Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 82: Disney+ bejubeld én verguisd | YouTube trailerviews voorspellen box office | 'Frozen-vaders' in de startblokken

Goedemiddag! Het was met stip de week van Disney+, die na een exclusieve proefperiode in Nederland af
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 82: Disney+ bejubeld én verguisd | YouTube trailerviews voorspellen box office | 'Frozen-vaders' in de startblokken
Door Nico van den Berg • Editie #82 • Bekijk online
Goedemiddag!
Het was met stip de week van Disney+, die na een exclusieve proefperiode in Nederland afgelopen dinsdag officieel van start ging in de VS. Meer hierover verder in deze nieuwsbrief.
Maar het was ook de week van Martin Scorsese die nu in Nederland met de bioscooprelease van zijn nieuwe 3,5 uur durende Netflix-film The Irishman voor uitverkochte zalen zorgt. Ondanks dat de film door grote ketens als Pathé en Vue wordt geboycot vanwege het feit dat hij al over twee weken op Netflix te zien is - ze hadden de film zelf best willen hebben - en hij dus vooral in kleinere zalen in filmtheaters draait, staat The Irishman toch op plek 5 in de Nederlandse box office en heeft zelfs de hoogste opbrengst per zaal en bioscoop van dit moment. Ikzelf was iets minder euforisch dan de meeste filmcritici - check mijn recensie voor HP/De Tijd en mijn column voor de filmpodcast MovieInsiders - maar het is absoluut de moeite om de film in de bioscoop te gaan zien. Al zag ik wel dat filmtheaters als de Filmhallen en KINO de film bij uitzondering met een - prima te verdedigen -pauze draaien.
Een film die met 100 minuten geen pauze nodig heeft, maar wel een absolute aanrader is, is Sorry We Missed You van de Britse meesterfilmer Ken Loach, met wie ik vorige week een heel fijn interview had.
Veel plezier weer met de rest van mijn inmiddels 82e Filmnieuwsbrief, heb een mooie filmweek en tot volgend weekend!

Disney+ zorgt voor enthousiasme én ergernis
De lancering van het nieuwe VOD-kanaal Disney+ op 12 november heeft zo'n beetje alle media gehaald. Naast Nederland die al twee maanden kon voorproeven, kunnen nu ook de VS en Canada de app downloaden. Inmiddels hebben zich als meer dan tien miljoen mensen geabonneerd, al is het even afwachten hoeveel er na de gratis proefperiode overblijven.
Het was meteen flink klagen op social media omdat de app in het begin regelmatig crashte of haperde, maar het moet worden gezegd dat Disney een prima app en interface heeft afgeleverd.
Maar er zijn wel degelijk een aantal echte issues. Zo wordt de serie The Simpsons in breedbeeld uitgezonden in plaats van 4:3, waardoor er een flink deel van het originele beeld domweg is weggesneden. Disney heeft vandaag overigens na een lading kritiek toegezegd de serie begin 2020 alsnog in het goede formaat aan te zullen bieden. Check onderstaande video voor een goede uitleg van het probleem.
The Simpsons vs. The History of TV Cropping
The Simpsons vs. The History of TV Cropping
Verder heeft Disney een aantal oude animatiefilms als Dumbo en Lady and the Tramp voorzien van politiek-correcte ‘disclaimers’. Zo zie je voor deze films de tekst “gedateerde culturele afbeeldingen”, bijvoorbeeld vanwege een scène met Siamese tweelingkatten die een flink aangezet Oosters accent hebben.
Je kan twisten over het nut hiervan, maar in elk geval zijn de films zelf nog te zien zoals ze zijn gemaakt. Het verwijderen of aanpassen van de beelden is in mijn ogen altijd de slechtste optie. Laat staan het compleet wegstoppen van een film. Dit doet Disney met Song of the South uit 1946 die op geen enkele manier legaal te zien is, ook niet op Disney+. Reden is de racistische ondertoon die de film zou hebben. Mijn mening? Biedt de film gewoon aan - hij is toch al online te zien - en link naar de geweldige podcastserie hierover van de makers van You Must Remember This (luistertip!).
Voorspellen YouTube trailer-views de box office?
Filmliefhebbers zien hun bioscoopbezoek als uiting van hun passie, maar de filmindustrie is natuurlijk vooral ‘big business’. In The Hollywood Reporter las ik een interessant stuk over het (mogelijke) verband tussen het aantal keren dat een trailer van een film op YouTube is bekeken en de uiteindelijke opbrengst van de film in de bioscoop. En kun je op basis van het aantal views ongeveer de box office voorspellen? De conclusie is genuanceerd, maar het stuk geeft een fascinerend inkijkje in de marketingmachine van Hollywood.
Hoe bereiden 'Frozen-vaders' zich voor op 'Frozen II'?
Veel ouders van jonge kinderen krijgen bij horen van de titel Frozen of het liedje Let It Go spontaan een hartaanval of koude rillingen. Het staat voor veel van hem denk ik inmiddels gelijk aan een ware marteling. In The Guardian las ik, aan de vooravond van de release van Frozen II op 20 november, een heerlijk stuk over ‘Frozen-vaders’ en hun dochters. Bijna interessanter dan de sequel zelf ;)
Belgische filmstudies trekken veel Nederlandse studenten
Er wordt vaak met enige jaloezie vanuit Nederland gekeken naar de Belgische film. En deels geldt dat ook voor de filmopleidingen bij onze zuiderburen. Op de Brusselse nieuwssite Bruzz.be las ik een aardig stuk over de populariteit van Belgische filmopleidingen als Sint Lukas en LUCA bij Nederlandse filmstudenten in spe.
Wat quotes van Nederlandse studenten die de stap hebben gemaakt:
“In Nederland had ik les van mensen uit de reclamewereld die bijvoorbeeld videobedrijfjes hadden. Maar hier in Brussel kreeg ik les van mensen uit de filmwereld, zoals regisseurs. Die lessen zijn heel inspirerend.”
en:
“In Nederland zijn de meeste opleidingen heel specifiek: je wordt of cameraman, of editor of je doet geluid. Ik wilde breed opgeleid worden en kwam op Narafi uit.”
Iets voor de Filmacademie - en andere filmopleidingen - om goed naar te kijken?
Video-essay: de populariteit van digitaal verjongen in de cinema
Het digitaal jonger maken - of zelfs opnieuw tot leven wekken - van acteurs lijkt wel een trend van de laatste tijd. In The Irishman maakte Martin Scorsese Al Pacino en Robert De Niro met digitale effecten decennia jonger. En plannen om de in 1955 op 24-jarige leeftijd overleden acteur James Dean via de computer tot leven te wekken waren laatst groot nieuws.
Natuurlijk is het geen nieuw fenomeen. En interessanter dan de techniek zelf is de psychologie achter dit fenomeen. Ik vond op YouTube het geweldige tweedelige video-essay The Art and Ethics of Digital De-Aging (deel 1 en deel 2) dat een prachtig kijkje geeft in onze fascinatie voor de eeuwige jeugd en hoe cinema daar een perfecte uitlaatklep voor is.
The Art and Ethics of Digital De-Aging (Part 1 of 2)
The Art and Ethics of Digital De-Aging (Part 1 of 2)
The Art and Ethics of Digital De-Aging (Part 2 of 2)
The Art and Ethics of Digital De-Aging (Part 2 of 2)
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

Elk weekend de interessantste ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam