Bekijk profielpagina

Filmnieuwsbrief 94: Oscarregels versoepeld vanwege corona | Nederlandse bioscoopbond ruziet over heropening | Filmmakers en hun droompaleizen

Terwijl ik begin met het tikken van deze nieuwsbrief, kijk ik via een livestream naar minister Van En
De Filmnieuwsbrief
Filmnieuwsbrief 94: Oscarregels versoepeld vanwege corona | Nederlandse bioscoopbond ruziet over heropening | Filmmakers en hun droompaleizen
Door Nico van den Berg • Editie #94 • Bekijk online
Terwijl ik begin met het tikken van deze nieuwsbrief, kijk ik via een livestream naar minister Van Engelshoven die de Tweede Kamer informeert over de extra steunmaatregelen voor de cultuursector. Veel over musea, theater, festivals en monumenten, maar de filmsector wordt nauwelijks specifiek benoemd. Ook het extra geld voor de totale sector - relatief laag als je kijkt naar de totale schade voor de cultuursector - doet vrezen voor het voortbestaan van filmorganisaties en -bedrijven in ons land. Zeker ook omdat die maar beperkt aanspraak kunnen maken op het steungeld.
Inmiddels zitten we zo'n anderhalve maand in de ‘intelligente lockdown’ en staan we keurig buiten in de rij voor de supermarkt alsof we dit al jaren doen. Maar fiets langs een dichte bioscoop of (film)theater en je beseft pas hoe vreemd het gemis van zoiets tot voor kort zo vanzelfsprekends aanvoelt.
Want laten we vooral de liefde voor film en de magie van de bioscoopervaring koesteren. Iets van die magie heb ik ook in deze nieuwsbrief proberen te stoppen, met als hoogtepunt het blokje over 'Droompaleizen’, helemaal onderaan deze nieuwsbrief.
Wil je me in deze tijden financieel ook wat steunen? Ga dan naar mijn donatie-pagina (nicovandenberg.net/support) voor meer info. Elk bedrag is welkom, zowel eenmalig als periodiek. Dan krijg je speciaal binnenkort ook nog een extra editie vol met video-essays, podcasts en interessant ander nieuws. En je mag jezelf voortaan Filmnieuwsbriefvriend noemen ;)
Reageren mag altijd via mail (cinemonkey@me.com). Blijf gezond en tot de volgende nieuwsbrief!

Bestuur Academy Awards versoepelt Oscarregels vanwege coronacrisis
Nieuwe films die nu niet in de bioscoop kunnen draaien vanwege de coronacrisis kunnen nu toch in aanmerking komen voor een Oscar. Dat maakte het bestuur van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, ofwel de Oscars, dinsdag bekend. Zolang de bioscopen niet open zijn, mag een film ook meteen online worden uitgebracht. Voorwaarde is dat de film wel bedoeld was voor bioscoopuitbreng. Ook de Golden Globes gaan hierin mee.
Verder worden de twee geluidscategorieën (Sound Mixing en Sound Editing) samengevoegd tot één prijs, waarmee het totaal aantal Oscarcategorieën op 25 komt. Ook worden voortaan alle Academy leden al vanaf het begin betrokken bij het samenstellen van de nominaties voor ‘Best International Feature Film’. Nu mogen ze pas stemmen bij de shortlist.
'Cannes' kan het nu wel vergeten...
Bekende filmfestivals als Cannes kunnen voorlopig een echte editie wel op hun buik schrijven. Sterker: dinsdag werd bekend dat Frankrijk grote evenementen en festivals - waaronder dus het meest prestigieuze filmfestival ter wereld - tot medio september helemaal verbiedt. Er gaan nog altijd geruchten over een gezamenlijk festival van Cannes en Venetië in september, maar alles is nog speculatief.
... maar filmfestivals slaan handen ineen voor online happening
Wat er wel gebeurt is een bijzondere samenwerking tussen YouTube en 20 wereldwijde filmfestivals waaronder grote jongens als Cannes, Venetië, Toronto en Tribeca. Onder de naam We Are One: A Global Film Festival start op 29 mei een tiendaags filmfestival op YouTube met films, documentaires en debatten. Het programma wordt later bekend gemaakt, maar het zal in elk geval gratis te bekijken zijn.
Overigens is Peter Bradshaw, filmcriticus van The Guardian, kritisch over de opzet van dit online festival, met als kop boven zijn stuk: “You, in your bedroom, with your laptop. That’s not the future of film festivals.”
Het is trouwens niet zo dat hiermee de aparte filmfestivals nu van de baan zijn. Venetië denkt nog altijd begin september gewoon een echt festival te kunnen presenteren. Ik moet het nog zien. En als het al doorgaat, dat moeten de films die ze willen hebben ook klaar zijn.
Netflix steunt Nederlandse film met 1 miljoen euro
Naast wat geld uit Den Haag - waar wel flink wat aandringen voor nodig was voordat de minister überhaupt met een plan kwam - komt de streaminggigant Netflix nu ook over de brug. Er wordt samen met het Filmfonds een Steunfonds Filmproducties & High-End Series opgetuigd, waar Netflix een bodem van 1 miljoen euro in legt.
En dat de nood hoog is, blijkt wel uit een inventarisatie van het Filmfonds. Zo'n 50 Nederlandse producties (films, series en documentaires) liggen nu stil of zijn geannuleerd. Welk deel hiervan door de steunmaatregelen overeind kan blijven, is niet duidelijk. Maar ik ben bang dat het er niet veel zullen zijn.
Bioscopen en filmtheaters ruziën over de 'anderhalvemetersamenleving'
Ik moet bekennen dat ik inmiddels een stevige allergie heb ontwikkeld voor de woorden ‘anderhalvemetersamenleving’ of 'het nieuwe normaal’. Dit zou nooit moeten wennen vind ik.
Maar goed, iedere sector is al weken bezig met het maken van 'protocollen voor de anderhalvemetersamenleving’ om, zodra het sein vanuit Den Haag op groen wordt gezet, klaar te zijn voor een heropening. Bij de audiovisuele makers is een protocol in de maak. En bij de bioscoopsector nam de grootste bioscoopketen van Nederland, Pathé dus, het voortouw en kreeg de NVBF (Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters) mee in het volledig overnemen van hun slick vormgegeven tien pagina’s tellende plan, inclusief de talloze Pathé-logo’s.
Maar volgens NRC Handelsblad heeft deze nonchalante houding van de NVBF kwaad bloed gezet bij de aangesloten filmtheaters. De NVBF zou te veel oog hebben voor de grote ketens en te weinig aandacht geven aan de specifieke problemen van de filmtheaters (volgens de NVBF de ‘kleintjes’). Bij BNR Nieuwsradio deed NVBF-baas Gulian Nolthenius wederom alsof de filmtheaters niet bestaan. Niet vreemd dat de vertegenwoordiger van de filmtheaters uit protest al uit het NVBF-bestuur is gestapt.
Terwijl de grote bioscopen vaak al zijn ingespeeld op het efficiënt laten lopen van bezoekersstromen en het vermijden van zoveel mogelijk menselijk contact hebben filmtheaters, toch een flink aantal in Nederland, vaak krappe entrees, smalle gangen en gezellige maar kleine foyers. En daar voorziet het glossy ‘Pathé protocol’ niet echt in.
Levert de coronacrisis nu een crisis in bioscoopland op? Voor mijn vaste rubriek in de filmpodcast MovieInsiders sprak ik hier een scherpe column over uit.
Hoopgevende berichten vanuit dichte bioscopen
De bioscopen mogen dan wereldwijd wel gesloten zijn, enkele bioscopen gebruiken hun gevel nu om in plaats van filmreclame hoopgevende berichten de wereld in te sturen. In Detroit is dat op een paar prachtige oude bioscoopgevels te zien.
Ook in Hollywood worden oude filmpaleizen gebruikt als uithangbord voor coronaberichten. Het levert prachtige foto’s op die mijn filmhart sneller doen kloppen. Alleen is het nog maar de vraag hoeveel van deze bioscoopparels ook deze crisis weten te overleven.
En in Nederland zag ik het ook een paar keer. Zo hangt sinds kort op de gevel van het Amsterdamse filmtheater Het Ketelhuis een doek met de tekst: “Lief publiek. Lege zalen. Geen films. Geen geur van verse koffie. (…) We missen jullie!”
De kleine bioscoop De Uitkijk, ook in Amsterdam, zette een wat ludiekere - maar niet minder oprechte - tekst op de gevel.
Tsjechische bioscopen heropenen eind mei als eerste in Europa
Behalve in Wit-Rusland en Zweden zijn overal in Europa (net als in de meeste andere landen in de wereld) de bioscopen dicht. Maar dinsdag maakte Tsjechië bekend dat op 25 mei bioscopen weer open mogen gaan, twee weken eerder dan gepland.
De vraag is alleen of er publiek te vinden is die naar oudere films wil kijken. Nieuwe grote films worden de komende maanden nergens uitgebracht. Ook in de Amerikaanse staten Georgia en Texas zullen maar weinig bioscopen opengaan, ondanks het feit dat het vanaf deze week wel mag. De grote Amerikaanse bioscoopketens willen hun deuren pas in juli weer opengooien omdat er dan een paar blockbusters zijn gepland: Christopher Nolans Tenet (17 juli) en Disneys live-action remake Mulan (24 juli). Alle andere grote films zijn door de grote distributeurs allemaal uitgesteld naar dit najaar of zelfs naar 2021. Voor half juli al bioscopen openen heeft volgens ketens als AMC geen zin, omdat er dan geen nieuw aanbod is. En bovendien is het maar de vraag of mensen nu al een bioscoop in durven te gaan.
Bijzondere online veiling van filmprops
De eigenzinnige Amerikaanse filmproductiemaatschappij - die bekend werd met films als Midsommar en Eighth Grade, heeft een online veiling opgetuigd, met een aantal geweldige props uit hun films. De opbrengst gaat naar ziekenhuizen en voedselbanken in het door Corona zwaar getroffen New York. Als je een paar duizend dollar over hebt, kun je lekker meebieden ;) Mooi gebaar!
Droompaleizen: markante filmmakers over hun favoriete bioscoop
Het Britse blad Sight & Sound heeft een prachtige nieuwe serie onder de magische titel Dream Palaces online staan. Hierin vertellen bijzondere filmmakers als Peter Strickland (Berberian Sound Studio) en Céline Sciamma (Portrait of a Lady on Fire) met veel liefde over de bioscoop die hun filmliefde heeft aangewakkerd. Dat gaat van een drive-in bioscoop in Kenia tot een obscuur filmzaaltje in Kopenhagen. Een heerlijke serie om reisplannen mee te maken, om straks als het weer kan deze mooie bioscoopplekken te bezoeken!
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun Nico van den Berg en ontvang extra nieuwsbrieven.
Nico van den Berg

De meest interessante ontwikkelingen over films en de filmindustrie, zowel uit Nederland als ver daarbuiten. Regelmatig in je inbox!

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Nico van den Berg met Revue.
Nico van den Berg | Filmjournalist | Amsterdam