Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 36: Apple gaat zelf films maken en Vue zet bioscoopplannen Saoedi-Arabië 'on hold'

Revue
 
Goedemiddag! Een wat latere nieuwsbrief vandaag in verband met een wel erg drukke week. Zo was ik afg
 

De Filmnieuwsbrief

17 november · Editie #36 · Bekijk online
Elke zaterdag de meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Goedemiddag!
Een wat latere nieuwsbrief vandaag in verband met een wel erg drukke week. Zo was ik afgelopen maandag in EYE Filmmuseum Amsterdam mede-organisator van een speciale middag rond filmjournalist Hans Beerekamp. Daarna was ik een paar dagen in Straatsburg voor de Lux Film Prize - het enige parlement ter wereld dat een eigen filmprijs uitreikt. Binnenkort meer hierover. En tot slot had ik nog een dagje in Parijs, waar ik in het Palais de Tokyo de meest indrukwekkende tentoonstelling van de afgelopen jaren zag: ON AIR van kunstenaar Tomás Saraceno. Niet over film, wel over visuele kunsten. Dus pak die Thalys, en laat je overweldigen!
Veel plezier weer met deze nieuwsbrief, over IDFA, Saoedi-Arabië en William Goldman. Een mooie filmweek en tot volgend weekend!

31e IDFA gestart met debuterend artistiek directeur Orwa Nyrabia
Afgelopen woensdag had de kersverse IDFA baas Orwa Nyrabia zijn vuurdoop in een bomvol Carré. De opening werd gedaan door minister Sigrid Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking:
“Creatieve documentaires kunnen ons laten nadenken, zien en ervaren zodat wij - als publiek - bereid zijn om voor anderen op te komen en betere samenlevingen te bouwen, met meer democratie, meer openheid en meer humaniteit.”
Een pleidooi voor de creatieve documentaire - niet door onze Minister voor Cultuur, maar onze Minister voor Handel. Nederlandser kan haast niet. Kunst als exportartikel, niet als cultuurgoed. De bevlogenheid van Kaag is prettig, maar je zou hopen dat deze voortaan van de cultuurminister komt. En wat is eigenlijk een creatieve documentaire? We hebben het toch ook niet over een creatieve speelfilm? Er is een onderscheid tussen reportage en documentaire - die laatste is per definitie een creatieve uiting.
Nyrabia kondigde verder een nieuwe samenwerking met het Filmfonds aan, die vanaf 2019 jaarlijks twee internationale filmprojecten gaan ondersteunen met een bijdrage van €50.000,- per project.
Daarnaast start IDFA met een vijf jaar durende samenwerking met het prestigieuze Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT), waarbij er onderzoek wordt gedaan naar immersieve en interactieve media – zoals VR en kunstmatige intelligentie. Een interessante ontwikkeling, want op dat gebied worden al prachtige dingen gemaakt - denk aan CARNE y ARENA van Alejandro González Iñárritu eerder dit jaar in EYE. Al zullen de meeste mensen een film het liefst in een gewone bioscoopzaal willen blijven kijken.
Filmplannen van Apple krijgen nu echt vorm
Apple wordt steeds meer een totaalbedrijf. Ze zijn al heer en meester in entertainmenthardware en -software, maar ze willen - net als Amazon en Netflix - nu ook zelf films gaan produceren. De eerste filmpartij die gaat samenwerken met de techgigant is A24. Deze studio werd eerder bekend met de prijswinnende film Moonlight. Apple kennende hebben ze genoeg macht om meer filmstudio’s aan zich te binden.
A24 to Make Movies for Apple | Hollywood Reporter A24 to Make Movies for Apple | Hollywood Reporter
Vue Cinemas zet bioscoopplannen Saoedi-Arabië 'on hold'
Het is nog maar een half jaar geleden dat in Saoedi-Arabië de bioscopen na decennia weer open gingen (zie Filmnieuwsbrief 4 voor meer hierover). Buitenlandse ketens als AMC stonden in de rij om nieuwe bioscopen te openen en Amerikaanse studio’s konden niet wachten om hun films aan het Saoedische publiek te vertonen.
Maar met de recente ontwikkelingen rond de vermeende betrokkenheid van het Saoedische regime bij de dood van journalist Khashoggi worden bioscoopbedrijven ineens een stuk terughoudender. Zo meldt de Guardian dat Vue Cinemas zijn plannen voor de bouw van 30 nieuwe bioscopen in Saoedi-Arabië voorlopig heeft bevroren.
Vue puts Saudi cinema deal on hold after Khashoggi death | Business | The Guardian
Wat AMC, een andere bioscoopketen die flink zou investeren in de streng islamitische oliestaat, gaat doen is nog onbekend. Filmvakblad Variety voorspelt echter dat er weinig gaat veranderen en dat de deals gewoon doorgaan. De filmwereld is soms net de echte wereld: big money counts.
Beroemd scenarioschrijver William Goldman overleden
Afgelopen week overleed scenarioschrijver en Hollywoodlegende William Goldman. Hij werd beroemd door zijn Oscarwinnende scenario’s voor Butch Cassidy and the Sundance Kid en All the President’s Men, maar was ook zeer kritisch op Hollywood.
In de New York Times en de Guardian verschenen mooie biografieën, maar zeer de moeite waard is ook dit interview in de Guardian uit 2009: “Nobody knows anything about movies, not least me.”
Joe Queenan meets screenwriting legend William Goldman | Film | The Guardian
Video-essay: dierenmishandeling in cinema
Het klinkt niet heel gezellig: een video-essay over mishandeling van dieren in films en series. Toch levert het een mooi en interessante video op, waarbij het vooral opvalt hoe anders we zelf in de loop van de tijd over het gebruik van dieren zijn gaan nadenken. En wat we nu normaal vinden, is misschien over 10 jaar ook weer verdacht. Laat je dus niet afschrikken door de titel. En het is nog maar de aftrap: er volgen later nog twee vervolgvideo’s.
The History of Animal Cruelty in Film and TV | Beyond the Frame - YouTube
En tot slot: een opsomming waar ik de afgelopen week zoal druk mee was.
Mijn week in woorden
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam