Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 90: 'Parasite' als filmfenomeen | Geharrewar over Nederlands VOD-beleid | Ode aan vergeten Nederlandse filmpionier

Het is inmiddels een week geleden dat er in Hollywood Oscargeschiedenis werd geschreven toen het beel
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 90: 'Parasite' als filmfenomeen | Geharrewar over Nederlands VOD-beleid | Ode aan vergeten Nederlandse filmpionier
Door Nico van den Berg • Editie #90 • Bekijk online
Het is inmiddels een week geleden dat er in Hollywood Oscargeschiedenis werd geschreven toen het beeldje voor beste film werd uitgereikt aan Bong Joon-ho’s Parasite (hier een korte samenvatting). Het was ontroerend toen elke keer dat Bong het podium betrad voor een Oscar het publiek hem een staande ovatie gaf.
Parasite is hot, dat is wel duidelijk. Maar er zat in de aanloop naar de Oscars ook een slimme marketingcampagne achter. In IndieWire las ik een interessant stuk over Mara Buxbaum die voor de film de Amerikaanse PR-strategie bedacht en uitvoerde. Uiteraard samen met Bong, die bij elk promotiemoment zelf aanwezig was en daar het publiek telkens weer inpakte.
Bong werd bij thuiskomst op het vliegveld van Seoel opgewacht door een muur van camera’s, zo zag ik op een Koreaanse zender. Maar hij moest - hoe bescheiden! - bij het oversteken buiten de terminal gewoon op het stoplicht wachten. VIP’s kennen in Zuid-Korea hun plaats.
Ondertussen werkt Bong druk aan de zesdelige Engelstalige serie die hij van Parasite gaat maken, met zijn muze Tilda Swinton in één van de hoofdrollen. Parasite dendert dus nog wel even door. In Nederland heeft de film inmiddels al bijna 270.000 bezoekers getrokken, wat ongekend is voor een Aziatische film. Ook in Zuid-Korea, waar de film allang op uit is op VOD en DVD, heeft de film een nieuwe bioscoopboost gekregen.
Een ander bioscoopsucces, maar dan van eigen bodem, is De beentjes van Sint-Hildegard, de mooie Twentse samenwerking tussen Johan Nijenhuis en Herman Finkers, die momenteel de best bezochte film in de Nederlandse bioscoop is. De ultieme anti-romkom, wat mij betreft. En dat is een aanbeveling ;)
Opmerkingen, tips en commentaar over deze nieuwsbrief? Mail me op cinemonkey@me.com. Of deel deze nieuwsbrief met je vrienden. Een fijne filmweek en tot de volgende Filmnieuwsbrief!

Ontmoet Miky Lee: de spil van de Zuid-Koreaanse film- en entertainmentindustrie
Over Parasite gesproken: The Hollywood Reporter had een uitgebreid portret van Miky Lee, de machtigste persoon in de Zuid-Koreaanse entertainmentwereld. Ze bouwde een miljardenbedrijf op (CJ Group) dat filmmakers, waaronder Bong Joon-ho, financieel ondersteunde, ze investeerde in het Amerikaanse DreamWorks en ze bouwde megabioscopen in haar eigen land. En nu heeft ze haar pijlen gericht op Hollywood. Een vrouw om goed in de gaten te houden.
Verticaal filmen heeft de toekomst!
Terwijl nieuwe technieken als bewegende stoelen (4DX) en geluidsonderdompeling (Dolby Atmos) steeds populairder worden, blijft het beeldformaat al jarenlang hetzelfde: breedbeeld en cinemascope. Het bijna vierkante IMAX-formaat doet heel soms ook nog mee (al moeten we daarvoor naar Kinepolis Brussel of BFI Londen, ook om straks de echte IMAX-versie van No Time To Die te zien).
De Russische regisseur Timur Bekmambetov gaat nu de eerste verticale blockbuster maken. Het doet me denken aan een kunstproject op het IFFR een paar jaar geleden. Maar Bekmambetovs V2. Escape from Hell - een WO2 actiefilm - moet dus echt verticaal popcornvermaak worden, met een budget van 10 miljoen dollar en een internationale uitbreng.
Of het een doorbraak zal zijn, is nog maar af te wachten. Maar dat we het steeds gewoner zijn gaan vinden om op onze smartphones en tablets verticale video’s te bekijken, is zeker een feit.
Franse Césars in het nauw door controverse rond Roman Polansk
Moet je bij films ook met een morele bril naar de filmmaker kijken, of alleen maar naar het product dat hij of zij aflevert? De discussie rond de van verkrachting beschuldigde regisseur Roman Polanski heeft een nieuw dieptepunt bereikt nu het volledige bestuur van de Césars (de Franse Oscars) is opgestapt na kritiek vanuit feministische organisaties op het feit dat Polanski’s nieuwe film An Officer and a Spy 12 nominaties heeft gekregen. Dat wordt een spannende Award Ceremony op 28 februari in Parijs…
Rondetafelbijeenkomst over Nederlandse film stuitert alle kanten op
Karin Wolfs schreef voor de Filmkrant een verslag van een rondetafelbijeenkomst in de Tweede Kamer waar  producenten, filmmakers en vertegenwoordigers van online platforms hun zegje mochten doen over hun kijk op de Nederlandse filmproductie en of streaming platforms verplicht in Nederlandse films moeten investeren. Actrice Halina Reijn legde een dreigement op tafel (“Als we niet tot actie overgaan, vertrek ik alsnog naar de VS”) en producent Leontine Petit vond “Iets is beter dan niets” als het om heffingen gaat. En het door de Raad voor Cultuur geopperde ‘onafhankelijke, brede AV-fonds’ lijkt al voor de oprichting een stille dood te zijn gestorven.
Verder zei Janneke Sloëtjes van Netflix dat wij ons hier geen Denemarken moet wanen (“Nederland heeft zich nooit genoeg op de internationale markt gericht”) en dreigde VodafoneZiggo-strateeg Robin Kroes met prijsverhogingen als het bedrijf verplicht in Nederlandse films moet investeren.
En dan te bedenken dat OC&W van de hele sector nog dit jaar een gezamenlijke visie en plan van aanpak heeft gevraagd. Dat wordt nog een flinke kluif.
Bijzonder filmjubileum ongemerkt voorbij gegaan
Bijna had ik een bijzonder filmjubileum gemist! Gelukkig attendeerde de nieuwssite van Deutsche Welle me er nog op. Afgelopen donderdag, 13 februari, was het namelijk precies 125 jaar geleden dat de Franse broers Auguste en Louis Lumière een patent kregen voor hun uitvinding van de Kinematograph, ofwel de filmprojector die aan de wieg stond van de moderne bioscoop.
Vaak wordt de eerste openbare filmvertoning op 28 december 1895 als ijkpunt genomen. Maar het moment van patentering kan zeker ook als mijlpaal worden gezien. Het verhaal op de DW website bevat verder niet veel nieuws, maar er staan fijne historische foto’s bij.
Hoe een Nederlandse filmpionier aan Japanse pro
J.C. Mol. Een naam die me tot voor kort niets zei. Terwijl dit in de jaren ‘30 één van de grote filmpioniers van Nederland was en toen al vernieuwende technieken als 'time lapse’ en slow motion’ ontwikkelde. In de Tweede Wereldoorlog kwam hij terecht in de Japanse oorlogsmachine waar hij voor de Japanners propagandafilms moest maken.
Beeld & Geluid heeft nu een erg tof en uitgebreid storytelling project over deze filmpionier online gezet. Dit smaakt naar meer verhalen!
Video-essay: de metaforen van Bong Joon-ho
Oké, nog een laatste item over Parasite en Bong Joon-ho dan. Maar dit video-essay van Luís Azevedo over de talloze metaforen in Bongs films is te fijn om te laten liggen.
Bong Joon Ho's rampaging metaphors
Bong Joon Ho's rampaging metaphors
Wat ik verder nog schreef of zei...
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

Elk weekend de interessantste ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam