Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 76: Is seks in Nederlandse films problematisch? En waarom is Judy Garland gay-icoon?

Vrijdagavond is in Utrecht voor de 39e keer het Nederlands Film Festival begonnen. Openingsfilm was I
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 76: Is seks in Nederlandse films problematisch? En waarom is Judy Garland gay-icoon?
Door Nico van den Berg • Editie #76 • Bekijk online
Vrijdagavond is in Utrecht voor de 39e keer het Nederlands Film Festival begonnen. Openingsfilm was Instinct, het regiedebuut van Halina Reijn. Wat mij betreft een zeer matige en doorsnee thriller, die ik in HP/De Tijd omschreef als ‘een cursus moeilijk kijken voor gevorderden’. Nee, dan de Vlaamse film De Patrick, die ik in hetzelfde stuk een stuk beter beoordeelde.
In de Volkskrant stond een flut-opinie van een paar seksuologen onder de kop 'Seks in de film is nog altijd niet realistisch’. Maar er werd geen enkele Nederlandse film als voorbeeld genoemd. Logisch dat de vaste filmman van de Volkskrant, Bor Beekman, hier gehakt van maakte.
Op NPO Radio 1 was er vorige week in dit verband een lang item over de 'female gaze’ te horen, waar Carice van Houten verklaarde in principe geen naaksscènes meer te doen [klik op 'Gehele uitzending’, scroll naar 1u07]. Ze kreeg bijval van Bero Beyer, de vertrekkend IFFR directeur en de aankomende Filmfonds hopman, die bovendien met stip naar de 1e plaats stijgt in de Filmbonzen top 20 van 2019 van Het Parool en de Filmkrant.
Maar niet alle 'filmvrouwen’ denken als Van Houten. Aan de andere kant waarschuwde regisseur Nouchka van Brakel zaterdagmiddag in Utrecht weer tegen de volgens haar 'toenemende verpreutsing’ van de Nederlandse film. Kortom: wie het weet, mag het zeggen…
Een fijne filmweek en tot volgend weekend!

Apple wil ook bioscooprelease van eigen speelfilms
Het is een trend aan het worden: VOD aanbieders die ook met de grote jongens van de ‘oude wereld’ mee willen doe: de bioscoopketens. En geef ze eens ongelijk. Niet alleen hangt er nog altijd meer prestige omheen, maar ook is het de enige weg om tot een felbegeerde filmprijs als de Oscars te komen. En nu is ook Apple om: de eigen films van het in november te lanceren nieuwe Apple TV+ kanaal moeten en zullen de het grote witte doek halen. Nu nog bioscopen zo ver krijgen om mee te werken…
Ondertussen is het Netflix gelukt om in het Verenigd Koninkrijk met een aantal bioscoopketens afspraken te maken over de grootste bioscoopuitbreng ooit in de geschiedenis van Netflix.
In Nederland blijft het waarschijnlijk beperkt tot The Irishman, waarvan Netflix afgelopen week bekendmaakte dat deze in een aantal bioscopen vanaf 15 november te zien zal zijn, nog voor de online release op 27 november. Reken niet op grote ketens als Pathé en Kinepolis, die weigeren vooralsnog mee te gaan met deze strategie van Netflix.
In Vlaanderen draait The Irishman ook alleen maar in een paar kleine arthousebioscopen. Alleen Studio Skoop in Gent weigert om de nieuwe Scorsese te vertonen, terwijl ze hem wel hadden kunnen krijgen. Hun argument? “Netflix is een bedrijf dat de cinema wil kapotmaken.”
Judy Garland en de 'gay gaze' van de filmwereld
Half november gaat in Nederland de biopic Judy in première, over het even van de Hollywoodster Judy Garland, met in de hoofdrol Renée Zellweger en met als tagline ‘The legend behind the rainbow’. Ik heb de film nog niet gezien, dus ik kan nog niet zeggen hoe Garland hierin wordt neergezet, al is de buzz na de wereldpremière erg goed. Wel las ik een fijn stuk bij de BBC over het 'gay-gehalte’ van Judy Garland, met onder meer een citaat van Esquire Magazine uit 1969:
“Homosexuals tend to identify with suffering. They are a persecuted group and they understand suffering. And so does Garland.”
Dit klinkt als een grove generalisatie, maar het stuk weet een interessante context te geven, en lanceert daarbij meteen ook het begrip “gay gaze”. Ofwel: plak ergens het woord 'gaze’ op en je hebt de aandacht.
'Hustlers' verboden in Maleisische bioscopen
Wie in Maleisië de film Hustlers in de bioscoop wil zien, kan het wel vergeten. Het filmcensuurbureau heeft dit namelijk verboden. Het zou te ordinair zijn en te erotisch voor het bioscooppubliek.
Ze hebben een dubieuze eer hoog te houden. Er gaat vaak de schaar in de films. Eerder dit jaar werden ook al een paar homoscènes verwijderd uit Rocketman.
Huis verkopen? Fotoshop Quentin Tarantino in je interieur!
De creativiteit van Russen kent geen grenzen, zo laat een huizenverkoopsite zien. De eigenaar heeft op alle interieurfoto’s filmmaker Quentin Tarantino gefotoshopt. Geen idee of dit een aanbeveling is trouwens ;) Op de site RT is het nijvere werk van de Rus in volle cinemaglorie te bewonderen.
De favoriete films van Vlaamse filmmaker Marc Didden (70)
In Nederland doet de naam ‘Marc Didden’ nog maar bij weinig mensen een belletje rinkelen. Toch is de nu 70 jarige filmmaker een ankerpunt voor de Belgische filmgeschiedenis. Niet alleen vanwege zijn kleine maar mooie filmografie (waaronder klassiekers als Brussels by Night), maar ook vanwege zijn scenariowerk voor een aantal belangrijke films en series. De Cinematek in Brussel vroeg Didden om zijn 20 favoriete films te selecteren. Samen met een overzicht van Diddens regie- en scenariowerk zijn deze films de komende maanden in Brussel te zien.
Ter gelegenheid van dit bijzondere feit zag ik een aardig interview met Marc Didden voorbij komen waarbij hij ingaat op zijn filmkeuzes en de impact die hij nog altijd heeft op de nieuwe generatie Belgische filmmakers.
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

Elk weekend de interessantste ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam