Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 40: Jubelfilmjaar in VS maar mineur in China, en de mooiste filmposters van 2018

Revue
 
Gisteren werd bekend dat de Freddie Mercury-biopic Bohemian Rhapsody in Nederland maar liefst één mil
 

De Filmnieuwsbrief

15 december · Editie #40 · Bekijk online
Elke zaterdag de interessantste ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Gisteren werd bekend dat de Freddie Mercury-biopic Bohemian Rhapsody in Nederland maar liefst één miljoen bioscoopbezoekers heeft getrokken en een box office opbrengst van bijna tien miljoen euro. Daarmee is het de best bezochte en meest succesvolle film in Nederland dit jaar. Ikzelf was niet erg te spreken over Bohemian Rhapsody, en dat is nog zacht uitgedrukt. Luister naar mijn column hierover in de filmpodcast MovieInsiders. Het relativeert meteen de invloed van filmcritici - die is zo goed als nihil. Want ook in de Top 2000 staat het nummer Bohemian Rhapsody voor de 16e keer op de eerste plaats. Mamma mia…
Vergeet vanavond niet te kijken naar de uitreiking van de 31e European Film Awards. In vergelijking met de mediastorm rond de Oscars gaan deze Europese filmprijzen haast ongemerkt voorbij, maar ik durf toch echt wel te zeggen dat de genomineerde films bij de EFA meestal interessanter zijn dan de Amerikaanse tegenhangers. De uitreiking is vanaf 19.30 via een live-stream te volgen bekijken.
Een fijne filmweek, succes met het maken van de filmjaarlijstjes - en het last-minute inhalen van de gemiste titels - en tot volgend weekend!

De groei van het Chinese bioscoopbezoek stagneert...
Een paar jaar geleden was China nog het wonderkind in bioscoopland. Elke dag werd er wel ergens een bioscoop geopend en de bezoekcijfers gingen door het dak. Maar aan de mooie tijden en de gigantische groeicijfers lijkt voorlopig een eind te zijn gekomen. De site China Film Insider meldt dat honderden bioscopen de deuren hebben moeten sluiten vanwege te hoge schulden. Ook is door het inperken van subsidies op bioscoopkaartjes en het tegengaan van ticketfraude de groei flink afgevlakt.
China heeft - om de box office doelstellingen alsnog te halen - nu extra films uit Hollywood toegelaten om vertoond te worden. “They want to create the perception the cinema business is thriving,” aldus de baas van het Hong Kong International Film Festival op een Chinese nieuwssite. Maar feit is ook dat Amerikaanse films dit jaar 20 procent minder bioscoopbezoekers in China trokken. Is de Chinese film dan de redder in nood? Nou nee, zegt een andere Chinese website, die het gebrek aan talent in de Chinese filmindustrie hekelt.
“Darkest Hour” for China’s Film Exhibition Sector | China Film Insider “Darkest Hour” for China’s Film Exhibition Sector | China Film Insider
... maar Amerika en Engeland beleven gouden bioscooptijden
Ondertussen beleeft de bioscoopsector in de VS, na een zwak 2017, een zeer succesvol 2018. Met nog ruim twee weken te gaan, staat de box office teller al op ruim 11 miljard dollar. Het moet raar lopen wil het recordjaar van 2016 niet overtroffen worden, zo meldt The Hollywood Reporter.
Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn er juichverhalen op te tekenen. Het aantal bioscoopbezoeken dit jaar wordt naar verwachting 176 miljoen (buiten de VS wordt er meer naar het aantal bezoeken gekeken dan de box office omzet). Dit is het hoogste aantal sinds 1971, aldus The Guardian. Al zal het record van 1946, toen het bioscoopbezoek in Engeland 1,6 miljard (!) was, wel voor altijd onbereikbaar blijven. Maar goed, toen was er ook geen tv of internet.
Op de Nederlandse bezoekcijfers over het afgelopen jaar is het nog even wachten…
Box Office Hits $11B in U.S., Guaranteeing a Record 2018 | Hollywood Reporter Box Office Hits $11B in U.S., Guaranteeing a Record 2018 | Hollywood Reporter
Films met vrouwen zijn succesvoller dan films met mannen
De aanname dat een vrouwelijke hoofdrol minder succesvolle films oplevert dan films met een mannelijke ster, is nu definitief onderuit gehaald, zo meldt The New York Times.
Een onderzoeksbureau keek hiervoor naar Amerikaanse films, uitgebracht tussen 2014 en 2017. Zowel bij dure als bij goedkope films bleek dat een vrouw in de hoofdrol een beter rendement opleverde. Ook films die de Bechdel-test weten te doorstaan - als twee vrouwen in een film over iets anders praten dan een man - scoren substantieel beter.
Nu nog wel meer aandacht voor vrouwen als regisseur, want dat bleef het afgelopen jaar nog wel ver achter.
Movies Starring Women Earn More Than Male-Led Films, Study Finds | The New York Times Movies Starring Women Earn More Than Male-Led Films, Study Finds | The New York Times
Pijnlijke typo...
De Amerikaanse krant Post-Journal (uit Jamestown, NY) maakte afgelopen week een megablunder met onderstaande kop boven een interview met actrice-op-leeftijd Julia Roberts. Zelden heeft een letter verschil (‘Holes’ vs 'Roles’) zoveel uitgemaakt. Daar kon een correctie die de krant een dag later plaatste weinig aan veranderen.
De mooiste filmposters van 2018
De komende weken krijg je nog genoeg jaarlijsten onder ogen, ook in deze nieuwsbrief. Maar dit overzicht van de mooiste filmposters van 2018, uitgekozen door streamingdienst MUBI, wil ik je alvast niet onthouden. Het is echt een prachtige verzameling van filmposterdesigns, die niet zouden misstaan in een museum.
The Best Movie Posters of 2018 on Notebook | MUBI The Best Movie Posters of 2018 on Notebook | MUBI
De klassieker 'Love Actually' tot op het bot ontleed
Toegegeven, dit is een beetje voor nerds. En voor fans van de kerstklassieker Love Actually. De website FiveThirtyeight heeft een zeer uitgebreide studie gedaan naar het succes van de film. Klinkt misschien wat droog, maar het is echt een geweldig stuk geworden. Een keer wat anders dan je standaard recensie. Dus: duik in het stuk en ga daarna de film voor de zoveelste keer gewoon lekker weer kijken!
The Definitive Analysis Of ‘Love Actually,’ The Greatest Christmas Movie Of Our Time | FiveThirtyEight
Video-essay: het mysterie van de trein in de cinema
Als liefhebber van films én treinen kun je me geen groter plezier doen dan met onderstaand video-essay. De trein is namelijk de ideale achtergrond voor elk filmgenre, of het nu gaat om actie, avontuur, horror of romantiek. Ooit begon de filmgeschiedenis natuurlijk ook op een treinstation, met de film L'Arrivée d'un train en gare de La Ciotat van de gebroeders Lumière. Deze vide laat zien dat het daar niet bij bleef.
Next Stop, Analysis: The Contradictory Trains of Cinema
Zoals elke week tot slot: een opsomming waar ik de afgelopen week zoal druk mee was.
Mijn week in woorden


Blij met deze Filmnieuwsbrief? Haal je er elke week weer wat interessants uit? Je kunt me voor een paar euro per maand financieel ondersteunen. Voor mij een stimulans om dit te blijven doen! Klik hiervoor op de oranje ‘Word lid’ knop hieronder of op deze link. Alvast bedankt!
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam