Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 49: Nederlander voert Oscarprotest aan en het kleurenpalet van Barry Jenkins

Revue
 
Goedemorgen! Ik maak nu al bijna 50 weken achter elkaar deze nieuwsbrief en ondanks dat het elke week
 
16 februari · Editie #49 · Bekijk online
De Filmnieuwsbrief
Goedemorgen! Ik maak nu al bijna 50 weken achter elkaar deze nieuwsbrief en ondanks dat het elke week flink wat tijd kost, is het nog steeds ongelooflijk leuk om te doen. Ook omdat ik nog steeds nieuwe dingen uitprobeer. Zo heeft deze 49e Filmnieuwsbrief voor het eerst een advertorial. Ook daar wil ik af en toe mee gaan experimenteren. Wel alleen van zaken waar ik zelf ook achter sta. Dus heb je interesse om iets over het voetlicht te brengen, mail me dan vooral.
Uiteraard blijft de rest van de nieuwsbrief gewoon puur mijn eigen onafhankelijke journalistieke keuze. En daar zijn onderstaande items denk ik weer het beste voorbeeld van.
Een fijne filmweek en tot volgend weekend!

Nederlandse cameraman voert Oscarprotest aan
De in Amsterdam geboren cameraman Kees Van Oostrum en huidig president van de American Society of Cinematographers (ASC) heeft fel protest aangetekend bij de Oscar-organisatie vanwege het besluit om de Oscar voor Beste Cinematografie niet live uit te reiken, maar tijdens een reclameblok. Weliswaar is gedurende de Oscarshow kort de uitreiking later nog te zien, maar dat is volgens de ASC een doekje voor het bloeden;
We consider filmmaking to be a collaborative effort where the responsibilities of the director, cinematographer, editor and other crafts often intersect. This decision could be perceived as a separation and division of this creative process, thus minimizing our fundamental creative contributions.
Overigens worden ook de Oscars voor Beste Montage, Beste Korte Live-Action Film en Beste Makeup en Haar tijdens de reclame uitgereikt. Al heb ik de Filmkappersbond nog niet horen protesteren.
Forbes heeft nog een interessant stuk over deze nieuwe Oscar-rel. Lees hier ook het verweer van de Academy zelf op de bakken aan nieuwe kritiek.
American Society of Cinematographers President Issues Statement on 2019 Oscars | Hollywood Reporter American Society of Cinematographers President Issues Statement on 2019 Oscars | Hollywood Reporter
Europees verbond filmtheaters: Netflix moet in de ban
Wat is het toch met filmtheaters en hun haat naar Netflix? Eerder spuwden Franse en Italiaanse filmtheaters al vuur richting de on-demand aanbieder, nu komt het verzoek van de vereniging voor Europese Filmtheaters aan het filmfestival in Berlijn om geen enkele Netflix-film meer toe te laten.
Aanleiding was de Netflix film Elisa and Marcela van Isabel Coixet die voor de competitie van Berlijn was geselecteerd. Berlinale directeur Kosslick, die nu zijn laatste festival beleeft, was niet onder de indruk van het protest. En terecht, lijkt me. Dit is een achterhoedegevecht.
Berlin: European Art House Cinemas Want Netflix Ban | Hollywood Reporter Berlin: European Art House Cinemas Want Netflix Ban | Hollywood Reporter
Opkomst en (bijna) ondergang van het Amerikaanse MoviePass
We kennen allemaal het concept van een all-you-can-eat bioscooppas, bijvoorbeeld van Pathé of Cineville. Voor een vast bedrag per maand onbeperkt naar de film. In de VS bestaat dit concept niet. Vandaar dat er een startup in dit gat sprong. Omdat bioscopen zelf niet wilden meewerken, moesten het bedrijf achter MoviePass een ingewikkelde constructie verzinnen.
De website The Ringer heeft nu een geweldige lang stuk over de opkomst en (bijna) ondergang van MoviePass gemaakt dat leest als een ouderwetse detective, inclusief een zoektocht naar het vage kantoor van het kleine maar zeer invloedrijke bedrijf. Probeer zo'n krankzinnig verhaal maar eens over de Pathé Unlimited Card te maken ;-)
“Do We Want to Be in Business?” The Strange, Never-Ending Saga of MoviePass “Do We Want to Be in Business?” The Strange, Never-Ending Saga of MoviePass
Waarom in Frankrijk films op woensdag in première gaan
Het lijkt een trivaal iets - en misschien is het dat ook wel - maar de vraag waarom de filmweek in verschillende landen op verschillende dagen begint, is iets wat ik eigenlijk niet wist. Op een Franse site vond ik een interessant stuk over de redenen waarom dat in Frankrijk de woensdag is. Hier de link naar de in het Engels vertaalde tekst, voor het geval je Frans wat roestig is geworden ;-)
Overigens zijn er ook in Nederland meerdere periodes geweest waarbij de filmweek op vrijdag begon in plaats van donderdag.
Why do movies come out on Wednesdays? Why do movies come out on Wednesdays?
De filmliefde is zeer sterk in het verwoeste Haïti
Na de allesverwoestende aardbeving op Haïti in 2010 waren alle bioscopen in één klap verdwenen. Een aantal filmmakers heeft er nu de handen ineen geslagen om tegen de klippen op een filmklimaat op te bouwen. En daar horen ook bijzondere vertoningsplekken bij, bij gebrek aan echte bioscopen, zo las ik in een mooi stuk in de Jakarta Post.
No theaters, no money: Haiti labors to keep cinema alive - Entertainment - The Jakarta Post No theaters, no money: Haiti labors to keep cinema alive - Entertainment - The Jakarta Post
Video-essay: het kleurenpalet van Barry Jenkins
Sinds deze week draait de prachtige nieuwe film van Barry Jenkins (bekend van het Oscarwinnende Moonlight) in de bioscoop: If Beale Street Could Talk. Speciaal hiervoor maakte Luís Azevedo een video-essay over het werk van Jenkins, met de focus op de visuele stijl en het kleurgebruik van deze bijzondere filmmaker.
“You could look at the most recent work of Barry Jenkins and intuitively understand how precisely he paints with a camera, yet you don’t need to. Jenkins first spelled out his deep interest in light, colour and the inception of images in a 2011 short.”
Barry Jenkins in Colour
========== a d v e r t o r i a l ==========
Speciale Oscarnacht in LantarenVenster
Iedere abonnee van deze filmnieuwsbrief heeft zondag 24 februari natuurlijk al in zijn of haar agenda staan: dan reikt Hollywood voor de 91e keer de Oscars uit. Je kunt die nacht van zondag op maandag natuurlijk in slaap vallen voor je tv, maar veel leuker is om de Oscaruitreiking live met andere filmliefhebbers in LantarenVenster in Rotterdam te gaan kijken. Tijdens de reclameblokken hoef je je ook niet te vervelen. Dan leveren de mannen van de MovieInsiders filmpodcast namelijk scherp commentaar op de (on)terechte winnaars, de sentimentele of juist politieke speeches en de show zelf. De live-uitzending start om 2 uur ’s nachts en is gratis toegankelijk, maar reserveer wel alvast een gratis kaartje op de website van LantarenVenster. De echte die-hards kopen er natuurlijk meteen een ontbijtje bij.
Nog niet alle kanshebbers gezien? Voorafgaand aan de live-uitzending draait LantarenVenster de hele zondagavond alle films die zijn genomineerd voor Best Picture en voor Best Foreign Language Film, inclusief de grote favorieten Roma en The Favourite. Of ga naar If Beale Street Could Talk of de IFFR-publiekswinnaar Capharnaüm. En er is een speciale voorpremière van de voor acht Oscars genomineerde film Vice. Zo ben je dus helemaal klaar voor het moment dat de gouden beeldjes worden uitgereikt.
Alle info over de films en het programma voor de Oscarnacht vind je op de website van LantarenVenster en op Facebook.
=========================================
Mijn week in woorden
Wat schreef en vertelde ik zelf zoal op de laatste tijd? Je vindt het hieronder:


  • En voor de MovieInsiders filmpodcast ging ik wat dieper in op de film zelf, Verliefd op Cuba dus. Onder andere over de beste quote uit de film: “Ik leef, dat zou je ook eens moeten doen” …
Tot slot...
Blij met deze Filmnieuwsbrief? Haal je er elke week weer wat interessants uit? Je kunt me voor een paar euro per maand financieel ondersteunen. Voor mij een stimulans om dit te blijven doen! Klik hiervoor op de oranje ‘Word lid’ knop hieronder of op deze link. Alvast bedankt!
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam