Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 16: Kemna Casting masseert verleden weg en in India worden actrices openlijk geschoffeerd

Revue
 
Het had voor regisseur Roel Reiné en producent Klaas de Jonge dé week van Redbad moeten worden. Maar
 

De Filmnieuwsbrief

30 juni · Editie #16 · Bekijk online
Elke zaterdag de meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Het had voor regisseur Roel Reiné en producent Klaas de Jonge dé week van Redbad moeten worden. Maar na alle ophef vooral (zie Filmnieuwsbrief 12) is de Friese opstand-ballon nu hard bezig snel leeg te lopen. Na alle twee ** recensies loopt ook het publiek niet warm voor het bijna drie uur durende spektakel waar bijna niemand een touw aan vast kan knopen. Op het moment dat ik deze 16e Filmnieuwsbrief tik (zaterdagochtend), staat Redbad op een magere vijfde plek in de box office en wordt links en rechts ingehaald door films met minder kopieën. Mijn mening over de film is binnenkort te horen in de filmpodcast MovieInsiders, samen met een interview met Reiné.
Wie dit jaar wel in een goed humeur kunnen zijn? De afstudeerders van de Filmacademie, Lichting 2018. Ik was deze week blij verrast door het niveau van de meeste films, dat gemiddeld een stuk hoger lag dan de afgelopen jaren. Check mijn uitgebreide stuk hierover voor HP/De Tijd.
Ook Virtual Reality wordt voor de Filmacademie steeds belangrijker. Op het Marineterrein draait de VR Academy inmiddels op volle toeren. En iets verderop, in een loods van EYE, is de VR-installatie Carne Y Arena al weken uitverkocht. Op NPO Radio 1 mocht ik in Wat Het Daglicht Niet Verdragen Kan (toepasselijk voor als je een VR-bril op hebt) iets zeggen over het succes van dit project van Iñárritu
Ik heb plannen om de Filmnieuwsbrief op korte termijn anders te gaan presenteren. Minder in de gratis versie, meer in een betaalde versie. Maar daar snel meer over! Opmerkingen, suggesties en commentaar zijn zoals altijs weer weer welkom. Antwoord simpelweg op deze mail, of vind me op Twitter.
Fijne filmweek en tot volgend weekend!

Kemna Casting: andere naam, weg blaam?!?
Het duurde even voordat castingmonopolist Kemna Casting actie ondernam na de affaire Gosschalk, maar deze week maakte het bedrijf dan toch een paar grote wijzigingen bekend. De naam gaat veranderen, van Kemna naar Post Castelijn. En er wordt benadrukt dat de verschillende castingdirectors los van elkaar werken. Om de kou uit de lucht te halen dat ze een monopolist zouden zijn?
De grote vraag is nu: windowdressing of een echt nieuwe koers? En kan er een filmmaker met een filmplan komen over het leven van Job Gosschalk en de casting bij het bureau met de nieuwe naam neerleggen? Dat zou pas een mooie testcase zijn…
Over mishandeling door een acteur doen ze in India niet moeilijk
Als dit verhaal in Hollywood was gebeurd, had het wereldwijd alle media gehaald. Maar nu dit gebeurt in India, blijft het beperkt tot een paar krantenberichten. Terwijl het een fascinerend verhaal is.
Hoe zit het precies? De Indiase acteur Dileep (echte naam: Gopalakrishnan Padmanabhan Pillai) zit middenin een rechtszaak waarin hij wordt beschuldigd van deelname aan de ontvoering en mishandeling van een actrice. Dileep, één van de meest populaire acteurs van India,  zou het brein hierachter zijn geweest. Na deze beschuldiging werd hij uit een grote acteursvereniging gegooid. Maar die komt daar nu op terug en Dileep is gewoon weer lid. Tot groot verdriet van de Women’s Cinema Collective, die na het incident werd opgericht om op te komen voor vrouwen in de Indiase filmindustrie. Lees vooral het hele verhaal in The Guardian!
De Indiase acteur Dileep heeft zichzelf weer de acteursbond ingetoverd.
Outcry as Indian film body readmits actor accused of kidnap plot | The Guardian
Politiek, seks en cinema als Spaanse drie-eenheid
Via een tweet van de Belgische filmjournalist Jeroen Struys kwam ik erachter dat Facebook onderstaande compleet onschuldige still uit L'Amant Double van de Franse regisseur François Ozon heeft geweigerd. Nou ja zeg…
Dit gaat voor Facebook blijkbaar te ver...
Toevallig zag ik afgelopen week een interessant stuk op The Conversation over hoe de erotische Spaanse cinema in de jaren ‘70 aan de voet stond van het moderne Spanje. (Repressieve) politiek, cinema en sex: dit stuk verbindt deze thema’s op een prachtige manier met elkaar. En graag dit stuk massaal op Facebook delen! ;-)
Boogie noches: how erotic cinema boom in 1970s helped shape modern Spain | The Conversation Boogie noches: how erotic cinema boom in 1970s helped shape modern Spain | The Conversation
Uber: nu ook voor je popcorn thuis!
Als mensen niet meer naar de bioscoop komen, maar steeds meer thuis Netflix kijken, moeten we daar gewoon een nieuw businessmodel voor bedenken! Dat was waarschijnlijk de gedachte van de Canadese bioscoopketen Cineplex die met de thuisbezorgdienst Uber Eats een partnership heeft gesloten. Kijk je thuis films of series maar wil je toch popcorn, hotdogs of andere snacks uit de bioscoop? Uber Eats haalt het voor je uit een Cineplex bioscoop en levert het bij je voordeur af. Slimme zet of het begin van het einde voor de bioscoop?
Cineplex, Uber Eats Launch Home Delivery of Movie Popcorn   | Hollywood Reporter Cineplex, Uber Eats Launch Home Delivery of Movie Popcorn | Hollywood Reporter
Netflix eist eerste grote slachtoffer in Frankrijk
Met 800.000 abonnees was CanalPlay, de SVOD-dienst van Canal Digital, ooit één van de grootste spelers van het online video landschap in Frankrijk. Maar met de intrede van Netflix zakte het in 2011 begonnen platform langzaam weg nar zo'n 200.000 abonnees nu. En nu heeft Canal Plus de stekker uit het project getrokken. Op Screen Daily een boeiend stuk over de opkomst en ondergang van dit pionierende initiatief. Welk platform is het volgende slachtoffer?
Canal Plus to close SVoD service CanalPlay in face of Netflix competition | News | Screen
Video-essay: wat maakt de Coen-films zo grappig?
In elke Filmnieuwsbrief probeer ik een video-essay te stoppen waar ik recent tegenaan ben gelopen. En deze over de Coen Brothers is wel heel erg fijn: een geslaagde poging van Julian Palmer en Luís Azevedo om de vaak ongrijpbare humor van het legendarische filmduo te analyseren. 
Deconstructing Funny: Coen Brothers - YouTube
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam