Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 89: Chinese filmindustrie stort in door coronavirus | "Oscar-categorie 'Best International Film' deugt niet!" | Amerikaanse succes van 'Parasite' verklaard

Goedemiddag! Het is weer even geleden dat ik de vorige Filmnieuwsbrief uitstuurde, maar hier is dan t
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 89: Chinese filmindustrie stort in door coronavirus | "Oscar-categorie 'Best International Film' deugt niet!" | Amerikaanse succes van 'Parasite' verklaard
Door Nico van den Berg • Editie #89 • Bekijk online
Goedemiddag!
Het is weer even geleden dat ik de vorige Filmnieuwsbrief uitstuurde, maar hier is dan toch nummer 89. En meteen een bomvolle editie!
Er is even een rustige periode nu wat film betreft. Het IFFR heeft net een succesvolle 49e editie achter de rug (meer bezoeken dan vorig jaar, vooral door een flinke toename van het aantal schoolkinderen) en richt zich nu op de 50e editie met de nieuwe festivaldirecteur Vanja Kaludjercic. En de Berlinale begint pas op 20 februari, maar heeft nu al zijn eerste rel, en wel rond Alfred Bauer, de eerste festivaldirecteur van het filmfestival naar wie ook een Zilveren Beer is genoemd. Maar recent onthulde Die Zeit dat Bauer een hoge positie had in het filmbureau van de nazi’s. De prijs is nu per direct opgeschort.
Wat wel voor de deur staat, is de Oscaruitreiking komende zondagnacht, ofwel de 92e editie van de Academy Awards. Volgens de gokkantoren (altijd een goede graadmeter) krijgt 1917 beste film en beste regie (Sam Mendes). Elk jaar horen we dat het de meest voorspelbare Oscars ooit zijn, maar elk jaar zij er toch een paar verrassingen bij. Dat geldt ook voor de jaarlijkse goodiebag die de meeste genomineerden krijgen. Dit jaar met een totale waarde van $215.000. Maar er zit ook een hoop troep in, zo zag ik in een speciale uitpakvideo op YouTube. Old Spice deo in een Oscar goodiebag? Seriously?
Dit jaar is de uitreiking hier live op FOX te zien, maar veel leuker dan thuis voor de tv zitten is om de Oscars met andere filmliefhebbers in een echte bioscoop te zien. Ik nodig jullie dan ook allemaal uit om live de Oscars op het grote doek in LantarenVenster in Rotterdam te zien, waar het MovieInsiders-team (inclusief ondergetekende) jullie met scherp commentaar en veel feitjes door de nacht heen sleept. De toegang is gratis. Meer info op de site van LantarenVenster. Op zondag draaien er ook nog de hele dag Oscargenomineerde films.
Wist je trouwens dat er de afgelopen 92 Oscar-edities slechts vijf vrouwelijke regisseurs zijn genomineerd? Dit jaar is dat aantal zelfs nul… De hashtag #oscarssomale is daarom ook trending, zo legt NOS op 3 vandaag uit. De dag dat de hashtag #oscarssogood trending zal zijn, zal wel nooit aanbreken ;)
Lees vooral ook de prikkelende opinie verderop in deze nieuwsbrief over de fundamentele problemen rond de Oscar-categorie ‘beste internationele film’.
Een fijn Oscarweekend en tot de volgende Filmnieuwsbrief, nummer 90 alweer!

Coronavirus ontwricht ook Chinese film- en bioscoopindustrie
Het coronavirus dat vanuit China de wereld overgaat, verlamt niet allen het openbare leven in China, ook de filmindustrie heeft eronder te lijden. Filmstudio’s in China en Hong Kong liggen stil en hun beurskoersen zijn fors gekelderd. Ook de meer dan 10.000 bioscopen hebben hun deuren moeten sluiten. En, zo tweet CelluloidJunkie, de niet verkochte popcorn wordt nu als voer aan kippen gegeven.
De revolutionaire cameratechniek van 'Uncut Gems'
Wat ben ik blij dat ik in Rotterdam tijdens het IFFR het briljante Uncut Gems op het enorme doek van Pathé 1 heb kunnen zien! Ik moet er niet aan denken dit cinematografische hoogstandje bij Netflix op een tv-scherm - of nog kleiner - tot me hebben moeten nemen. Het dynamische en rijke camerawerk is namelijk één van de hoogtepunten van deze film. Het is dan ook bizar dat cameraman Darius Khondji hier geen Oscarnominatie voor kreeg.
Op de website Inputmag las ik een geweldig stuk over de bijzondere techniek die Khondji Uncut Gems voor het draaien gebruikte: de Light Ranger 2. Lees het hele stuk over hoe revolutionair deze relatief onbekende cameratechniek eigenlijk is.
"De Oscar-categorie 'Best International Feature Film' deugt van geen kant!"
De Amerikaanse filmjournalist Alissa Wilkinson schreef op Vox een prikkelend en verdiepend opiniestuk over de Oscar-categorie ‘Best International Feature Film’ (voorheen Beste niet-Engelstalige Film). Met die categorie is volgens haar nogal wat mis. Want wat is eigenlijk 'internationaal’ in een tijd dat elke film draait om samenwerking en coproductie? Waarom toch dat 1-film-per-land dogma? en waarom 'outsourcet’ de Academy het selectieproces naar de landen zelf?
Wilkinson voert meer argumenten aan om de selectie voor deze categorie flink te moderniseren, en wordt daarin bijgestaan door een aantal andere filmkenners. Food for thought!
Het Amerikaanse succes van 'Parasite' verklaard
Dat het Zuid-Koreaanse Parasite in de net genoemde ‘Beste International Feature Film’ categorie als winnaar uit de bus komt, staat wel vast. The Hollywood Reporter zet het succes van de film in de VS op de rijtje. Vooral jonge bioscoopbezoekers zorgden ervoor dat de film een kaskraker van jewelste werd.
'Duelles' grote winnaar Belgische filmprijzen - maar Nederland haakt af
De Belgen hebben maar liefst twee nationale filmprijzen: de Ensors voor de Vlaamse film en de Magrittes voor de Franstalige cinema. De laatstgenoemde filmprijs werd afgelopen weekend voor de tiende keer uitgereikt, en wel aan de psychologische thriller Duelles. Opmerkelijk hieraan is dat de negen producties die eerder tot beste film werden bekroond allemaal een Nederlandse bioscooprelease kregen (denk aan Deux jours une nuit, Le tout nouveau testament, Les géants). Maar de verwijdering tussen de Nederlandse en Belgische cinema lijkt steeds groter te worden, want voor Duelles is hier geen bioscooprelease gepland. En dat terwijl Duelles maar liefst 9 van de 10 nominaties wist te verzilveren. Hier in elk geval de trailer. Wie werpt zich op?
Video-essay: het geheim van de 'continuous one-take film'
De film 1917 van Sam Mendes gaat naar verwachting bij de Oscars een aantal belangrijke beeldjes binnenhalen, waaronder waarschijnlijk één voor beste camerawerk (Roger Deakins). Vox maakte een toffe video over hoe Deakins’ losse beelden als een onafgebroken take aan elkaar werden geplakt, inclusief voorbeelden van andere films uit de filmgeschiedenis die hierin pionierden.
How to make a movie look like one long shot
How to make a movie look like one long shot
Roger Deakins kan naast weergaloos filmen ook nog prachtig fotograferen
Over Roger Deakins gesproken: The Hollywood Reporter laat een aantal prachtige foto’s zien die de beroemde cameraman met 15 Oscarnominaties op zak in zijn lange loopbaan heeft gemaakt, zowel op de filmset als erbuiten. Het doet me denken aan de mooie polaroidfoto’s die wijlen Robby Müller tussen het draaien door maakte.
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

Elk weekend de interessantste ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam