Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 137: Bioscoop beboet vanwege complotfilm | Hypnosestunt op Zweeds filmfestival | Vodcast met Europese makers

De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 137: Bioscoop beboet vanwege complotfilm | Hypnosestunt op Zweeds filmfestival | Vodcast met Europese makers
Door Nico van den Berg • Editie #137 • Bekijk online
Triest nieuws deze week: twee grootheden uit de film zijn afgelopen week aan het aardse ontsnapt: acteur Sidney Poitier (94) en regisseur Peter Bogdanovich (82). De New York Times omschreef Bogdanovich als “van één van de meest gevierde filmmakers tot één van de meest buitengesloten.” Lees vooral de complete obituary.
Dat Sidney Poitier als zwarte acteur baanbrekend is geweest voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap en het doorbreken van het tot dan toe spierwitte Hollywood, is terecht al veelbesproken. Maar hij was ook politiek actief voor gelijke rechten en tegen marginalisering, zowel buiten als binnen de filmwereld. Een teken dat de relevantie van dit soort grootheden het witte doek ver overstijgt.
Verder blikte ik voor Winq nog vooruit op het aanbod lhbtq-films van 2022 - voor als ooit de bioscopen hier nog opengaan.
Een fijne filmweek!

Bioscoopcijfers over 2021 laten gemengd beeld zien
Volgende week worden officieel de box office cijfers van het Nederlandse bioscoopjaar 2021 bekend gemaakt, al is het beeld nu wel zo'n beetje duidelijk:
  • 2019: 38 miljoen bezoekers
  • 2020: 17 miljoen bezoekers
  • 2021: 14 miljoen bezoekers
En de eerste weken van dit jaar maken het niet heel veel beter, nu Nederlandse filmliefhebbers massaal de weg naar het 24 zalen tellende Kinepolis in Antwerpen weten te vinden.
Ondertussen laten de Franse cijfers een ander beeld zien. Daar was 2021 juist flink beter dan in 2020, en zijn ook de afgelopen maanden de zalen gewoon open gebleven.
In de VS zijn de cijfers ook niet echt vrolijkmakend. Het gemiddeld aantal films dat een Amerikaan per jaar in de bioscoop ziet, is gekelderd van bijna 5 films rond 2005 naar 1,4 vorig jaar. Ook voordat corona de wereld in zijn greep kreeg, nam het bioscoopbezoek al af in de VS, dus het thuiskijken bedreigt daar - nog veel meer dan hier in Europa - het voorbestaan van een gezonde bioscoopsector. Als je trouwens weet hoe duur bioscoopkaartjes en snacks er zijn, en hoe lang je buiten de grote steden vaak moet reizen om je film te kunnen zien, is de continue afname niet meer dan logisch, zeker omdat het streamingaanbod in de VS vele malen groter en diverser is dan buiten de VS.
Britse bioscoopeigenaar bestraft voor vertonen complotfilm
Onderwerpen als nepnieuws en complottheorieën krijgen de laatste jaren terecht steeds meer aandacht. Dat het een samenleving richting de afgrond kan duwen als het blijft voortwoekeren, is inmiddels wel duidelijk geworden. Maar de bioscoop was tot voor kort een veilige plek hiervoor. Inmiddels niet meer. Een Britse bioscoopeigenaar heeft een boete van £15.000 gekregen vanwege het vertonen van een film waarin NHS-medewerkers worden beschuldigd van het doelbewust om het leven brengen van ouderen. Te bizar voor woorden…
Pathé Theatres wordt weer volledig eigenaar van Pathé Thuis
Het nieuws dat Pathé Theatres, de bekende Franse bioscoopketen en marktleider in Nederland, de streamingdienst Pathé Thuis gaat inlijven, zag voor veel filmliefhebbers wat vreemd in de oren hebben geklonken. Was dat al niet het geval? Nee dus. Het grote Pathé was in 2011 wel de oprichter van het TVOD-platform (betalen per film), maar in 2014 werd de streamer zelfstandig, al werd er wel samengewerkt. De afgelopen jaren werd Pathe Thuis marktleider binnen pay-per-view (een kleine miljoen huishoudens kochten en huurden in 2021 ruim 5 miljoen films). In combinatie met corona en de structurele stijging van thuis kijken, besloot Pathé het minderheidsbelang uit te breiden naar volledig eigendom. Daarmee wordt het een nog belangrijker speler die doet denken aan de ‘verticale studiostructuur’ van het oude Hollywood, voordat deze werd opgebroken vanwege teveel macht. Pathé is zo een belangrijke producent van films en runt naast bioscopen dus nu ook een groot streamingplatform. Het zet het frame van Netflix als grote machtsfactor voor de bioscoopbranche wel even in een ander perspectief. Ondertussen slaat de nieuwe Pixarfilm, Turning Red, de bioscopen over en komt direct op Disney+ uit. Zeg niet dat 2022 een saai jaar wordt voor de filmindustrie ;)
Zweeds filmfestival komt met hypnose-stunt
Het filmfestival van Göteborg festival staat er de laatste jaren om bekend om met bijzondere stunts de aandacht van media en publiek te trekken. Zo organiseerde het festival vorig jaar voor een gelukkige filmliefhebber een week lang filmvertoningen op een verlaten klein eiland voor de Zweedse kust. Dit jaar wordt het doel om het publiek in de bioscoop te hypnotiseren bij een aantal filmvertoningen. Niet vanwege de film zelf, maar door de aanwezigheid van een hypnotiseur op het podium die het bioscooppubliek in een andere staat moet brengen.
Eén van de films is Apichatpong Weerasethakuls Memori, met Tilda Swinton in de hoofdrol. In trance raken van een film krijgt dus hiermee een heel andere betekenis. In elk geval is het promofilmpje dat het het filmfestival van Göteborg hiervoor heeft gemaakt weer een mooi staaltje van effectieve festivalmarketing.
The Hypnotic Cinema - Göteborg Film Festival 2022
The Hypnotic Cinema - Göteborg Film Festival 2022
Cinemapp brengt Belgische bioscoop- en streamingaanbod in kaart
Soms zijn initiatieven uit de filmbranche zelf niet altijd de beste. Neem bijvoorbeeld Film.nl, de site die met publiek geld een overzicht moet geven van waar welke film te vinden is. Vaak incompleet of zelfs onjuist. De (commerciële) site JustWatch.com laat zien hoe het wél moet.
In België richtte de Antwerpse IT-er en filmliefhebber Ben Goevaerts (29) al in 2017 de website Cinemapp.com op, om daar een compleet bioscoopoverzicht te geven van zowel België als in Nederland. De site heeft nu een doorstart gemaakt, waarbij nu ook streaming een prominente rol heeft gekregen. Het is daarmee een van de weinige plekken waar het filmaanbod van elk platform wordt getoond.
Nieuwe vodcastserie met Europese filmmakers
In deze nieuwsbrief geen tip van een video-essay. maar van een mooie nieuwe vodcastserie, gemaakt door The Federation of European Screen Directors (FERA). In deze video-podcast, met als titel The Director’s Voice, vertellen prominente Europese regisseurs over hun werk, hun kijk op het filmmaken en hun visie op het samenwerken en coproduceren in Europa.
Inmiddels staan er drie afleveringen online:
  • De Bosnische Jasmila Žbanić, bekend van Quo vadis Aida?.
  • De Poolse Agnieszka Holland, over haar indrukwekkende carrière en haar betrokkenheid bij Europese cinema.
  •  De Roemeense Alexander Nanau, bekend van zijn documentaire Collective.
Op deze pagina zijn ze allemaal te bekijken. Als het goed is, komen er de komende tijd nog meer bij. Zeker iets om in de gaten te houden.
The Director's Voice Podcast | Cineuropa
Vond je deze editie leuk?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam