Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 127: Netflix bungelt onderaan waarderingslijstjes | 'In the Heights': activisme vs. kunst | Apple renoveert historisch bioscooppaleis

De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 127: Netflix bungelt onderaan waarderingslijstjes | 'In the Heights': activisme vs. kunst | Apple renoveert historisch bioscooppaleis
Door Nico van den Berg • Editie #127 • Bekijk online
Het bioscoopbezoek lijkt al bijna weer de gewoonste zaak van de wereld te worden, zeker nu ook de mondkapjes in de filmtheaters volledig zijn afgeschaft en het aantal bezoekers weer onbeperkt is - mits 1,5 meter. In Frankrijk zit het bioscoopbezoek zelfs boven het pre-corona niveau. En België heeft het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) een #WeLoveCinema campagne gestart inclusief speciale spot. Benieuwd of het gaat werken.
Een fijne filmweek voor als je zelf de bioscoop weer opzoekt en tot Filmnieuwsbrief 128!

Spielbergs deal met Netflix groot nieuws? Mwah...
Het was vorige week groot nieuws in alle media: Steven Spielberg gaat voor Netflix films maken. Dezelfde regisseur die een paar jaar geleden nog zei dat films van streaming platforms hooguit een Emmy zouden mogen krijgen en zeker geen Oscar. Maar volgens de site Fastcompany is het helemaal geen groot nieuws. Steven Spielberg en zijn productiebedrijf Amblin Partners maken immers films voor verschillende grote studio’s: West Side Story voor Disney, Jurassic World: Dominion voor Universal. En dat zullen Amblin en Spielberg blijven doen. Vergeet niet dat Amblin ook al een paar jaar films en series voor Apple TV+ maakt. En dat Netflix nu een perfect platform is om een flink aantal films en series die niet bij de studio’s ondergebracht kunnen worden, kwijt te kunnen. Niets bijzonders dus, gewoon een nieuwe etalage erbij voor Spielberg en co. En ook Peter Bradshaw constateert dit in The Guardian:
“It’s no surprise that Spielberg should want to get involved [in Netflix]; it’s surprising that it has taken him this long to do it.”
Netflix maakt vooral veel middelmaat en verliest 'buzz'
Netflix maakt volgens een groot stuk in de Wall Street Journal met stip de meeste films van alle streaming providers, maar krijgt daarvoor de laagste waardering. Bij Netflix denken we al snel aan prestigieuze films als Roma, maar het gros is zo middelmatig dat er nauwelijks buzz omheen hangt, zoals onderstaande tabel laat zien.
Nu bestaat de rest van het rijtje uit de grote studio’s die al decennialang films maken, maar gezien de grote ambities van Netflix is dit toch een teleurstellende score te noemen.
Waar de streaming platforms wél goed in zijn, is het massaal restaureren van films. Omdat de eisen voor beeld en geluid steeds hoger worden (4K, HDR, Atmos) worden oude en moderne klassiekers steeds vaker fonkelend opgepoetst, zo meldt Hollywood Reporter.
Kleurrijke 'In the Heights' zorgt voor controverse rond 'colorism '
In the Heights is de verfilming door Crazy Rich Asians regisseur Jon M. Chu van de succesvolle off-Broadway musical uit 2007 over de New Yorkse wijk Washington Heights waar veel inwoners hun roots in de Dominicaanse Republiek, Cuba en Puerto Rico hebben liggen. Het had - na alle kritiek op de witte Amerikaanse filmwereld - een ode moeten zijn op de veelkleurigheid van New York en de hele Amerikaanse samenleving. En toegegeven, toen ik de film afgelopen vrijdag al in de bioscoop zag (de release hier is 1 juli) kwam ik ongelooflijk blij de zaal uit door de mengeling van zomerse energie en het aankaarten van sociale issues. Maar Lin-Manuel Miranda (die zowel de musical als de film ontwikkelde) is inmiddels in een politiek-correct steekspel terecht gekomen na beschuldigingen van ‘colorism’ en het weglaten van Afro-Latino’s, ofwel Latino’s met een donkere huidskleur, in de film. Inmiddels heeft Miranda hier ook excuses voor aangeboden: “In trying to paint a mosaic of this community, we fell short. I’m truly sorry.”
Naast de bijval die Miranda kreeg voor zijn excuses, kwam er - uiteraard - kwamen anderen naar voren die juist het in hun ogen doorgeschoten politiek-correcte’ denken rond ‘colorism’ aan de kaak wilden stellen. Kortom: In the Heights werd meegesleurd in de sociaal-culturele maalstroom rond kleur, cancel culture en identiteit.
“That concept of art is verboten. The reason being, the only thing that matters to far too many influencers now is representation.”
Het stuk geeft een goed inzicht in het gepolariseerde klimaat rond (film)kunst in de VS en in steeds meer andere landen.
Apple brengt nieuw leven in historisch bioscooppaleis
Niet heel veel bezoekers van Los Angeles zullen Downtown opzoeken. De meeste toeristen komen niet verder dan Hollywood Boulevard, Santa Monica of de pretparken van Universal of Disney. Jammer, want zeker voor filmliefhebbers is het oude hart van LA een fascinerende plek om doorheen te lopen. Niet alleen krijg je hier een gevoel van hoe het was om in de jaren ‘30 van de vorige eeuw in deze booming stad te zijn, maar ook kun je zien hoeveel filmpaleizen de stad toen rijk was. De meeste ervan staan nu leeg, maar de rijk gedecoreerde gevels zijn nog altijd te bewonderen. Tijdens mijn lange wandeling door Downtown LA voelde ik jaren geleden in elk geval een flinke stoot historische filmsensatie door mijn lijf heen gaan.
Eén van de meest bijzondere filmpaleizen is Tower Theatre uit 1927, de eerste geluidsbioscoop in Los Angeles en volledig in Franse renaissance stijl. Na jaren compleet vervallen te zijn heeft Apple er na een uitgebreide restauratie nu een prachtige Apple Store van gemaakt, zo laat Wallpaper zien, inclusief monumentale klokkentoren en de Broadway marquee.
Op de Apple website vind je trouwens nog meer foto’s en een video van het prachtig gerestaureerde Tower Theatre.
Mocht je meer willen lezen over de rijke bioscoopgeschiedenis van Los Angeles, check dan vooral de website Los Angeles Theatres, waar ook een zeer uitgebreide pagina over Tower Theatre opstaat. Absolute aanrader!
Video: het échte stuntwerk in Fast & Furious 9
Afgelopen week ging in de VS de negende film uit de Fast & Furious franchise in première: F9. In Nederland draait de film trouwens vanaf 8 juli gewoon onder de naam Fast & Furious 9 in de zalen, misschien omdat we bij F9 eerder aan een knop op ons toetsenbord denken dan aan het negende deel uit de zeer succesvolle ‘car-crash franchise’, met een totale opbrengst van zo'n 6 miljard dollar (hier vind je de 13 meest succesvolle filmfranchise ooit).
Dat de makers van Fast & Furious zoveel mogelijk echte stunts doen in plaat van CGI, dat was al bekend. Maar hoe ver dat ging, wordt wel duidelijk in onderstaande video. Ook als je weinig met F&F hebt, levert het een fascinerend kijkje op in stuntwerk anno 2021.
How 'Fast & Furious 9' Pulled Off 7 Extreme Stunts With Real Cars | Movies Insider
How 'Fast & Furious 9' Pulled Off 7 Extreme Stunts With Real Cars | Movies Insider
Video-essay: de invloed van film op TikTok
TikTok is zo'n sociaal medium waar alleen jongeren grip op lijken te krijgen. Toch is het een platform dat steeds belangrijker wordt, ook in creatieve zin. Films spelen daarbij een belangrijke rol, zo laat dit video-essay mooi zien.
The Rise of Film TikTok
The Rise of Film TikTok
Wil je mijn Filmnieuwsbrief mogelijk blijven maken met een donatie naar keuze? Check dan mijn website: https://www.nicovandenberg.net/support. Alvast bedankt!
Vond je deze editie leuk?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam