Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 5: Netflix vs Cannes en scroll door 20 jaar Europees filmbezoek

Revue
 
Deze week stond in het teken van Cannes. En Netflix, die vanwege bizar strikte regels van een sterke
 

De Filmnieuwsbrief

14 april · Editie #5 · Bekijk online
Elke zaterdag de meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Deze week stond in het teken van Cannes. En Netflix, die vanwege bizar strikte regels van een sterke Franse bioscoopbranche het festival nu helemaal links laat liggen. Terecht, in mijn ogen. Zie ook mijn stuk hierover dat ik voor HP/De Tijd schreef. Cannes-baas Thierry Fremaux speelt in een interview met de Hollywood Reporter nu ineens de slachtofferrol. Zo zou hij vorig jaar, toen twee Netflix-films in de competitie zaten, bijna zijn ontslagen. En hij vindt de Franse regel dat er drie jaar moet zitten tussen bioscooprelease en (S)VOD-uitbreng “absurde”! Ik zou daaraan willen toevoegen dat zijn zelf afgekondigde selfieverbod in Cannes dat ook is.
Veel filmmakers zijn nu pissig op de festivaldirectie: “This sucks!” Actrice Helen Mirren doet ook een duit in het zakje door te zeggen dat ze Netflix verschrikkelijk vindt voor filmregisseurs. Films horen volgens haar in de bioscoop. Maar meteen erna zegt ze het heerlijk te vinden om films op haar iPad te kijken. Kwestie van vroeg intredende seniliteit bij deze verder vrij sympathieke Queen?
Genoeg Cannes, daar horen we de komende maand nog genoeg over. Ik richt de blik in deze nieuwsbrief weer op filmnieuws dat de voorpagina’s niet heeft gehaald, maar wel waanzinnig interessant is. Deel deze nieuwsbrief vooral onder je filmvrienden en wijs ze op filmnieuwsbrief.nl om zich aan te melden en oude edities terug te lezen. Tot volgende week! 

Georgië heeft weer een echte cinematheek
In de Georgische hoofdstad Tbilisi kunnen filmliefhebbers sinds deze week voor het eerst in 25 jaar weer naar een echte cinematheek. In een oude bioscoop uit de Sovjettijd draaien vanaf nu bijzondere films uit het Nationale Archief, maar ook filmfestivals en retrospectieven zullen door de - jawel! - enige 35mm projector van Georgië rollen. Openingsfilm was The Argonauts (Kolkhida), een Georgische animatie uit de jaren ‘30.
Vakantieplannen? Boek het Filmhotel!
Ik weet niet of dit de droombestemming van elke filmliefhebber is, maar als een tot privé bioscoop omgebouwde hotelkamer je ultieme vakantieplek is, boek dan NU een vliegticket naar China. Ik moet toegeven: het megascherm ziet er wel heel tof uit. Er zijn nu dertig Filmhotels en daar moeten er binnen een paar jaar 200 bijkomen. Iemand popcorn in bed?
Premium VOD breekt door... of toch niet
De Filmkrant bracht afgelopen week groot op de site dat Premium VOD - de nieuwste bioscoopfilms bijna meteen streaming kunnen kijken - nu echt op doorbreken staat. Maar goed ingevoerde bronnen in de VS spreken dat juist tegen: grote filmconcerns als Universal en Warner zouden hier steeds minder voor zijn. De vernieuwing zal - net als bij muziek - duidelijk niet van de huidige grote filmbedrijven komen. Bovendien: wie gaat er in godsnaam 60 dollar betalen voor een nieuwe film thuis?
Maar wacht even, volgens mij is het al! In Nederland zelfs, en het bestaat nu 1 jaar: Picl. De naam blijft nog steeds vreemd, maar ze zijn wel genomineerd vooor een Europese designprijs. Filmhuisfilms tegelijk thuis zien voor de prijs van een bioscoopkaartje. Misschien moet oprichtster Noortje van de Sande maar op missietocht in Hollywood.
Ondertussen startte in Nederland afgelopen week een nieuw SVOD-platform: CineMember. Het is een initiatief van Rick Hartman die ook nog bij September Film werkt. Niet vreemd dus dat 40% van het aanbod op CineMember van deze distributeur komt. Cinéart neemt 30% voor zijn rekening, de rest is verdeeld over de anderen. Alleen waar blijven de beloofde 500 titels? Het zijn er nu 358. En die app is er ook nog niet…
Rondtrekkende bioscopen nieuwe hit in India
Dit geweldige stuk van Quartz moet je echt lezen! Grote steden in India hebben multiplexen in overvloed, maar op het platteland is er bijna geen bioscoop meer te bekennen. Ter vergelijking: de VS met 325 miljoen inwoners heeft 40.000 filmzalen, terwijl India met meer dan 1,3 miljard mensen het met 9.000 bioscoopdoeken moet doen. Terwijl er elk jaar 2.000 Bollywoodfilms worden gemaakt.
Een paar jaar geleden startte een ambitieuze zakenman het bedrijf PictureTime en trok met een filmtruck het Indiase platteland door. En met succes, tegenwoordig rijden er 10 van deze filmtrucks rond, inclusief airco en 5.1 geluid. Drommen nieuwsgierige mensen zien zo in de ‘opblaaszaal’ de nieuwste films. O ja, als je nog wil weten welke Bollywoodfilms er eergisteren de grootste Indiase filmprijzen hebben gewonnen, klik dan hier.
qz.comDeel
Scroll interactief door 20 jaar Europees filmbezoek
Dit is echt een heel mooi staaltje datajournalistiek over twintig jaar filmbezoek in Europa! Het European Data Journalism Network heeft met hulp van een grote Europese filmdatabase een prachtige interactieve productie online gezet. Zie per land hoe groot of klein de Hollywood dominantie is, waar de eigen films het populairst zijn en naar welke films de meeste mensen gingen. Hier kan de soms wat saaie Stichting Filmonderzoek nog wat van leren. Klik vooral door voor de hele productie.
Honden niet veilig bij Wes Anderson
Tot slot een erg fijn video-essay over het tragische lot van honden in de films van Wes Anderson. Natuurlijk naar aanleiding van Isle of Dogs die afgelopen woensdag de 34e editie van het Imagine Filmfestival opende.
Why Do Dogs Die In Wes Anderson Movies? - YouTube
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam