Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 38: Metamorfose van een bioscoopicoon en lessen die vrouwen uit films kunnen halen

Revue
 
Op het moment dat ik deze 38e Filmnieuwsbrief maak, zit ik op 241 abonnees, plus een handvol mensen d
 

De Filmnieuwsbrief

1 december · Editie #38 · Bekijk online
Elke zaterdag de meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Op het moment dat ik deze 38e Filmnieuwsbrief maak, zit ik op 241 abonnees, plus een handvol mensen die me ook financieel steunen. Dat had ik acht maanden geleden niet kunnen bedenken. Ook niet dat het zo leuk is om te doen. Of dat het me zoveel tijd zou kosten ;-)
Elke week probeer ik weer die filmonderwerpen die ik zelf graag zou willen lezen, te verzamelen. Deze week zijn dat bijvoorbeeld stukken over de verbouwing van een iconische Britse bioscoop, het succes van animatiefilms in Slowakije, een mooi video-essay over Alfonso Cuarón, censuurgedoe rond de nieuwe film van Lars von Trier in de VS en natuurlijk het overlijden van Roeg en Bertolucci.
Suggesties en commentaar zijn altijd welkom, via mail of Twitter, of als reply op deze nieuwsbrief. Veel lees-, klik- en kijkplezier, een mooie filmweek en tot volgend weekend!

Het Schimmenrijk draait overuren met Roeg en Bertolucci
Het was de week van het overlijden van twee grote filmregisseurs: de Brit Nicolas Roeg en de Italiaan Bernardo Bertolucci. Er is al veel over geschreven - ook in de Nederlandse kranten - maar voor deze nieuwsbrief heb ik een paar andere stukken uitgezocht, en wel uit het Britse filmblad Sight & Sound. Allereerst een prachtig lang stuk over de carrière en invloed van Nicolas Roeg.
Nicolas Roeg obituary: one of British cinema’s greatest visionaries | Sight & Sound
En ook aan Bernardo Bertolucci heeft het onvolprezen filmblad een prachtig stuk gewijd.
Bernardo Bertolucci obituary: extraordinary director of visually outstanding cinema | Sight & Sound Bernardo Bertolucci obituary: extraordinary director of visually outstanding cinema | Sight & Sound
De metamorfose van een Brits bioscoopicoon
Ik weet dat ik niet de enige ben die houdt van bioscooparchitectuur en -techniek. Vandaar dat ik deze link er voor de liefhebbers inzet: een razend interessant artikel over de verbouwing - zeg maar gerust metamorfose - van de Odeon Leicester Square bioscoop in hartje Londen, inclusief heel veel foto’s. Ze moeten eind december klaar zijn, dus er is nog wat te doen. Dat wordt binnenkort een trip naar Londen boeken om het resultaat te kunnen zien!
Inside Dolby and Odeon's mission to revive a British cinematic icon Inside Dolby and Odeon's mission to revive a British cinematic icon
Welke lessen kunnen vrouwen uit films halen?
Als je dacht dat je wel genoeg had gelezen over #MeToo in de filmwereld en beeldvorming in cinema, lees dan alsjeblieft nog onderstaand stuk in The New York Times van Manohla Dargis onder de prachtige kop What the Movies Taught Me About Being a Woman. Met daarin zes lessen die vrouwen uit films kunnen trekken. Ironisch bedoeld natuurlijk, want het stuk gaat over clichés en ongelijkheidsdenken. Voorbeeld: Lesson 2: Women Need a Spanking. Of: Lesson 6: Women Can Be Dangerous.
Manohla Dargis eindigt met: “Here is what else movies have taught me: They rarely get women right.” Maar dat geldt voor meer groepen denk ik.
What the Movies Taught Me About Being a Woman - The New York Times What the Movies Taught Me About Being a Woman - The New York Times
Directors Cut nieuwe Lars von Trier-film mag in de VS niet worden vertoond
Alweer gedonder rond een nieuwe film van Lars von Trier. En ditmaal kan hij er zelf niets aan doen. Voor de speciale eenmalige vertoning van de zogenaamde ‘director’s cut’ van The House That Jack Built in 100 Amerikaanse steden is geen toestemming gegeven door de MPAA, de organisatie die alle bioscoopvertoningen reguleert en van een leeftijdsaanduiding voorziet. Distributeur IFC Films kan hiervoor flinke sancties en boetes krijgen.
De aangepaste (ik noem dat gewoon gecensureerde) versie van de film gaat vanaf 14 december in de VS draaien, zowel in de bioscoop als meteen ook op VOD. In Nederland is de film vanaf 10 januari te zien. En volgens distributeur September Film wordt dat gewoon de versie van Von Trier.
Screening of Lars von Trier's 'The House That Jack Built' Violates MPAA Ratings Rules (Exclusive) Screening of Lars von Trier's 'The House That Jack Built' Violates MPAA Ratings Rules (Exclusive)
Rotten Tomatoes stimuleert diversiteit onder filmjournalisten
Het is een cliché: de (film)journalist als wat oudere blanke man, zuchtend en steunend in een perszaaltje over wat hem nu weer wordt voorgeschoteld. Toegegeven: clichés zijn vaak overdreven, maar bevatten ook meestal een kern van waarheid. En dat is dat diversiteit onder filmjournalisten vaak ver te zoeken is.
De bekende filmwaarderingssite Rotten Tomatoes heeft het Amerikaanse filmfestival Sundance nu te hulp geschoten om een stimuleringsprogramma op te zetten om meer filmjournalisten die niet in de clichégroep vallen, te kunnen werven. Ideetje ook voor Nederland?
Sundance’s Press Inclusion Initiative Gets Rotten Tomatoes Funding | IndieWire Sundance’s Press Inclusion Initiative Gets Rotten Tomatoes Funding | IndieWire
Eigen animatiefilm eerst in Slowakije
Films van eigen bodem zijn populair in Slowakije, dat blijkt uit de box office top 10. Maar liefst vier van de films komen uit Slowakije of buurland Tsjechië. En twee van de vier zijn animatiefilms, een genre waar het land bekend om is.
Zo staat op de 6e plek in de box office de kinderanimatie Pat & Mat: Zimní radovánky, bij ons beter bekend als Buurman en Buurman: Winterpret (vanaf 20 november hier in de bioscoop). In Slowakije gingen er in de eerste week 8.000 mensen naar deze film kijken. Benieuwd hoeveel dat er in Nederland zullen worden ;-)
Four Czech and Slovak Films in Slovak Top Ten | FilmNewEurope.com Four Czech and Slovak Films in Slovak Top Ten | FilmNewEurope.com
Video-essay: de soundscape van Alfonso Cuarón
Vrijdag zag ik in een Amsterdamse bioscoop de film Roma, de nieuwe film van Alfonso Cuarón. Allereerst: een waanzinnig goede film die het verdient gezien te worden, het liefst op een groot doek. En de film verdient een bioscoop met een goed geluidssysteem. Bij dat laatste gaat het al mis. Cuarón heeft Roma opgenomen en afgemixt in Dolby Atmos. Dat wil zeggen: het geluid komt echt van overal, omdat er 128 geluidssporen zijn die uit hetzelfde aantal speakers (moeten) komen. Maar in Nederland zijn er nog maar een paar van deze zalen. Ik zag de film in een niet-Atmos zaal en dat kon je horen. De effecten klonken voor geen meter en veel te ver uit elkaar. Ook EYE, waar de film exclusief vanaf half december op groot doek te zien zal zijn, heeft geen Atmos.
Dan maar naar onderstaand video-essay kijken en vooral luisteren. Over de aandacht en liefde die Cuarón besteedt aan het geluid bij zijn films. En misschien willen Pathé en/of Vue speciaal voor ons en ter ere van Cuarón alsnog in hun Atmos zalen Roma-vertoningen houden. Uit liefde voor de cinema.
The Aural Patterns of Alfonso Cuarón
In The Guardian ook nog een erg interessant stuk over de Netflix strategie rond de release van Roma, waaruit blijkt dat ze ondanks alle publiciteit nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan, als het gaat om het doorbreken van de macht van bioscoopexploitanten.
Zoals elke week tot slot: een opsomming waar ik de afgelopen week zoal druk mee was.
Mijn week in woorden
Blij met deze Filmnieuwsbrief? Haal je er elke week weer wat interessants uit? Je kunt me voor een paar euro per maand financieel ondersteunen. Voor mij een stimulans om dit te blijven doen! Klik hiervoor op de oranje ‘Word lid’ knop hieronder of op deze link. Alvast bedankt!
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam