Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 41: Girlpower als het nieuwe Hollywood cliché en de come-back van Macaulay 'Home Alone' Culkin

Revue
 
De neiging om nu al veel aandacht te besteden aan terugblikken en filmlijstjes is groot, maar ik hou
 

De Filmnieuwsbrief

22 december · Editie #41 · Bekijk online
Elke zaterdag de interessantste ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

De neiging om nu al veel aandacht te besteden aan terugblikken en filmlijstjes is groot, maar ik hou me nog even in. Dat is iets voor de laatste filmnieuwsbrief van 2018 volgende week. Verwacht dan dus een stortvloed aan filmtops, video-essays en andere terugblikken.
Voor nu een nieuwsbrief met een paar mooie video’s, waaronder een melancholisch essay over kerstfilms en een curieuze commercial met Macaulay ’Home Alone’ Culkin. En daarnaast weer veel mooie longreads en bijzondere berichten.
Fijne feestdagen voor wie het viert, sterkte voor de rest, en tot volgend weekend!

ROMA: het ligt weer eens aan de dienstmeid
Bij elke film vraagt wel iemand in de VS zich af of er sprake is van stereotyperingen onder de personages. Maar dit neemt steeds grotere vormen aan. Zo is de filmcriticus van The New Yorker, Richard Brody, zeer kritisch over de passieve en zwijgzame rol van de dienstmeid Cleo in Alfonso Cuaróns meesterwerk Roma. Schiet dit door of heeft hij een punt? Ik trap alvast de discussie af door te zeggen dat Brody hier echt spijkers op laag water zoekt.
Review: There’s a Voice Missing in Alfonso Cuarón’s “Roma” | The New Yorker Review: There’s a Voice Missing in Alfonso Cuarón’s “Roma” | The New Yorker
Girlpower is het nieuwe afgekloven Hollywood cliché
De scherp schrijvende - en tot voor kort filmpodcasts makende - journaliste Alison Willmore heeft het gehad met het girlpower cliché dat Hollywood fabriceert. Is girlpower niet meer dan een actiefiguurtje geworden?
Women aren’t a monolith, and we shouldn’t have to be called on via slogans to constantly prove our viability as a paying audience. I want to “see through patriarchal bullsh*t,” and “stand tall against oppressors.” I just don’t think an action figure is going to show me how it’s done.
Why I’ve Had Trouble Buying Hollywood’s Version Of Girl Power Why I’ve Had Trouble Buying Hollywood’s Version Of Girl Power
Veroordeelde stroper moet verplicht een jaar lang 'Bambi' kijken
Terwijl er wellicht bij een aantal kerstdiners een stuk reerug op het menu heeft gestaan, vinden we over het algemeen hertjes toch vooral schattige dieren. En daar heeft Disney’s klassieker Bambi (uit 1942) een grote rol bij gespeeld. In Amerika (waar anders) moet een veroordeelde stroper nu verplicht eens per maand naar Bambi kijken, als onderdeel van zijn gevangenisstraf van een jaar. Ik ben benieuwd of zijn ogen dan ook - net als de hoodrolspeler in A Clockwork Orange - gedwongen open worden gehouden
Convicted Deer Poacher Ordered to Watch 'Bambi' Once a Month Convicted Deer Poacher Ordered to Watch 'Bambi' Once a Month
In 2019 wordt streaming voor het eerst groter dan de bioscoop
Terwijl zowel in de VS als in Engeland dit jaar weer box office records worden gebroken, is op de achtergrond de (S)VOD markt de bioscoopmarkt stiekem aan het inhalen. Werelwijd zal er namelijk in 2019 voor het eerst meer geld worden verdiend aan streaming platforms als Netflix en Amazon Prime dan er via de bioscoop wordt binnengeharkt. In de VS is dit al zo sinds 2017, maar nu gaan ook andere landen daar hard in mee, waaronder China.
Vooral in landen waar een enkel bioscoopkaartje vaak duurder is dan een maand Netflix, lijken consumenten vooral te gaan voor het grote aanbod. Aan de andere kant blijkt ook uit onderzoek dat fanatieke streamingkijkers bovengemiddeld vaak naar de bioscoop gaan. Zie hier maar eens heldere conclusies uit te trekken.
Global Streaming Revenue Set to Outpace Box Office in 2019, Study Finds | Hollywood Reporter Global Streaming Revenue Set to Outpace Box Office in 2019, Study Finds | Hollywood Reporter
Home Alone... met Google
Wie kerst zegt, zegt Home Alone. En ziet daarbij natuurlijk de inmiddels 38-jarige hoofdrolspeler Macaulay Culkin voor zich, ofwel Kevin in de film. Na de Home Alone-films zakte Culkins status al snel als een overjarige pudding in ellkaar. Maar Google oplukte hem uit het hotel voor vergane glorie en stopte hem in de nieuwe commercial van Google Assistant. En die is verrassend leuk geworden!
De making-of video is trouwens ook de moeite waard.
Home Alone Again with the Google Assistant
Video-essay: waarom kerstfilms vaak zo treurig zijn
Je zou verwachten dat kerstfilms vol met enthousiasme zitten. Niet voor niets gooien we de woorden ‘fijne kerstdagen!’ er bijna onafgebroken uit deze dagen. Maar als je goed naar kerstfilms kijkt, overheerst vooral de melancholie en de treurnis. En daar is dan weer dit fijne video-essay over gemaakt. Om heerlijk kerst-triestig van te worden.
Blue Christmas -- An Original Video Essay
Zoals elke week tot slot: een opsomming waar ik de afgelopen week zoal druk mee was.
Mijn week in woorden


Blij met deze Filmnieuwsbrief? Haal je er elke week weer wat interessants uit? Je kunt me voor een paar euro per maand financieel ondersteunen. Voor mij een stimulans om dit te blijven doen! Klik hiervoor op de oranje ‘Word lid’ knop hieronder of op deze link. Alvast bedankt!
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam