Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 51: De Oscar-nasleep en Nederlandse filmmakers die zichzelf de put in praten

Revue
 
Goedemorgen! Ik kan niet om een korte terugblik op de Oscars heen, maar lees vooral ook de rest van d
 

De Filmnieuwsbrief

2 maart · Editie #51 · Bekijk online
Elke zaterdag de interessantste ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Goedemorgen! Ik kan niet om een korte terugblik op de Oscars heen, maar lees vooral ook de rest van deze nieuwsbrief, met genoeg ander nieuws. Over zichzelf in de put pratende Nederlandse filmmakers bijvoorbeeld. Of klik alvast door naar mijn positieve stuk over de Dick Cheney biopic Vice voor wat politiek vermaak.
Een fijne filmweek en tot volgende week zaterdag!

Nog één keer de Oscars...
Bovenstaande kop had een verzuchting van mij kunnen zijn. Onder meer voor NPO Radio 1 betoogde ik afgelopen weekend - vlak voor de Oscarnacht - dat de Academy Awards hun beste tijd wel hebben gehad.
Maar wat bleek: de Oscarshow was prima te verteren. Er hebben zelfs iets meer Amerikanen dan vorig jaar de ruim drie uur durende show (korter dan vorig jaar) uitgekeken. Al zal de neergaande trend zich echt niet laten tegenhouden, denk ik.
Wel hadden die nacht zo'n 70 filmliefhebbers zich in het Rotterdamse filmtheater LantarenVenster verzameld om samen met MovieInsiders Gudo, John en ondergetekende een soort live podcast te houden. Zeer geslaagd, en deels hier ook terug te luisteren. Misschien volgend jaar weer!
Over de winnaars is al genoeg gezegd (zie hier de lijst) maar de Guardian-journalist Hadley Freeman schreef verreweg de leukste recensie van de nacht. En mijn beschouwing over waarom mensen niet verbaasd hadden moeten zijn over de winst voor Green Book vind je hier.
Marie Kondo, megastars and masturbatory congratulation: my night at the Oscars | Film | The Guardian
Ondertussen heeft Steven Spielberg zich in mijn ogen ontwikkeld tot een reactionaire filmmaker. Hij is hoogstpersoonlijk een kruistocht tegen Netflix gestart. Laat zijn goede vriend Martin ’The Irishman’ Scorsese het maar niet horen. De Oscarmaketing van Roma heeft Netflix waarschijnlijk een veelvoud gekost van de productiekosten van de film, zo meldt de site Vulture. En dat terwijl de extra opbrengst van een Oscarwinnende film volgens een mooi lang stuk in de Los Angeles Times behoorlijk wordt overschat.
Nederlandse filmmakers praten zichzelf de put in
Afgelopen week werd in een volle grote zaal in EYE een enquête gepresenteerd over de staat van de Nederlandse film, ingevuld door filmmakers en scenarioschrijvers. De conclusies waren om te huilen, waarbij vooral de pijlen gericht werden op het als demonisch voorgestelde Filmfonds.
Interessant was dat bij de presentatie enkele buitenlandse gasten de zaal voorhielden dat makers toch vooral eerst kritisch naar zichzelf moeten kijken. En het begrip ‘publiek’ niet meteen weg moeten honen.
De uitgebreide enquête en het daaraan gekoppelde symposium in EYE is het werk van het zogenaamde Filmmakersinitiatief. Wie dat zijn kun je op de Avengers-achtige foto hieronder zien. Alle uitslagen van de enquête, inclusief de bakken aan kritiek, zijn hier terug te lezen.
Nederlands Filmfonds neemt te weinig risico, zeggen filmmakers | NRC Nederlands Filmfonds neemt te weinig risico, zeggen filmmakers | NRC
Ooit was de bestbetaalde regisseur in Hollywood... een vrouw
Ondanks het record aantal vrouwen die dit jaar voor een Oscar genomineerd waren, waren alle genomineerde regisseurs toch weer mannen. Terwijl er ooit toch een tijd was dat de best betaalde regisseur in Hollywood een vrouw was. Haar naam was Lois Weber en gedurende de periode van de stille film passeerde ze elke mannelijke collega in invloed en geld, zo meldt de website Lithub in een heerlijk stuk. Bovendien was ze ook de enige vrouw in het oprichtingscomité van de Academy. In 1916 brak ze door met de film The Hypocrites. De titel kan niet toepasselijker.
When the Highest Paid Hollywood Director Was a Woman | Literary Hub When the Highest Paid Hollywood Director Was a Woman | Literary Hub
Fijn lijstje: de 33 meest invloedrijke neo-noir films
Het woord ‘noir’ is haast een cliché geworden in de filmwereld. Maar het begrip is te rijk om zomaar af te serveren. In Vulture worden de 33 meest belangrijke neo-noirs beschreven. Plus wat het verschil nu eigenlijk is tussen noir en neo-noir. Het antwoord schijnt te maken te hebben met het sleuteljaar 1959. Maar het levert in elk geval een mooie lijst op.
33 Essential Neo-Noirs, From Jackie Brown to Gone Girl 33 Essential Neo-Noirs, From Jackie Brown to Gone Girl
De videotheek failliet? Leve de videokast!
In het kader van ‘ludiek nieuws’ kwam ik op Twitter deze foto tegen. Het fenomeen 'buurtboekenkast’ in inmiddels wel bekend - vlak bij mijn huis staat er ook één, maar in Utrecht heeft iemand nu een dvd-kast opgehangen. Wat mij betreft krijgt dit brede navolging, want de berg dvd’s die mensen ongebruikt op zolder hebben liggen, moet enorm zijn.
Na de gratis boekenkast nu ook dvd's ruilen in de 'videotheek' | De Utrechtse Internet Courant Na de gratis boekenkast nu ook dvd's ruilen in de 'videotheek' | De Utrechtse Internet Courant
Video-essay: de innerlijke wereld van Werner Herzog
Heel toevallig liep ik op Twitter tegen de video’s van Tom van der Linden aan. Onder de naam Like Stories of Old maakt hij lange en zeer gedegen video-essays, waaronder deze over Werner Herzog van 40 minuten.
Maar ga vooral ook naar zijn Patreon pagina om meer van hem te zien en om hem een steuntje in de rug te geven. Dat zou zeer verdiend zijn.
The Inner Chronicle of What We Are – Understanding Werner Herzog
Blij met deze Filmnieuwsbrief? Haal je er elke week weer wat interessants uit? Je kunt me voor een paar euro per maand financieel ondersteunen. Voor mij een stimulans om dit te blijven doen! Klik hiervoor op de oranje ‘Word lid’ knop hieronder of op deze link. Alvast bedankt!
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam