Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 37: Bioscopen boycotten massaal Netflix-films en de Oscarrace wordt steeds politieker

Revue
 
Het is alweer bijna december, dus de jaarlijkse kriebel rond filmlijstjes komt langzaam opzetten. Ze
 

De Filmnieuwsbrief

24 november · Editie #37 · Bekijk online
Elke zaterdag de meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Het is alweer bijna december, dus de jaarlijkse kriebel rond filmlijstjes komt langzaam opzetten. Zeker met een gehypte film als Roma die op de valreep ook nog in de bioscoop te zien zal zijn, voordat Netflix hem half december wereldwijd online zet. Maar bioscopen boycotten massaal alles wat Netflix wil vertonen, zo kun je hieronder uitgebreid lezen.
Verder deze week een mooi lang stuk over de recent overleden Pablo Ferro, meesterontwerper van de openingstitels van een flink aantal grote films. Ik vertel meer over de wereldwijde opmars van het Indiase VOD-platform ZEE5, dat Netflix in de nek hijgt. En je kunt een geweldig stuk lezen over de vrouw achter de filmpodcast You Must Remember This.
Veel lees-, klik- en kijkplezier, een mooie filmweek en tot volgend weekend!

Nieuw gedoe rond de bioscooprelease van Netflix' 'Roma'
De film Roma die filmmaker Alfonso Cuarón exclusief voor Netflix maakte, moet - als we alle positieve verhalen mogen geloven - één van de hoogtepunten van dit filmjaar worden. Niet gek dus dat Netflix er alles aan doet om met bioscoopvertoningen in de VS, voorafgaand aan de online release, één of meerdere Oscarnominaties veilig te stellen. Daarnaast is de film in ruim dertig landen ook in de bioscoop te zien. Maar dat gaat niet heel makkelijk.
Zo willen veel grote bioscoopketens de film Roma niet draaien, omdat Netflix hem meteen erna ook online zet. Ook in Mexico, het thuisland van regisseur Cuarón. Daar wordt de film door de grote bioscoopketens geboycot. Cuarón constateerde in een tweet teleurgesteld dat zijn nieuwe film in landen als Polen en Zuid-Korea in meer bioscopen draait dan in zijn eigen land:
“I would like many more theatrical engagements in Mexico. We have all the theaters we have been able to get, which sadly is 40. To put that in perspective, Poland will exhibit in 57 halls and South Korea in 50. Roma is available to all cinemas who want to exhibit it.”
‘Roma’: Alfonso Cuarón Laments Film’s Low Screen Count In Mexico As Netflix & Major Exhibitor Cinépolis Face Off | Deadline ‘Roma’: Alfonso Cuarón Laments Film’s Low Screen Count In Mexico As Netflix & Major Exhibitor Cinépolis Face Off | Deadline
Ook in Italië keren de grote bioscoopketens zich tegen Netflix, zo meldt The Hollywood Reporter. Roma is daar maar een paar dagen in een aantal bioscopen te zien, met dank aan de Cinematheek in Bologna. De boycot van de bioscopen is extra wrang, omdat de film eerder dit jaar op het filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw - de prijs voor beste film - kreeg.
Maar ook in de VS is het aanmodderen voor Netflix. In een uitvoerig stuk beschrijft de New York Times bijvoorbeeld dat The Ballad of Buster Scruggs van de Coen broers zelfs in Los Angeles in mini-zaaltjes draait. Ook Roma krijgt van Amerikaanse bioscopen die Netflix niet boycotten, een derderangs behandeling. En in Nederland zal Roma niet bij Pathé, Vue of Kinepolis te zijn. Wel in EYE Amsterdam, misschien aangevuld met elke filmtheaters.
Netflix Put a Movie in Theaters. Good Luck Finding It. - The New York Times
Indiase streaminggigant zit Netflix op de hielen
Als we het tot nu toe hadden over wereldwijde streaming videoplatforms, kon het alleen maar gaan over Netflix en Amazon Prime. Maar aan dit exclusieve rijtje kan nu een derde, tot nu toe redelijk onbekend gebleven aanbieder, worden toegevoegd: het Indiase ZEE5. Net als de twee Amerikaanse giganten is het Indiase platform in meer dan 190 landen te bekijken. En ook ZEE5 begint binnenkort met het maken van eigen film en series.
Interessant is verder dat ze per werelddeel een ander abonnementsmodel gaan invoeren: een vast maandbedrag voor Europa, gratis met reclame voor Azië en weer elders per film betalen. Met Bollywood als krachtige motor achter ZEE5 mogen de Amerikaanse streamingplatforms wel uitkijken…
ZEE5 plans to create original content for int'l markets in 2nd phase of global expansion | TelevisionPost: Latest News, India’s Television, Cable, DTH, TRAI ZEE5 plans to create original content for int'l markets in 2nd phase of global expansion | TelevisionPost: Latest News, India’s Television, Cable, DTH, TRAI
Befaamd filmtitelontwerper Pablo Ferro overleden
Mensen als Pablo Ferro die hun hele leven achter de schermen werken, krijgen vaak bij hun overlijden veel minder aandacht dan grote acteurs of regisseurs. Toch verdient Pablo Ferro, die recent overleed, alle aandacht. Gelukkig stond in de Washington Post een mooi groot stuk over zijn leven en werk.
Hij werk beroemd met zijn eigenhandig getekende openingscredits van Stanley Kubricks Dr. Strangelove (1964), maar ook zijn begincredits voor Midnight Cowboy (1969) en To Die For (1995) zijn juweeltjes uit de filmgeschiedenis. Klik vooral op de vele links die in het stuk staan, om het werk van Ferro tot leven te zien komen.
Pablo Ferro, evocative title designer of ‘Dr. Strangelove’ and ‘Bullitt,’ dies at 83 - The Washington Post
De podcast die het oude Hollywood tot leven brengt
In het Amerikaanse blad The Atlantic staat deze maand een mooi portret van Karina Longworth, oprichter en bevlogen presentator van de bijzondere filmpodcast You Must Remember This. Naar elke aflevering over het oude Hollywood luisteren inmiddels honderdduizenden filmliefhebbers, verspreid over de hele wereld. En terecht, het is een informatieve goed gemaakte podcast én heel fijn om te luisteren. Abonneer je dus in je podcast-app of luister de afleveringen op de website van de podcast. Die trouwens vol staat met prachtige foto’s en razend interessante links en achtergrondinfo.
Karina Longworth's You Must Remember This: Hollywood Unpacked | The Atlantic Karina Longworth's You Must Remember This: Hollywood Unpacked | The Atlantic
De Oscarrace wordt steeds politieker
Dat de VS gepolariseerder dan ooit is, hoeft geen verdere uitleg. En alles wat uit New York of Hollywood komt, is meteen verdacht in de ogen van de invloedrijke rechtse media. Dat geldt zeker ook voor film. Denk maar aan de recente ophef die rond de film First Man ontstond, over de landing van de eerste man op de maan waar zenders als Fox News de regisseur verweten de Amerikaanse vlag weg te laten (zie Filmnieuwsbrief 32).
In The Hollywood Reporter een goed stuk over de politisering van Hollywood, in het licht van de komende Oscars. Want hoe moet je tegelijk het brede publiek voor je film winnen én de Oscarstemmers die uitgesproken films als Spotlight en Moonlight bekroonde? En is er een verband tussen wie er in het Witte Huis zit en welke film er de Oscar voor Beste Film wint? Een mooi beginpunt voor een goede discussie…
Oscar's Political Dilemma: How Left Is Too Left? | Hollywood Reporter Oscar's Political Dilemma: How Left Is Too Left? | Hollywood Reporter
Video-essay: de dans van de dood
Naar aanleiding van de nieuwe Suspiria-film maakte Luiz Avezedo voor MUBI een mooie visuele compilatie - zonder woorden - van de danse macabre in de cinema. Met daarin fragmenten uit onder meer Eraserhead, A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence en Raw.
Dance the Dance of Death
En wederom tot slot: een opsomming waar ik de afgelopen week zoal druk mee was.
Mijn week in woorden
Blij met deze Filmnieuwsbrief? Haal je er elke week weer wat interessants uit? Je kunt me voor een paar euro per maand financieel ondersteunen. Voor mij een stimulans om dit te blijven doen! Klik hiervoor op de oranje ‘Word lid’ knop hieronder of op deze link. Alvast bedankt!
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam