Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 71: Disney zoekt de confrontatie op en een iconische Belgische bioscoop sluit de deuren

Goedemiddag! Het voelt nu, eind augustus, toch een beetje als een nieuw seizoen, ook al is dat meer e
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 71: Disney zoekt de confrontatie op en een iconische Belgische bioscoop sluit de deuren
Door Nico van den Berg • Editie #71 • Bekijk online
Goedemiddag! Het voelt nu, eind augustus, toch een beetje als een nieuw seizoen, ook al is dat meer een theater- dan een filmding. Toch is het een mooi moment om de vormgeving een opfrisbeurt te geven en met hernieuwde energie weer elke week de interessantste links over film uit de berg aan filmnieuws op te sporen. Feedback en tips zijn altijd welkom, via email of Twitter. Veel lees- en kijkplezier!

Het was een mooie week voor de Nederlandse regisseur Ena Sendijarevic die voor haar mooie film Take Me Somewhere Nice de prijs voor beste film won op het filmfestival van Sarajevo. Volgens de juryvoorzitter, de Zweedse filmmaker Ruben Östlund, is de film „prachtig in beeld gebracht en surrealistisch". In de jury zat verder Bero Beyer, (nog even) directeur van het International Film Festival Rotterdam, waar Take Me Somewhere Nice begin dit jaar in première ging. Beyer (links op de foto, met een vaderlijke blik) kan blijkbaar goed jury’s overtuigen ;-)
Het was ook de week van de nieuwe James Bondfilm, of beter gezegd: de titel van de 25e film werd onthuld: No Time to Die. Dat zorgde op social media voor flink wat creatieve reacties:
Mike Ryan
"No, Mr. Bond... I expect you to die."

"Well there's no time to die."

"Then, Mr. Bond, you will... die another day.

"Which day?"

"Tomorrow."

"No, tomorrow never dies."

"Well, Mr. Bond, we'll have to agree to live and let die."

"Moonraker."

"What?"
6:52 PM - 20 Aug 2019
Disney zoekt de confrontatie op
En dan waren er nog drie rellen rond Marvel en Disney.

  • In een catfight tussen Sony en Disney (de eigenaar van Marvel) is er een kans dat er een dikke muur komt tussen Spider-Man en de Marvel Cinematic Universe. En dat terwijl de laatste jaren deze steeds meer in elkaar overlopen. Dat wordt dus voortaan een klein web.
  • Cartoonist Art Spiegelman, bekend vanwege zijn beeldroman Maus waar hij de gruwelen van de holocaust laat zien, heeft ruzie met Marvel. Spiegelman leverde een inleiding in voor het boek Marvel: The Golden Age 1939-1949 waarin hij Donald Trump ‘Orange Skull’ noemde, een verwijzing naar 'Red Skull’, de fascistische vijand van Captain America. En dat mocht niet van Marvel. Als je het mij vraagt een wat laffe houding van een filmbedrijf dat zich in zijn films steeds meer voorstaat op een progressief wereldbeeld.
  • Dat Disney op dit moment koning van de box-office is, heeft inmiddels alle media wel gehaald. Maar dat de brute kracht van Disney, gecombineerd met de ideeënarmoede van de talloze sequels en remakes, ook grote risico’s voor het filmklimaat heeft, maakt Tom Brueggemann duidelijk in IndieWire. En op Forbes las ik een interessant stuk van Scott Mendelson over de duimschroeven die Disney de bioscoopexploitanten aanzet.
Netflix krijgt Scorsese's nieuwe film niet in de bioscoop
Netflix heeft het wat moeilijker om bioscoopexploitanten te overtuigen, zelfs als het gaat om The Irishman, de nieuwe film van Martin Scorsese, zo las ik in een goed stuk in de New York Times. De grote Amerikaanse bioscoopketens willen de film eerst drie maanden vertonen voordat de film op Netflix mag worden losgelaten. En dat is veel te lang naar de zin van Netflixbaas Ted Sarandos. Het is een schimmig onderhandelingsspel waar de uitkomst nog verre van zeker is…
Het Vlaamse Studio Skoop staat te koop - en in Antwerpen gaat de cinefiele vlag uit
Terwijl in Nederland de filmhuizen en -theaters het prima doen, is de situatie in Vlaanderen wat minder rooskleurig. Zo staat Studio Skoop in Gent, met vijf zalen één van de grootste arthouse-theaters van België, sinds deze week te koop. Eigenaar en uitbater Walter Vander Cruysse wordt 65 en stopt ermee. De bioscoop bestaat 49 jaar en de kans is groot dat het jubileum niet wordt gehaald. De Vlaamse filmjournalist Jeroen Struys schreef in De Standaard een goed stuk over de teloorgang van dit roemruchte bioscoopcomplex (even gratis registreren om het hele stuk te lezen).
Struys’ collega Roel Van Bambost ziet het iets rooskleuriger in, zo zei hij op de Vlaamse radio. Hij voorziet dat partijen als Film Fest Gent of Lumière de bioscoop best willen kopen. Al kan het gebouw ook nog tegen de vlakte gaan voor een lucratief appartementenblok.
Ondertussen start in Antwerpen gelukkig ook weer een nieuwe bioscoop. Donderdag 29 augustus is de feestelijke opening van De Cinema, met een prachtige diverse arthouse-programmering.
Nieuwe podcast voor liefhebbers van filmmuziek
Deze week is de podcast “For Scores” van start gegaan, waar filmcomponisten van Disney, Marvel, Pixar, Lucasfilm en 20th Century Fox aan het woord komen over hun werk. Hieronder klinkende namen als Alan Silvestri en Henry Jackman. Deze komt zeker in mijn podcastapp terecht!
Video-essay: de wegtrekkende glimlach
In het Engels heet het “the falling face”. Het is het moment dat een glimlach langzaam wegtrekt en plaats maakt voor een zorgelijke uitdrukking. Het levert deze prachtige filmcompilatie op.
When A Smile Fades on Vimeo
When A Smile Fades on Vimeo
Wat ik verder nog schreef
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

Elk weekend de interessantste ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam