Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 32: Nederlandse Hollywoodster herontdekt en de ontembare filmliefde in Frankrijk

Revue
 
Gaat het goed met de Nederlandse film? Ja, zullen mensen zeggen die puur naar de box office top 20 ki
 

De Filmnieuwsbrief

20 oktober · Editie #32 · Bekijk online
Elke zaterdag de meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Gaat het goed met de Nederlandse film? Ja, zullen mensen zeggen die puur naar de box office top 20 kijken waar nu 7 Nederlandse films in staan, goed voor zo'n 30 procent van alle bioscoopbezoekers. Nee, zeggen mensen die erop wijzen dat er alleen maar romkoms instaan (Zwaar Verliefd, Doris) of makkelijk te verteren YouTube afgeleides (Elvy’s Wereld: So Ibiza!, De Film Van Dylan Haegens). Serieuze dramafilms halen niet eens de top 20 of donderen er al snel weer uit (Rafaël, Niemand in de stad). Ik vrees voor een film als de prachtige film Girl (Vlaams-Nederlandse coproductie) die vanaf 1 november gaat draaien. Girl is wel enorm succesvol in Frankrijk, maar daar is het woord filmliefde dan ook uitgevonden, zo blijkt verderop in deze nieuwsbrief.
Zowel voor HP/De Tijd als voor de filmpodcast MovieInsiders dook ik deze week in First Man, de nieuwe fantastische ruimtevaartfilm van Damien ’La La Land’ Chazelle. Voor HP ging ik vooral in op het politieke rumoer dat de film heeft veroorzaakt. En in één stuk Donald Trump in verband kunnen brengen met voormalig koningin Juliana is toch een leuk feitje ;-)
Voor MovieInsiders belichtte ik de discussie rond de IMAX-uitbreng van First Man. Hoe kan het toch dat een filmmaker de film niet kan laten vertonen zoals hij of zij graag wil? Luister hier naar mijn column hierover (vanaf 25m04s). En lees daarna dit goede stuk op Medium over wanneer je een film eigenlijk IMAX mag noemen.
Veel plezier met deze overvolle #Filmnieuwsbrief. Te vol? Laat het me dan weten ;-) En elke financiële steun om deze nieuwsbrief te blijven maken, is welkom. Voor maar een paar euro per maand help je me enorm, ook moreel! Meer info onderaan deze nieuwsbrief.
Een mooie filmweek en tot volgend weekend!

Eerbetoon voor vergeten Nederlandse Hollywoodster Jetta Goudal
Soms word je in de stroom aan filmnieuws ineens verrast door iets waar je hart sneller van gaat kloppen. Afgelopen week was dat de ruime aandacht in de pers rond een nieuw boek over de Nederlandse actrice Jetta Goudal (1891-1985), in de jaren ‘20 een echte Hollywooddiva. Ze werd in één adem genoemd met grootheden als Greta Garbo en Marlene Dietrich en heeft als enige Nederlander een ster op de Walk of Fame op Hollywood Boulevard.
Nu dacht ik toch aardig wat te weten over de filmgeschiedenis en de (bescheiden) rol die Nederland hierin heeft gehad. Maar van deze ‘Amsterdamse Jetje’ had ik nog nooit gehoord. En wat een prachtig sterrenleven heeft Jetta gehad! Eigenlijk heette ze Juliette Henriette Goudeket en kwam uit een welvarende Joodse familie in de Amsterdamse Plantagebuurt. Maar in Hollywood presenteerde ze zich als Jetta Goudal, een katholieke Française uit Versailles. Na een turbulent leven in de spotlights ligt ze nu begraven naast Humphrey ­Bogart en Walt Disney.
Zowel de Volkskrant als Het Parool pakten deze week groot uit met het levensverhaal van de onbekende Nederlandse filmdiva. Het Parool met een grote foto op de voorpagina, de Volkskrant met een speciale video.
Nederlands enige échte filmster blufte zich Hollywood in - YouTube
Ook is er een speciale website over haar leven en werk gemaakt, met onder meer een paar prachtige quotes van haar:
“Ik kwam naar Amerika omdat ik dacht net zo goed ergens anders miserabel te kunnen zijn.”
en
“Ik houd er niet van een zwijgende filmster te worden genoemd. Ik ben nooit stil geweest.”
Dingen die alleen maar in films kunnen...
We zijn zo gewend aan het kijken naar films, dat dingen die je als filmcliché voorbij ziet komen, gewoon als waarheid aanneemt. Maar als je beter naar bepaalde filmgebruiken kijkt, vooral dingen die heel terloops voorbij komen, wordt het ineens toch een stuk ongeloofwaardiger. The Guardian maakte een heerlijke opsomming- inclusief veel suggesties van hun lezers - onder het motto: Punching mirrors and scrapbooking: things people only do in the movies, gevolgd door een tweede deel: No goodbye at the end of phone calls: readers on things only done in movies.
Enkele voorbeelden:
  • How many times have you shut the mirrored bathroom cabinet to see someone behind you in the reflection?
  • Sit bolt upright in bed after waking from a nightmare.
  • People don’t say goodbye at the end of phone calls
'No goodbye at the end of phone calls': readers on things only done in movies | Film | The Guardian
Amerikaanse bioscopen beleven een recordjaar - ondanks een matige zomer
In The Hollywood Reporter verscheen een mooie analyse over het box office record waar de bioscopen in de VS dit jaar waarschijnlijk op gaan uitkomen. Traditiegetrouw wordt de meeste omzet gemaakt in de zomer… behalve dit jaar. Juist aan de randen ervan scoren film als Black Panther (februari) en Venom (oktober). Wat blijkt? De invloed van de filmzomer in de VS heeft zijn langste tijd gehad. Als een film goed is, gaan mensen toch wel.
Een nieuw pleidooi voor het meer spreiden van Nederlandse films over het jaar lijkt me. Maar dit terzijde ;-)
Box-Office Boon: Why 'Black Panther,' 'Venom' Are Fueling a Record Year | Hollywood Reporter Box-Office Boon: Why 'Black Panther,' 'Venom' Are Fueling a Record Year | Hollywood Reporter
Derde editie van European Art Cinema Day groot succes
Afgelopen zondag werd in 39 landen de Europese Art Cinema Dag gehouden. In Nederland hebben we er nauwelijks iets van gemerkt, maar het evenement heeft in totaal ruim een derde meer bezoekers getrokken dan vorig jaar. Doel is de bewustwording van de ‘Europese art cinema’. daarnaast benut de organisatie elke gelegenheid om een ban op Netflix af te roepen.
Interessant is dat in de Europese politiek het draagvlak voor regulering van VOD-aanbieders als Netflix steeds groter wordt, bijvoorbeeld door het verplicht stellen van een bepaald percentage Europees product.
European Art Cinema Day Expands as Local Theaters Battle Netflix | Hollywood Reporter European Art Cinema Day Expands as Local Theaters Battle Netflix | Hollywood Reporter
De ontembare filmliefde in Frankrijk
De onvolprezen Nederlandse filmjournalist Boyd van Hoeij, die schrijft voor oa The Hollywood Reporter, tweette een paar dagen geleden de Franse bezoekcijfers van films ouder dan 10 jaar. En op de resultaten kun je alleen maar jaloers zijn. Een breed gedragen liefde voor de filmgeschiedenis, dat is wel het minste wat je erover kunt zeggen. Meer op de site van de CNC.
Het is jammer dat dit soort berichten hier niet vaker de serieuze media halen. Intussen wordt wel elke scheet van Netflix hier breed uitgemeten, de afgelopen week zelfs twee maal: over een zelf te kiezen einde en de snellere groei van het aantal abonnees dan verwacht (gaap).
Censuur dreigt voor Poolse film over misbruik in katholieke kerk
De Poolse film Kler (Clergy), over seksueel misbruik van kinderen in de katholieke kerk, heeft in eigen land in twee weken al meer dan drie miljoen bioscoopbezoekers getrokken. Daarmee is het één van de grootste bioscoophits ooit in Polen. Maar de grootste partij van het land, de regerende PiS, oefent nu grote druk op bioscopen uit om de film niet meer te vertonen. Eén bioscoop is al bezweken en heeft de film uit de programmering gehaald.
De PiS probeert de Poolse filmindustrie ertoe te verleiden vooral heroïsche films te maken. Nu dat niet lijkt te lukken, wordt het wapen van ‘verbieden’ uit de kast gehaald. Het is de vraag hoe lang Poolse filmmakers en bioscopen hier weerstand tegen kunnen bieden.
Poland's ruling party pressures cinemas to stop showing blockbuster film about Catholic Church abuse | The Telegraph Poland's ruling party pressures cinemas to stop showing blockbuster film about Catholic Church abuse | The Telegraph
Mens vs machine: een filmprogramma én een video-essay
Het onderwerp ‘mens vs machine’ lijkt een hip thema voor filmmakers te zijn. Niet vreemd, omdat met alle nieuwe technieken (smartphones, praatpalen in huis) de vraag of er een verschil is tussen het menselijke brein en de cognitieve vermogens van computers steeds relevanter wordt. Alhoewel, een speciaal filmprogramma dat een paar dagen geleden in EYE startte over dit onderwerp, laat juist zien dat het onderwerp van alle tijden is. Het is een erg mooi programma geworden (zie hier de lijst met alle films en evenementen), met als grote aanrader de reprise van Fragment of an Empire met live synthesizermuziek van Colin Benders. Je wordt gegarandeerd weggeblazen! De trailer van het themaprogramma is ook heel fijn.
The Man Machine trailer - YouTube
Toeval of niet, ruim een week geleden kwam ik onderstaand video-essay tegen: The Cognitive Revolution – Exploring Consciousness in Film, over exact hetzelfde onderwerp. Meer uitleg hierover op de site van Filmschool Rejects. We zien zelfs de wereldberoemde dierenantropoloog Frans de Waal in beeld wat uitleg geven. Er hangt blijkbaar toch wat in de lucht…
The Cognitive Revolution – Exploring Consciousness in Film - YouTube
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam