoen met acht afleveringen [insert ironieteken]. Daarmee verplettert het HBO’s Game of Thrones, waar voor één seizoen een ook niet kinderachtig bedrag van 100 miljoen dollar op tafel moest worden gelegd. “Precious, precious, precious!”
In de VS zijn nu meer streaming-abonnementen dan inwoners
De vraag was niet óf het zou gebeuren, maar wanneer: het aantal abonnementen op streamingplatforms in de VS is met 340 miljoen nu groter dan het aantal inwoners van het land (328 miljoen). Een kwart van het aantal Amerikaanse internetgebruikers heeft nu zelfs vijf (!) of meer betaalde abonnementen. Wereldwijd is het aantal streamingabonnementen nu zelfs de 1 miljard (!) gepasseerd.
In Europa is trouwens Denemarken koperloper in streaming. Bijna 80 procent van de Deense bevolking heeft een abonnement op minstens één streamingplatform.
EUROVOD
Interesting insights from @AmpereAnalysis on the SVOD market in the Nordics. "Denmark has the current highest SVoD penetration rate in Western Europe, with 78% of households taking at least one SVoD subscription"

https://t.co/9jkqmFzzCS https://t.co/dvRP7Ca7bX
Het doek valt voor iconische Cinerama bioscoop in Los Angeles
In 1963 opende in Los Angeles één van de meest iconische na-oorlogse bioscopen die de stad ooit zou kennen: de Cinerama Dome. Gebouwd rond het Cinerama-principe van drie projectoren en een enorm gebogen doek (in Nederland was Cinerama in Rotterdam de enige die dit systeem ook had) was het een innovatie die het publiek midden in de film moest brengen. Check deze playlist op YouTube om een idee te krijgen van de kracht en complexiteit van Cinerama.
Het trieste nieuws is nu dat deze iconische bioscoop, na vele stormen overleefd te hebben, nu permanent de deuren moet sluiten, zo maakte de eigenaar afgelopen week bekend. De Cinerama-projectie is jaren geleden al losgelaten (er zijn nooit meer dan een handvol films volgens dit drie-camera-principe gemaakt), maar de sfeer van een filmsensatie hangt nog altijd in de enorme bioscoopzaal. Check vooral onderstaand stuk op Archpaper voor een korte geschiedenis van deze bioscoop.
Meer achtergrond over de Cinerama Dome en hoe het gebouw decennialang heeft weten te overleven, vind je in dit stuk in de LA Times (open de link in een privé- of incognitovenster).
Terug in de tijd : de 'plaatsaanwijzer' als spil van de bioscoop
We blijven nog even graven in het rijke Amerikaanse bioscoopverleden. Op een lokale nieuwssite kwam ik een interview tegen met een ‘plaatsaanwijzer’ (een usher, ofwel ouvreuse) die mensen naar hun plaats begeleidde. Een gemiddeld bioscooppaleis in de jaren’ 30 had twee- tot zesduizend plaatsen, dus dat was een flinke klus. Ook grote bioscopen in Nederland als het Tuschinski Theater hadden veel ouvreuses en andere publieksmedewerkers in dienst, zo is bijvoorbeeld op een filmpje te zien van het Tuschinski personeelsfeest in 1946.
Video-essay: Cronenbergs 'The Fly' vs. Vincent Price's 'The Fly'
Het Imagine filmfestival is net afgelopen, maar dit video-essay van Leigh Singer over The Fly houdt ons nog even in de wereld van horror. Hierin wordt de bekende versie van David Cronenberg uit 1986 vergeleken met de versie van Vincent Price uit 1958.
Be afraid. Be very afraid…
The Fly | Original vs Remake
The Fly | Original vs Remake
Wil je mijn Filmnieuwsbrief mogelijk blijven maken met een donatie naar keuze? Check dan mijn website: https://www.nicovandenberg.net/support. Alvast bedankt!
Vond je deze editie leuk?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam